WRC 2020: nové rozdělení do tříd
Novinky v pravidlech letošního mistrovství světa v rallye by měly sjednotit podmínky pro tovární i soukromé týmy a připravit půdu pro co možná nejférovější souboje.
Od sezóny 2020 začíná Mezinárodní automobilová federace FIA postupně zavádět schéma „rallyové pyramidy”, nově rozdělující soutěžní vozy do pěti tříd dle technických parametrů. Královská třída Rally 1 je v mistrovství světa vyhrazena pro nejsilnější vozy kategorie WRC. Následuje třída Rally 2, do které spadají všechny vozy specifikace R5, tedy i Škoda Fabia R5. V této třídě budou v rámci světového šampionátu vypsány dvě podkategorie: WRC 2 a WRC 3.
WRC2 je vrcholná kategorie pro vozy specifikace R5, budou v ní bojovat tovární i soukromé týmy. WRC 3 je určena čistě privátním týmům a podmínky účasti jsou méně náročné. Technické regule jsou pro kategorie WRC 2 a WRC 3 stejné, rozdíly jsou pouze v počtu nasazených aut v soutěži, vstupním poplatku a počtu podniků, které je tým povinný v průběhu sezóny absolvovat.
Šampionát pro novou třídu vozů Rally3 s pohonem všech kol je v tuto chvíli plánován až na sezónu 2021. Soutěžní vozy s předním pohonem, které dříve tvořily třídu R2, nyní spadají do třídy Rally 4 určené pro mezinárodní šampionát Junior WRC. Nejslabší třída Rally 5 je určena především pro národní mistrovství.
Podrobnější popis jednotlivých tříd
Rally 1: Nejvyšší třída, do které patří soutěžní speciály WRC, tedy World Rally Cars (v uplynulé sezoně označované také jako RC1). Vozy vycházejí z předpisů platných od roku 2017 a disponují pohonem všech kol s aktivním středovým diferenciálem a šestirychlostní sekvenční převodovkou s řazením na volantu. Jejich přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru poskytuje výkon asi 380 koní a točivý moment přibližně 450 Nm. To umožňuje zrychlit na 100 km/h za méně než čtyři sekundy a i přes velmi krátké zpřevodování dosáhnout rychlosti přes 200 km/h. Pro tuto ani pro nadcházející sezónu se neočekávají významné změny pravidel, od sezóny 2022 lze nicméně očekávat nějakou formu elektrifikace, pravděpodobně hybridní pohon.
Rally 2: Druhá nejvyšší třída nahrazuje loňské označení RC2. Vozy třídy Rally 2 soutěží v kategoriích WRC 2 (tovární a další profesionální týmy) a WRC 3 (ostatní soukromé týmy). Oproti vozům třídy Rally 1 se dost výrazně liší – mají sice také pohon všech kol a přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru, ale nemají mezinápravový diferenciál a namísto aktivních diferenciálů na nápravách používají jednodušší mechanické. Při jejich stavbě je také použito některých sériových komponentů (například turbodmychadlo ve voze FABIA R5 evo je ze sériového motoru pro Audi S3). Restriktor má průměr 32 mm, takže výkon nepřesahuje hranici 300 koní.
Rally 3: Úplnou novinkou je třída vozů s pohonem všech kol, jejichž pořizovací cena nesmí přesáhnout 100 000 eur. Fakticky půjde o speciály třídy R2 tak, jak je známe z loňské sezony, které dostanou výkon 200 koní a pohon všech kol. Tato vstupní třída čtyřkolek bude skvělou příležitostí pro mladé talenty a menší soukromé týmy.
Rally 4: Třída nejsilnějších vozů s jednou poháněnou nápravou nahrazuje loňskou skupinu R2. Speciály spadající do Rally 4 budou vybaveny přeplňovaným tříválcovým motorem s výkonem 200 koní, šestistupňovou sekvenční převodovkou, samosvorným diferenciálem a hydraulickou ruční brzdou. Ceny těchto vozů se budou pohybovat pod hranicí 80 000 eur.
Rally 5: Třída nejdostupnějších vozů s pohonem předních kol a rovněž tříválcovým motorem, tentokrát však bez přeplňování turbodmychadlem. Motory mohou mít objem až 1,4 litru a výkon okolo 150 koní. Přestože jde o nízkonákladové soutěžní vozy, mohou být vybaveny sekvenční převodovkou a profesionálními závodními tlumiči.