Prolezli jsme nový Opel Frontera. Co nás zaujalo?
Nová Frontera přijede na trh v hybridním i plně elektrickém provedení. Využili jsme statické prezentace a novinku si důkladně prohlédli a osahali. Zaujalo nás hned několik věcí, včetně předpokládané ceny elektromobilu.
Opel se rozhodl vzkřísit legendární jméno Frontera. Ale zatímco původní Frontera byla nekompromisní terénní vůz, nová Fronteta se veze na módní vlně SUV. Navíc místo objemných spalovacích motorů přijede s dvanáctistovkou v případě hybridní verze, nebo plně elektrická. V obou případech půjde o vůz s motorem vpředu a pohonem předních kol.
Dle vyjádření Opelu míří nový model do segmentu, kde jsou konkurenty třeba Hyundai Kona či domácí Škoda Kamiq nebo její chystaný plně elektrický nástupce Škoda Elroq. Vůz o délce 4380mm má rozvor 2671mm, a je tedy větší než zmiňované automobily konkurenčních značek. Zde je na místě zmínit, že Fronteru bude možné objednat buď v přetimístném nebo dokonce sedmimístném provedení.
Prostoru pro posádku tedy nabízí dostatek a zklamání nepřinese ani zavazadelník, jehož základní objem činí 460 litrů (měřeno v pětimístné konfiguraci po krycí plato. V případě sklopení zadní řady sedadel naroste nákladový prostor na 1600 litrů. Bez zajímavosti není ani možnost zatížit střechu až 240 kg, což ocení zejména ti, co rádi kempují – snadno zde půjde použít střešní stan.
V interiéru nás ale nejvíce zaujalo pracoviště řidiče. Kromě líbivé palubní desky vyvedené v moderním designu, plně korespondujícím s designem karoserie, potěší přítomnost klasických tlačítek pro ovládání klimatizace na středovém panelu palubní desky a ještě více tlačítka vlevo od volantu. Těmi totiž lze velmi snadno a rychle vypnout otravné zvukové upozornění na překročení maximální povolené rychlosti a obtěžující (v řadě případů i nebezpečné) automatické držení vozu v jízdním pruhu.
První dojem ze sedadel je opravdu dobrý. Za zmínku stojí atypické rozdělení sedáku na pravou a levou polovinu, což by mělo ulehčit zádům při dlouhých jízdách – na to se v budoucnu určitě zaměříme v testu. Zklamáním u plně elektrické verze je chybějící frank, tedy malý zavazadlový prostor pod přední kapotou, kam by šlo uložit třeba nabíjecí kabely. Výhodou jsou ale postranní kapsy v zavazadlovém prostou, kam je lze dát. Zavazadelník sice disponuje dvojitou podlahou, ale jak zkušení elektromobilisté vědi, uložení kabelů zde se vám snadno vymstí – vykládat zavazadla vždy, když chcete nabíjet pomalým proudem je opravdu otravné.
A jaké pohony tedy novinka nabídne? Frontera bude k dispozici buď jako hybrid se 48-voltovou technologií (baterie 0,89 kWh, hmotnost 12kg), nebo s plně elektrickým pohonem. Základní verze Frontera Hybrid je poháněna benzinovým turbomotorem o objemu 1,2 litru o výkonu 74 kW (100 koní), který byl vyvinut speciálně pro hybridní pohon. Spalovací motor pracuje v kombinaci s elektromotorem o výkonu 21 kW (28 k) a elektrifikovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Spotřeba paliva a emise CO2 této verze jsou výrazně nižší než u porovnatelného vozu s konvenčním pohonem. Frontera Hybrid bude k dispozici také s výkonnějším motorem 1.2 Turbo o výkonu 100 kW (136 k).
Zákazníci, kteří chtějí cestovat lokálně bez emisí mohou zvolit bateriovou Fronteru Electric, kterou jsme měli možnost prozkoumat. Ta má elektromotor o výkonu 83 kW (113 koní) a vysokonapěťovou Li-ion baterii o kapacitě 44 kWh. Toto provedení ujede na jedno nabití více než 300 km dle WLTP. Již v příštím roce ale Opel nabídne i verzi s dojezdem asi 400 km, přičemž baterii má používat shodnou. Rozhodující tedy bude asi jak software systému pohonu, tak možná i jiný stálý převod.
Standardně nabídce plně elektrická Frontera AC nabíjení maximální rychlostí 7kW (výbava Edition, neobsahuje nabíjecí kabel), ve výbavě GS už bude 11kW AC nabíjení a přiložený nabíjecí kabel. Údaje o rychlém DC nabíjení zjišťujeme a doplníme později. Řidič může zvolit základní či zvýšenou rekuperaci, více rekuperačních stupňů zde nenajdete.
Ve výbavě najdete Full Eco LED světlomety nebo desetipalcový přístrojový displej a desetipalcový středový displej. Standardem je základní tempomat i asistent jízdy v pruzích. Kdo by chtěl základního autopilota, musí si připlatit za sadu Drive assist 2.0, kde je adaptivní tempomat i asistent změny jízdního pruhu.
A co cena? Zatím pro ČR stanovena nebyla, ale známe německou pro plně elektrické provedení a ta zní zajímavě. Rodinný elektromobil tak mohl začínat na částce okolo 750 000 Kč, což by odpovídalo právě německému ceníku (29 900 eur). Zaváděcí cena ale může být ještě zajímavější, navíc opely v ČR běžně stojí o něco méně než v Německu.