Nový systém nefunguje, zrušit techničáky byla chyba!

Systém nahrazující technické průkazy vozidel, které byly zrušeny, nefunguje. Ministerstvo dopravy se přitom tváří, že se nic neděje. Nejen motoristům ale přibývají vrásky a může být ještě hůř.

Od ledna tohoto roku byly zrušeny technické průkazy vozidel, tvz. velké techničáky s tím, že nové ORV (malé techničáky, správně Osvědčení o registraci vozu) obsahují QR kód, který odkazuje na data daného vozidla, ta data, která doposud byla uvedena na zadní straně technického průkazu vozu. Jak to ale vypadá v praxi?

QR kódy v tento okamžik někdy fungují, někdy ne. Stejná je situace s webovým portálem dataovozidlech.cz, který se sice načítá, ale většinou jen jako čistá bílá stránka. Pokud máte štěstí a web se načte, ještě to neznamená, že tam data o daném vozu budou nebo že budou kompletní. Tento web navíc není správně optimalizovaný pro zobrazení v mobilním telefonu – ano, v roce 2023 ještě někdo udělá web, který se v mobilu zobrazuje naprosto tragicky.

Daná data mají být motoristům přístupna také v Portálu občana, ale ne každý chce tento portál využívat. Stejně tak mají být dostupná v aplikaci eTechničák, ta však zatím existuje jen na iPhone, zatímco pro majitel telefonů se systémem Android není. Ale ono to vlastně ani nevadí, data z CRV (Centrální registr vozidel) se do apky totiž nepropisují, stejně jako je tomu v případě webové stránky dataovozidlech.cz a stejně jako je tomu se systémem, který využívají STK (Stanice technické kontroly) – CRV data prostě nesdílí kam má, respektive někdy ano, ale většinou ne nebo jich velká část chybí.

To je samozřejmě problém na STK, pokud vůz přijede na technickou kontrolu nebo na evidenční kontrolu – technik nemá kde ověřit, že jsou na vozidle správná kola, pneumatiky atd. Proto je dobré, aby motoristé zatím ještě vozily na STK i technický průkaz, pokud jej tedy mají. Jinak mohou dopadnout jako řidič v Praze, kterého hned první den pracovní den tohoto roku z STK vypakovali.

Problémů je ale víc. Třeba v kolonce, kde se má zobrazovat rok uvedení do provozu se ještě včera objevoval rok uvedení do provozu v ČR, takže třeba 30 let staré auto, které bylo do ČR dovezeno v roce 2020 se v systému tváří, jako zánovní a technikům na STK a při měření emisí není umožněno tato data měnit, což dříve šlo. Přitom u vozu registrovaného v roce 2020 mají povinnost při měření emisí načíst paměť závad přes OBD port pro diagnostiku, jenže třicetiletý automobil ho prostě nemá. Dle vyjádření Františka Jemelky, tiskového mluvčího Ministerstva dopravy, se na odstranění závad pracuje.

Nutno říci, že zejména starší vozy nemusejí mít v CRV všechna data uvedena ani až dojde k opravě všech chyb, protože se zkrátka v době jejich registrace některá data do systému nezadávala. Pak je třeba tyto údaje nechat na registru vozidel doplnit. Jenže to by se mělo dělat z technického průkazu a pokud jej motorista předloží, automaticky mu bude odebrán a úředník jej založí do spisu daného vozu a vystaví nové ORV s QR kódem. Přijít ale o tzv. velký techničák není pro všechny přijatelné, nakonec stále v něm mají nejsnáze dostupná důležitá data (rozměry pneumatik, hmotnostní limity třeba pro přívěsy atd.), zejména pak pro majitele youngtimerů a veteránů by to byla hotová katastrofa, protože techničák zde dělá část historické hodnoty vozidla.

Na to ale Ministerstvo dopravy kašle, stejně jako třeba na seniory, kteří nejsou schopni vzhledem ke svém u věku cokoli dohledávat na internetu nebo pomocí nějaké aplikace či Portálu občana. Takže se není čemu divit, že řada veteránistů už řekla, že raději napíše čestné prohlášení, že technický průkaz ztratili – za to jim totiž žádný, ani finanční postih nehrozí, vzhledem k tomu, že se již nevystavuje nový. Ti poctivější možná registru vozidel nabídnou ověřenou kopii, otázkou ale je, zda s ní uspějí.

Další problém může nastat při uložení registračních značek (RZ) do depozitu. Nejen že z nyní nefunkčního systému mají čerpat data pojišťovny, ale motorista navíc nedostane žádný doklad, že RZ uložil. Dříve oproti značkám a ORV dostal zápis do technického průkazu. Teď se tento zápis dělá jen elektronicky do systému, který má fungovat, ale jak jsme si už řekli, realita je jiná. Navíc kdo motoristům zaručí, že se tam zápis skutečně objeví a že tam i zůstane? Známe totiž situaci, kdy se RZ v depozitu ztratili a kdyby daný motorista neměl zápis o jejich uložení v techničáku, neměl by jak dokázat, že k uložení značek do depozitu skutečně došlo – auto by pak bylo prakticky bezcenné.

František Jemelka, tiskový mluvčí Ministerstva dopravy, k tomu říka: „Je možné požádat o výdej dat z registru silničních vozidel, kde bude rovněž uveden statut vozidla a datum vyřazení vozidla z provozu.“ Tento úkon je zpoplatněn částkou 50 Kč a třeba v Praze jej vyřizuje pouze pracoviště na Vyšehradě, kde ale nelze uložit RZ do depozitu. Před tím tedy musíte na jiné pracoviště v jiné části Prahy a RZ do depozitu zde uložit, a pak z tohoto registru odejít bez jakéhokoli dokladu o tomto úkonu!

Společnost AUTOCONT a.s. jenž systém pro Ministerstvo dopravy upravovala, svou práci evidentně totálně nezvládla. Druhá věc je, že Ministerstvo dopravy hodilo přes palubu jak motoristy, tak techniky na STK a úředníky na registru vozidel, kteří jsou první takříkajíc „na ráně“ a lidé si na nich nezřídka vylévají zlost, přestože oni pouze plní nařízení vydaná Ministerstvem dopravy.

Mohlo by se vám líbit...