Převádět auta lze on-line, návštěvě úřadu se ale nevyhnete
Změnu vlastníka vozidla už můžete udělat přes internet, na registr vozidel ale stejně bude muset nový majitel dorazit, aby si převzal „malý techničák“ a vrátil původní. Technický průkaz (velký) se již nevydává a k převodu tak ani není potřeba.
Ministerstvo dopravy pokračuje v digitalizaci, když nově spustilo systém umožňující podávat žádosti o změně vlastníka automobilu pomocí Portálu dopravy, tedy on-line přes internet. Hned na začátku roku přitom ministerstvo přišlo s novinkou v podobě zrušení „velkých techničáků“, což se neobešlo bez velkých problémů, když systém nefungoval, někdy nedocházelo k odesílání dat o vozidlech vůbec, jindy se odeslala jen částečná nebo zcela zmatená data. Více jsme o problémech psali ZDE.
Kromě jiného bylo kritizováno i zabavování technických průkazů při návštěvě registru vozidel, což představuje problém zejména pro seniory, kteří mohou mít potíže s ovládáním internetu a ve „velkém techničáku“ přitom najdou některé důležité údaje (rozměry alternativních pneu atd.). Stejně tak technické průkazy považují za důležité majitelé veteránů, kde nezřídka tvoří část ceny takového vozu.
Ještě v lednu dostala naše redakce pozvání na akci pořádanou na půdě Hospodářské komory, kde nám byl představen nový systém pro převod vozidel on-line a to za přítomnosti ministra dopravy Martina Kupky. Milan Jirouš, šéfredaktor AutoMotoLife.cz, následně využil příležitost krátce promluvit s panem ministrem a upozornil ho na komplikace, které může přinášet odebírání technických průkazů seniorům, ale i majitelům veteránů a youngtimerů. Nebudeme řešit, zda na tento popud, ale hned následující den dopoledne vydalo Ministerstvo dopravy pokyn registrům vozidel, podle něhož mají „velký technický“ průkaz ponechat každému, kdo o to projeví zájem. Tímto naše redakce jménem všech motoristů děkuje, za tento vstřícný krok.
Jak jsme již zmínili, nově je možné provádět změnu majitele vozidla on-line přes Portál dopravy, i když jde zatím spíše jen o zahájení změny, protože nový majitel stejně musí na registr vozidel pro nové doklady vystavené na jeho jméno. To by se v budoucnu mělo ještě změnit, otázkou je ale kdy, protože ministerstvo ještě nemá vymyšlené, jak doklady k novému majiteli doručit. Spolu s o on-line převodem přišla sleva na poplatku ve výši 20 procent, což je jistě příjemné. Kromě změny vlastníka vozu jde přes Portál dopravy požádat také o vydání třetí registrační značky (na nosič kol), čímž si žadatel ušetří jednu cestu na registr vozidel, který navštíví až později, kdy si půjde vyrobenou registrační značku vyzvednout.
Zatím si ale neumíme představit, jak budou registry vozidel pracovat, až bude on-line systém využívat více motoristů a poběží tedy souběžně se stávajícími zápisy změn vlastníka při osobní návštěvě žadatelů na registru vozidel. Ministerstvo sice v únoru v tichosti systém testovalo, ale na malých registrech, kde je situace diametrálně odlišná od registračních míst ve velkých městech.
On-line změnu vlastníka zatím nemohou využít firmy a podnikatelské subjekty, ale to se má přibližně v polovině roku změnit. Na to čekají především obchodníci s automobily, zejména pak autobazary. Ty doufají v urychlení procesu změny vlastníka i v ušetřené náklady.
Víc k tomu řekla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO a Mototechna: „Náš business model se od většiny obchodníků s ojetými vozy odlišuje tím, že nejsme jen zprostředkovateli prodeje, ale auta vykupujeme do našeho vlastnictví. Děláme to zejména proto, abychom prodávající zbavili starostí s možnými reklamacemi aut od nových majitelů a kupujícím mohli nabídnout záruky a garance bezpečného nákupu. A to znamená vozy na sebe registrovat. Troufla bych si říci, že jsme patrně v tuzemsku subjektem s nejvyšším počtem registrací ojetých vozů ročně, který se pohybuje kolem 60ti tisíc. Dovedete si jistě představit náročnou logistiku souvisejících dokumentů. Jsou to desítky kilogramů listin. Zmíněné dokumenty nosí na registrační místa po celé zemi armáda zaměstnanců, posílají se mezi našimi pobočkami poštou či kurýry. Vzhledem k tomu, že působíme na území celého státu, je často na hranici našich možností stíhat registrace v zákonem stanovené lhůtě. Digitalizace by přispěla ke snížení mzdových nákladů, spotřebě pohonných hmot i snížení nákladů na doručování. Jen poštovné za posílání dokumentů od zaregistrovaných vozů zákazníkům nás loni stálo zhruba 3,5 milionu korun.“
Topolová ale upozornila i na další problém, který by měla on-line změna vlastníka vyřešit: „Samostatnou kapitolou jsou nedokončené registrace, pokud si je po koupi zařizuje sám nový majitel. Pokud proces nedokončí a páchá s vozidlem dopravní přestupky nebo i trestnou činnost, pokuty jsou samozřejmě adresované naší společnosti jakožto majiteli uvedenému v Centrálním registru vozidel. S touto agendou je pak spojena další administrativa, kdy musíme dokazovat, že dle smluv už majiteli vozů nejsme.“
Dobré je, že zavedení on-line změny vlastníka vozidla neznamená zrušení podávání žádostí osobně na registračních místech. Motoristé tak mají nově na výběr, jaký způsob si zvolí a záleží na každém, co mu bude více vyhovovat. Určitě tato novinka nepovede k menšímu vytížení úředníků – stále musí zpracovávat stejný počet žádostí, jen část z nich bude podána elektronicky. Prodávající, který využije možnost on-line podání, se ale může zcela vyhnout návštěvě registru vozidel, což někteří jistě ocení.