Rozhovor: Peugeot Cup v roce 2024 s otazníkem

Blíží se konec rallyové sezóny a nás zajímalo, jak to bude dál s populárním Peugeot Rally Cupem. Na naše otázky odpovídal Marco Venturini, ředitel značky Peugeot v ČR a velký příznivce motoristického sportu. Člověk, bez nějž by se pohár s rychlými „dvěstěosmičkami“ v České republice jen těžko uskutečnil.

Rallye a motoristický sport obecně, je pro mnoho z nás srdeční záležitost. Jenže součástí této disciplíny není jen samotné závodění, ale pro mnohé i nepředstavitelné množství práce v zákulisí, ať už jde o shánění sponzorů, řešení servisního zázemí nebo třeba logistiky a PR aktivit. Čím vyšší soutěž, tím větší jsou nároky právě na zákulisní práce. To vše do sebe musí perfektně zapadat, jinak je šance na úspěch opravdu mizivá.

Velice vydařené předchozí ročníky Peugeot Rally Cupu jasně ukazují, že všichni, co na tomto značkovém poháru pracovali, udělali maximum, a totéž platí i pro současnou sezónu. Jak to bude dál, jsme se zeptali Marca Venturiniho, ředitele značky Peugeot v ČR, který stojí za vznikem a pořádáním tohoto poháru u nás:

Jak jste spokojený se sezónou 2023?
Na rovinu, nejsem spokojený. Kdo sleduje rallye a vývoj Peugeot Rally Cupu, ví, že do toho dávám všechno – to znamená čas, různé finanční podpory, flotilu aut a podobně. Ale na druhou stranu chci, aby ten pohár měl nějakou úroveň. Rallye svět tady v Čechách má historii, má renomé a zaslouží si to. Musím říct, že letos se úroveň poháru nedařila držet podle očekávání.

Na co konkrétně narážíte?
Nestabilní počet posádek, které se do poháru přihlásily. Samozřejmě vždy jsou výkyvy. Je jasné, že Barumka je královnou všech soutěží, ale na druhou stranu by bylo smutné myslet si, že rallye v Čechách je jenom Barumka. Český šampionát a tím i Peugeot Cup v ČR má dle mého jednu z vůbec nejhezčích konstelací soutěží, rychlostních zkoušek a těžkých povrchů – i proto se vyplatí jít se tady na rallye podívat. Tentokrát ale nejsem spokojený. Očekával jsem od posádek stabilnější účast. Chápu, že finančně tento sport začíná být trošku komplikovaný, ale na rovinu, nemůžu říct, že bych byl spokojený. Budeme o tom teď přemýšlet. I protože máme partnery, kteří s námi jedou celou sezónu, chtěl bych, aby ta spokojenost byla pro všechny stejná. To platí i pro posádky. Na rovinu je smutné, dát k dispozici nějaké prize money, nějaké peníze, které by měly startující motivovat a podpořit, a pak zjistíte, že se na rallye přihlásila jenom jedna posádka – to není to, co chceme.

Je ještě něco, co Vás v letošním ročníku zklamalo?
Další věcí je, že jeden z úkolů, které jsme si dali, je motivovat mladé, aby do toho sedli, a já letos příliv mladých talentů neviděl. To je škoda. Rozhodně máme o čem přemýšlet. Pokud chceme jet další sezónu, bude nutné jednat s týmy a zjistit, kdo chce jet, aby byl jasný nějaký minimální počet startujících. Samozřejmě se může stát nějaký karambol a auto je nepojízdné, o tom mluvit nebudu, ale nějakou stabilitu, nějakou vizi bych chtěl mít a pak uvidíme, co dál.

Pokud jde o počet startujících, nebylo by řešením otevřít dveře opelům? V některých zahraničních cupech to tak udělali, a nakonec Opel Corsa Rally4 je technicky identické auto s Peugeotem 208 Rally4.
Upřímně, přemýšlel jsem o tom, mluvili jsme i s kolegy ve Francii, a ti jsou tomu otevření. Nakonec v některých státech dělají Stellantis Cup, v němž mohou Corsy Rally4 startovat. Na druhou stranu jsem tu neviděl tolik stabilně startujících posádek s opely. Nebavíme se o tom, že na Barumku nebo na Bohemku máme najednou pět, šest posádek – to, co je pro mě důležité, je stabilita a také, aby tam byly nějaké mladé talenty. A já si všiml, že letos s opelem jezdili piloti, kteří loni jezdili s peugeotem, takže se to jen přelévá z jedné strany na druhou. Žádné nové mladé jezdce jsem neviděl.

