Co zkontrolovat u ojetého kabrioletu?

Experti AAA AUTO radí, na co si dá pozor při výběru ojetého kabrioletu. Kromě střechy je to i podvozek. A obecně platí, že čím méně elektroniky, tím lépe.

Stále elegantní a přitom cenově opravdu dostupný je kupé-kabriolet Peugeot 307 CC

Největší radostí každého muže je, když může potěšit svoje děti. Třeba tím, že je sveze autem bez střechy – otcové tak mají důvod pořídit si takové auto pro radost. Ideální příležitost nadělit si je přichází každoročně třetí neděli v červnu – na Den otců. Experti AAA AUTO se proto podívali blíže na úskalí výběru kabrioletu z druhé ruky. Překvapivě jich není tolik, abyste se použitého kabria museli bát. Ale pozor, pokud po něm toužíte, moc neváhejte, nabídka se rok od roku zmenšuje.

Kabrioletů na trhu neustále ubývá. „Výrobci se snaží zjednodušit výrobu, osekávají modelovou nabídku, na auta pro radost nezbývá u mainstreamových značek místo,“ říká Petr Vaněček, společný generální ředitel AURES Holdings, provozovatele autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Dokládají to i čísla: zatímco loni v květnu se na celém českém sekundárním trhu nabízelo 1576 kabrioletů s mediánovou cenou 199 tisíc korun, letos jich ve stejném měsíci bylo o 200 méně (1376 ks). Také cena byla nižší (190 000 Kč). A nejsou to žádní mladíci – mediánové stáří aut bez střechy je 16,1 roku. „Bohužel, zatím se zdá, že novější modely nebudou, a tak si musíme dělat radost tím, co na trhu je,“ konstatuje Vaněček, podle nějž v nabídce autocenter AAA AUTO bývá průběžně od 25 do 50 kabrioletů.

„Aktuálně jsme před létem dost vykoupení, takže jsme na spodní hranici, ale i tak se pár hezkých kousků najde. Cenově se pohybujeme v rozmezí od 66 do 800 tisíc korun. Doporučil bych například Mazdu MX-5, která má skvělé jízdní vlastnosti; pro ty, kdo se rádi nechávají rozmazlovat, pak zase třeba Mercedes SL s osmiválcem o výkonu 320 kW. Nebo hodně praktické velké kabrio od Opelu, model Cascada, která z oturbené 1.6 dává hezkých 125 kW. To je opravdu moc pěkný vůz s malým nájezdem a cenovkou 350 tisíc korun,“ vypočítává Petr Vaněček.

Plátěná střecha dnes již letitého Fordu Escort Cabrio často stávkuje a je nutné ji skládat ručně. Oprava ale nebývá problematická.

Skalní „petrolheadi“ tvrdí, že kabriolet musí jezdit na benzin, ve skutečnosti k tomu není žádný důvod. Mnohá kabria nabízejí spolehlivější dieselové verze, například ta od značek Mini nebo Peugeot. Stejně tak je na zvážení, zda volit plátěnou nebo kovovou střechu, skládající se do kufru jako origami. „Plátěná střecha sice může být pro někoho synonymem kabria, ale takzvané vozy typu CC, neboli kupé-kabriolet, jsou zase díky celoroční využitelnosti praktičtější. Ve finále jde přece hlavně o jízdu bez střechy, což zajistí oba typy,“ usmívá se Vaněček.

Kupé–kabriolety vyráběla spousta značek, například Peugeot (206, 207, 307, 308), Renault (Mégane II a III), Opel (Astra), Ford (Focus), Mitsubishi (Colt), Nissan (Micra), ale i Mercedes-Benz (CLK, SLK) či BMW (3, 4).

Pevná střecha kupé-kabrioletu rozhodně lépe odolá vandalům a nenechavcům, současně ale i svádí k užívání auta v zimě, což může mít neblahý vliv na jeho stav

Zkontrolujte střechu, ale i podvozek
Petr Vaněček zároveň přidává několik důležitých rad, na co si dát pozor při koupi kabrioletu z druhé ruky. „Nebojte se vyrazit pro kabrio v dešti – ten alespoň prověří těsnost střechy. Pokud neprší, vezměte auto na wapku a pořádně střechu postříkejte. Její stav poznáte také podle případných map na čalounění a sloupcích. Skoro zavřenou střechu přitáhněte k čelnímu oknu a zacvakněte pojistky – musí to jít lehce, nesmí být nikde zkřížená. Zaměřte se také na zadní okno, zda není osleplé, což se stává těm plastovým, nebo vypárané z látky, což postihuje těžší skleněná,“ radí Petr Vaněček z AAA AUTO.

Zkontrolujte si, zda je v autě větrná clona – říká se jí často windschott nebo wind deflector. Bez ní se vám bude při rychlejší jízdě v interiéru citelně více točit vzduch. „Dá se sice dokoupit, počítejte však s dodatečným výdajem minimálně kolem pěti tisíc korun,“ říká Vaněček.

Stejně jako kabriolet Volkswagen Golf i Ford Escort má typický ochranný oblouk vyvedený z B-sloupku karoserie

Před koupí pořádně vyzkoušejte mechanismus sklápění střechy, nesmí nikde drhnout, skřípat, vše musí jít hladce. Většina aut má sklápění hydraulické a ovládané elektricky, výhodou jsou v tomto případě mechanické systémy, jako právě u zmíněné Mazdy MX-5. Poškozené plátno bývá menším problémem než nefunkční hydraulika dá se záplatovat, případně lze nechat ušít celou střechu novou, ceny se pohybují v průměru kolem 30 tisíc korun.

Střecha je sice na kabrioletu nejnápadnější, ale nikoli nejdůležitější. Klíčový je totiž stav podvozku. „Hlavně prahů, ty u kabrií bývají vždy pořádně vyztužené, aby co nejvíce snížily kroucení karoserie. Jestliže už v nich hlodá koroze, opravují se obtížně. Většina kabrioletů naštěstí jezdila jen v létě, takže je posypová sůl netrápila. Zvláště vozy typu CC ale bývají provozovány i celoročně, zejména u nich se na stav prahů a podvozkuy zaměřte,“ upozorňuje Vaněček.

Hlavním konkurentem Peugeotu 307 CC byl Renaulr Mégane CC, který se ale výrazně více kroutí, což má za následek nejen pazvuky v interiéru, ale i problémy s dovíráním střechy (nezapadá do zámků nad čelním sklem). Kupé-kabriolety Peugeot jsou v tomto směru rozhodně lepší, ale pozor na čidlo zatažené roletky v zavazadelníku, které když ulomíte třeba neopatrnou manipulací s taškou (a není to výjimkou), střecha přestane fungovat – elektronika musí vědět, že je roletka zatažená, jinak střechu nesloží. Roletka totiž odděluje prostor nutný pro složenou střechu od prostoru prozavazadla – jen při natažené střeše lze využít celý objem zavazadelníku.

A na úplný závěr přidává špatnou zprávu pro otce větších rodin. „Pozor na to, že skoro všechny kabriolety jsou čtyřmístné, což platí i pro ty největší modely. Tři děti dozadu ani bez sedaček nedostanete – vzadu bývají jen dva bezpečnostní pásy. Jediný rozšířený, ale už hodně starý model s pěti místy je Ford Escort Cabrio z poloviny 90. let, a to už bude zanedlouho veterán,“ uzavírá Petr Vaněček.

Mohlo by se vám líbit...