Rozvoj solárních elektráren pomáhá rozšiřování elektromobilů

Stále větší počet solárních systémů na střechách rodinných domů má vliv na pořizování elektrických vozidel, která jsou pro majitele atraktivnější, když je mohou dobíjet zdarma. Určitou překážkou ale zůstávají vysoké ceny nových elektromobilů, proto řada zájemců hledá na trhu ojetin.

Zatímco v případě nových elektrických aut jsou pro mnohé zájemce o elektromobilitu překážkou vysoké ceny a někdy i dodací lhůty, v případě ojetých elektrických vozů panují mnohem příznivější podmínky. Navíc se ukázalo, že není třeba mít strach ze stavu baterie pohonu, což byl oblíbený strašák odpůrců elektromobility. I proto si majitelé solárních elektráren na rodinných domech stále častěji chtějí pořídit elektromobil.

Před koupí ojetiny je ale dobré prověřit skutečný dojezd, jenž souvisí s přirozeným opotřebením akumulátoru. To lze udělat několika způsoby, v závislosti na výrobci a daném modelu automobilu i technických možnostech. Od laika lze těžko očekávat, že si s sebou do autobazaru přinese opravdu kvalitní diagnostiku a bude ji bravurně ovládat, přesto má možnosti, jak kondici baterie zjistit.

Například u aut z koncernu VW lze pomocí infotainmentu zjistit ujetou vzdálenost od posledního nabíjení. Nezapomeňte však, že dojezd bude ovlivněn stylem jízdy a pokud vůz již absolvoval nějaké předváděcí jízdy u prodejce, bude tím celkový dojezd pravděpodobně ovlivněn (zpravidla každý chce vyzkoušet zrychlení atd.). Ideálním testem je plně nabitý elektromobil jízdou vybít třeba na 10 až 20% a zbytek dojezdu dopočítat. Ani tak sice nezískáte přesnou hodnotu, přibližnou ale znát budete (zpočátku zobrazovaný dojezd zpravidla odráží dřívější styl jízdy, u některých vozidel i za několik posledních nabíjecích cyklů, během jízdy by se ale měl přizpůsobit aktuálnímu jízdnímu stylu).

Na zobrazený dojezd má navíc vliv i to, jaké spotřebiče aktuálně používáte – například po vypnutí klimatizace či topení dojezd stoupne. Dobré je, pokud k vozidlu existuje protokol z měření kapacity baterie kvalitní diagnostikou. Zde pozor, mezi majiteli korejských vozů se proslýchá, že tato auta pracují s baterií odlišně a proto opravdu dlouho ukazují stav akumulátoru pohonu 100% – na nějaké aplikace a rychlotesty se zde tedy raději nespoléhejte. Tuto informaci si začali majitelé korejských elektrických vozů předávat mezi sebou s tím, že skutečný stav dokáže vyčíst jen značkový servis pomocí složitějšího a pro zákazníka dražšího testu.

Dva způsoby zjišťování stavu baterie jsou přitom běžné i u jiných výrobců. Například i u vozidel koncernu Volkswagen lze přes diagnostiku zjistit stav baterie dvěma způsoby a i značkový servis vám řekne, že ten delší a dražší poskytne přesnější data, na něž se opravdu dá spolehnout. Pokud prodávající dodá k vozidlu protokol z měření ve značkovém servisu, je to bezesporu výhoda. Pravost v případně pochybností lze snadno telefonicky ověřit a kupující ví přesně kdy a v jakém stavu baterie pohonu byla.

Ale jak si poradit, pokud stojíte před vozidlem a návštěva servisu nepřipadá v úvahu? „Jediná možnost, jak si prověřit stav trakčního akumulátoru u ojetého elektromobilu, je testovací jízda. Pokud u plně nabitého elektromobilu ujedete deset kilometrů běžnou jízdou, v teplém počasí, neměl by ukazatel dojezdu klesnout o více než 15 km. Pokud je pokles výraznější, může to znamenat, že akumulátor není plně v pořádku,“ vysvětluje Jan Dedek, EV technology expert ze společnosti AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

„Takovéto laické prověření stavu akumulátoru je značně nespolehlivá metoda. Neukáže, jak se chová akumulátor, když je téměř vybitý, ani jak rychle se zvládne nabíjet. Osobně doporučuji k testu baterie využít certifikované metody. Přeci jen je akumulátor nejdražší součástí elektromobilu a její případná výměna může být větším nákladem než například výměna celého motoru u spalovacího vozu. Jeho stav má tedy na cenu elektromobilu naprosto zásadní vliv, proto také právě diagnostice věnujeme v našich autocentrech zvýšenou péči,“ doplnil Jan Dedek z AAA AUTO.

Je jen málo prodejců elektromobilů, zejména na sekundárním trhu, se o oblast zajímají více, než jak co nejlépe nakoupit a prodat. AURES Holdings jde o výrazný krok dále – chce svým klientům ukázat, že této oblasti skutečně rozumí, že má nejpokročilejší a nejvyspělejší technologie a profesionální, multibrandovou diagnostiku akumulátorů. Prodejce jako jediný na sekundárním trhu u vykupovaných ojetých elektromobilů provádí sofistikovanou diagnostiku akumulátorů. Navíc každý zákazník najde stav baterie již při prvním vyhledávání vozu na webu „áček“, což je bezesporu velká výhoda. Nově je zde také prověření vozu od nezávislé společnosti Cebia, která tak zdarma motoristům poskytuje například informace o stavu počítadla ujeté vzdálenosti a na případné nesrovnalosti upozorní.

Větší vliv než nájezd má ale na životnost a kondici baterie to, jak je s vozem zacházeno. Baterii nesvědčí, pokud necháte elektromobil stát plně nabitý, stejně jako situace, kdy v akumulátoru zbývá posledních pár procent energie. Proto je výhodou, pokud víte, jak předchozí majitel automobil nabíjel.

Elektromobilů na českém trhu poslední dobou výrazně přibývá. Aktuálně najdete v nabídce největšího českého prodejce AAA AUTO 76 čistých elektromobilů. „Letos jsme v naší síti autocenter prodali již více než 210 elektromobilů, tedy téměř trojnásobek toho, co vloni za celý rok,“ uzavřel Jan Dedek. Množí se i individuální dovozy. Ty ale nemusejí být vždy bezpečnou cestou k vysněnému vozu a určitě pořízení elektromobilu touto cestou nepodnikejte bez asistence odborníka, který již má s ojetými elektrickými vozy zkušenosti.

Mohlo by se vám líbit...