LBX je jiný Lexus než bylo zvykem

Lexus při vývoji nového městského crossoveru přehodnotil některé z nejznámějších designových rysů značky. Hybridní model s autonomním dobíjením, nejmenší ze všech dosavadních modelů značky Lexus, přináší stylistické ztvárnění, kterým se odlišuje od větších soukmenovců.

O záměrech návrhářů nic nevypovídá jednoznačněji než zpracování přídě LBX, zde představující novou tvář značky Lexus. Vřetenovitá maska, tvořící již přes desítku let charakteristický znak všech modelů Lexus, byla přepracována do menšího a sjednoceného prvku bez rámečku, hladce navazujícího na karoserii vozu. Ta má délku 4190mm, šířku 1825mm a výška automobilu je 1545mm.

Vzhledem ke kompaktním rozměrům hybridního pohonu bylo možné snížit přední hranu kapoty až pod úroveň světlometů. Ze svěžích detailů jmenujme například chytré spojení světel denního svícení a ukazatelů směru do jediného modulu, kde byl dobře známý motiv písmene „L“ značky Lexus obrácen tak, aby odpovídal směru odbočování. Součástí tradičního vzhledu SUV je robustní postoj s dynamickým nábojem. Při pohledu z boku nelze přehlédnout klasické prvky designu: krátké převisy pro snadnou manévrovatelnost a výrazně rozšířené přední i zadní blatníky. Oko pozorovatele přirozeně přitahují velké pneumatiky na 18″ kolech.

Přesunutím registrační značky dolů až na zadní nárazník vznikl čistý a nekomplikovaný povrch výklopné zádě s nápadným písmenným označením LEXUS. Podobně jako ostatní SUV značky Lexus najdeme na LBX zadní světelnou lištu ve specifickém provedení. V tomto případě je protažena od výklopné zádě až do zadních blatníků ke zdůraznění šířky vozidla a jeho stabilního postoje.

Pohled do interiéru
Pracovišti řidiče dominuje plně digitální přístrojový štít o velikosti 12,3″, který se v rámci značky představuje vůbec poprvé. Uspořádání a zvýraznění jednotlivých ukazatelů a dat se mění podle zvoleného jízdního režimu včetně možnosti vlastního nastavení podle osobního vkusu a potřeb. Ve výbavě na přání dále najdeme head-up displej.

Nápadný je středový panel s velkým dotykovým displejem multimédií, který je mírně skloněn dozadu, aby hladce navazoval na celou konstrukci. Středový panel s měkkým čalouněním na bocích je vybaven dvěma držáky na nápoje, několika úložnými místy a USB porty pro připojení a nabíjení mobilních zařízení. Objem zavazadlového prostoru pod skládacím krytem zavazadelníku činí 332 litrů (u provedení FWD s nesklopenými zadními sedadly) – postačuje tedy s rezervou k uložení dvou 75litrových kufrů.

Hybridní pohon
Pohon LBX zajišťuje nová generace hybridního systému Lexus s autonomním dobíjením, jehož součástí je kompaktní a lehký tříválec o objemu 1,5 litru. Klíčové součásti hybridního systému byly výrazně přepracovány, což platí i pro převodovku a jednotku řízení energie ve prospěch nízké spotřeby, menších ztrát, snížení hmotnosti a zmenšení rozměrů. Součástí systému je i nová bipolární baterie typu NiMH s nízkým odporem a vysokým výkonem, zajišťující výkonovou posilu prostřednictvím elektromotoru při zrychlování, respektive vylepšující schopnosti jízdy na samotnou elektřinu v režimu EV. Maximální výkon plně hybridní soustavy pohonu činí 100 kW (136 koní) a nejvyšší točivý moment dosahuje hodnoty 185 Nm.

Součástí pohonu je i nová převodovka. Uložením přepracované jednotky řízení energie přímo nad převodovku bylo možné u LBX zachovat nízkou křivku kapoty. Další prostorovou úsporu přinesly dva motorgenerátory uložené na samostatných hřídelích ve prospěch zkrácení celého hnacího ústrojí. Baterii typu NiMH tvoří zcela nový bipolární modul s nižší hmotností i rozměry, přestože baterie dodává vyšší výkon při mnohem rychlejší odezvě. Těží přitom z přepracovaného systému chlazení, který přispívá k delší životnosti i výkonu baterie.

Model LBX nabízí volitelný pohon všech kol Lexus E-Four, jehož součástí je dodatečný elektromotor na zadní nápravě. Při rozjezdech, v zatáčkách a na kluzkých površích systém automaticky rozděluje hnací sílu na zadní kola, a přispívá tak k jízdní stabilitě a pocitu jistoty za volantem.

Mohlo by se vám líbit...