Ojetých elektromobilů je na českém trhu třikrát víc než před covidem
V roce 2019 tvořily ojeté elektromobily 0,2% trhu s ojetými automobily. Dnes je to 0,6%. Podíl hybridů překročil 1%.
Bateriových vozů na českém sekundárním trhu přibývá. Zatímco v roce 2019 nabídl trh 1476 ojetých elektromobilů, v loňském roce jich bylo už 3153, tedy více než dvojnásobek. Od ledna letošního roku se jich v nabídkách objevilo již 2222. Každoročně jich tak v nabídce přibyde okolo 30%.
Obdobná je i situace v segmentu hybridních modelů. Předcovidový rok 2019 jich na českém trhu nabídl 3059, v loňském roce už ale zákazníci mohli vybírat z široké palety 6604 vozů s hybridním pohonným ústrojím. Vyplývá to z analýzy trhu, kterou pravidelně provádí společnost AURES Holdings, provozovatel sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Doba se výrazně změnila a bateriových vozů začalo přibývat. Nejdříve na primárním trhu a v tomto a příštím roce se jich spousta objeví i na tom sekundárním. Paradoxně k tomu přispěla i energetická krize. Lidé si ve větší míře začali budovat fotovoltaiky na svých domech, aby byli méně energeticky závislí, a se soláry na střeše jim pořízení elektromobilu nebo třeba plug-in hybridu začíná ekonomicky dávat větší smysl. A to i přes vyšší pořizovací náklady,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice.
„Plně bateriové auto sice stále není volbou většiny populace, protože i přes celkem masivní rozvoj dobíjecí infrastruktury je tankování fosilního paliva stále jednodušší a rychlejší než dobíjení, ale své zákazníky si auta do zásuvky bez problémů najdou a rychle jich přibývá,“ dodává Vaněček. I proto společnost AURES Holdings spustila činnost specializovaného týmu, který se na elektromobilitu zaměřuje napříč celou skupinou.
„Zákazníkům tak už dnes nabízíme detailní informace o každém konkrétním bateriovém voze, včetně kapacity baterie, reálného dojezdu, procentuální výše zdraví baterie a mnoha dalších informací. Zároveň jsme získali universální diagnostické řešení, se kterým jsme schopni posoudit zdraví baterie u různých značek a modelů bateriových vozů,“ říká Eldar Vagabov, ředitel strategického rozvoje elektromobility v AURES Holdings.
Ojeté hybridy a bateriové vozy jsou zejména zánovní ojetiny do tří let stáří. U plně elektrických modelů, které se objevují na českém sekundárním trhu, je střední hodnota stáří 2,3 roku, u hybridů je to 2,6 roku. Tomu pochopitelně odpovídají i střední hodnoty počtu najetých kilometrů, které jsou 36 600 kilometrů u hybridů a 25 000 kilometrů u čistě bateriových vozů.
Cena hybridů se v letošním roce drží na mediánu 659 000 korun, to znamená tříprocentní nárůst oproti loňskému roku. Plně bateriové vozy v meziročním srovnání dokonce zlevnily. Medián ceny je aktuálně 890 000 korun, což je o 9000 korun méně, než v loňském roce.
„Když vezmeme v potaz aktuální míru inflace, která byla v dubnu letošního roku meziročně 12,3%, pak je vidět, že u ojetých bateriových aut není situace nijak dramatická. Ostatně i u běžných ojetin se cenová hladina během posledních měsíců stabilizovala,“ komentuje Vaněček.
Nejčastěji nabízeným čistě bateriovým vozem je aktuálně Škoda Enyaq, následuje BMW i3 a Tesla Model 3. U hybridů je to trojice Toyota Corolla, RAV 4 a C-HR. „V AURES Holdings je trend obdobný. I u nás patří mezi nejprodávanější vozy značka Tesla, ale zájemci u nás samozřejmě seženou elektromobily v celém cenovém spektru, od nejlevnějších elektrických Smartů nebo Kií Soul EV až po zánovní Škody Enyaq nebo Mercedesy řady EQ. Stabilně máme v nabídce okolo 70 čistých elektromobilů a 500 hybridů,“ uzavírá Vaněček.