Čím si vysvětlujete přechod k Opelu, když jde o identické auto?
Na začátku letošní sezóny jsme se potýkali s nedostatkem aut. Mluvil jsem s kolegy ve Francii a ti mi řekli, že teď bude vozů z výroby víc, a že očekávají i lepší dostupnost použitých aut z důvodu obnov týmových vozových parků ve Francii a ve Španělsku. Takže i ty ojeté Peugeoty 208 Rally4 by mohly být k dispozici. Během října mám proto naplánovaná jednání s týmy, které se cupu účastní a uvidíme.

Je tedy nějaká hranice, která rozhodne o konání či nekonání ročníku 2024?
Můj cíl je jasný: startujeme, pokud budu vědět, že začneme na nějakých pěti, šesti vozech 208 Rally4, které odjedou sezónu. K tomu mohu přilepit „er-dvojky“, klobouk dolů, pár pilotů se starším Peugeotem 208 R2 jezdilo naprosto fantasticky. Na druhou stranu nemohu udělat sezónu s tím, že mám dvě, tři auta, to prostě nejde. Příští ročník tedy zatím není jistý.

A jak je to s dostupností náhradních dílů pro závodní peugeoty?
Díly jsou všeobecně problém v celém automobilovém sektoru, nehledě na to, jestli se bavíme o Peugeot Sportu, rallyovém sportu nebo všeobecně. Potýkáme se s problémy na úrovni Peugeotu, Citroënu, Opelu i Fiatu a kolegové z jiných značek mají stejné problémy. V současné době je v tomto směru svět trochu křehký. Ale v tom našem malém měřítku, myslím tím Peugeot Cup, není problém technická podpora nebo dostupnost náhradních dílů. Tady jde spíš o to mít nějakou vizi, a říct: „Ano, já jako tým nebo jako pilot jsem schopný jet alespoň čtyři rallye a s touto vizí do toho jdu.“ Letos to ale až na pár výjimek bylo: „Zítra pojedu a pozítří uvidím.“ Vzhledem k tomu, že organizovat pohár nestojí málo peněz, je pro mě takový přístup bohužel nedostačující.

A jakou máte zpětnou vazbu od partnerů? Mají zájem pokračovat příští rok?
Zajímavé je, že partneři nejenom že mají zájem, ale jsou ochotní přispět i trochu víc a k tomu registrujeme zájem i ze strany potencionálních nových partnerů. To je samozřejmě krásné, to znamená, že vnímání poháru je pozitivní. Ale já jsem takový člověk, že s tím partnerem budu mluvit a něco mu nabídnu, jen pokud budu vědět, že mu mohu po celou sezónu nabídnout nějaký standard. Styděl bych se, kdybych partnery lákal na nějaký koncept a v půlce sezóny zjistil, že to nejsem schopný splnit.

Vraťme se ještě k jezdcům. Jedna věc jsou ti stabilní startující a druhá jsou ti nově příchozí, kde to asi kvůli současné ekonomické situaci žádná hitparáda nebude. Kde ty nováčky vzít?
To je hodně těžké. Bavil jsem se s kolegy, fanoušky jako jsem já, a teď nevím, zda říct, že je to trochu smutné nebo naopak hezké, ale když jsem se podíval na celou sezónu i v českém mistráku, tak tam jsou v podstatě pořád ty samé tváře. To na jednu stranu svědčí o schopnosti a šikovnosti těch pilotů, ale i tom, že žádná nová krev není schopná vystrčit růžky. Chápu, že peníze chybí, ale i tak je to smutné. Rozhodně to není úplně jednoduchá situace.

Do kdy se rozhodne o dalším ročníku Peugeot Cupu?
Chci se rozhodnout do konce roku.

Na závěr se zeptám na premiéru světového šampionátu v ČR. Chystáte se jako divák?
Chystám se. Přiznávám se, že jsem očekával trošku jinou trať. V Praze se pojede v podstatě jen okruh v Chuchli a já nejsem zrovna fanda okruhových rychlostních zkoušek. Je to hezká divácká věc, ale kovaní rallyoví fanoušci tam nepůjdou. Rallysport není o okruzích. Mistrovství světa si zaslouží trochu něco jiného. Doufal jsem, že se vybere jiná trať v Praze. Další otázkou je, jak bude reagovat provoz na Strakonické. Na Chuchli se tedy nijak netěším, ale na další „er-zety“ už ano.

Děkuji za rozhovor

Mohlo by se vám líbit...