Na českém trhu jsou aktuálně vozy za 18 miliard korun, se kterými se nedá obchodovat

Současná situace způsobená novým koronavirem komplikuje život řadě lidí. Jsou mezi nimi i podnikatelé, ale i třeba zaměstnanci a manažeři firem jejichž náplní je obchod s ojetými vozy. Určité komplikace pak mohou cítit i ti, co by si chtěli ojetý automobil u obchodníka koupit – zboží by bylo, jeho pořízení ale zatím není možné.

V České republice je každý měsíc v nabídce přibližně 100 až 150 tisíc ojetých aut. Průměrná prodejní cena činila na konci února 2020 zhruba 150 000 Kč. Jednoduchým výpočtem zjistíme, že hodnota ojetin na trhu přesahuje hodnotu 18 mld. korun. Problémem je, že s těmito auty se de facto přestalo obchodovat, neboť autobazary musejí mít zavřeno

.„Paradoxně je obchodování umožněno pouze mezi jednotlivci, kteří nemají šanci auta dezinfikovat tak kvalitně, jako bazary, které na to mají kapacity dobře vybavených profesionálů,“ říká Jiří Grund, předseda Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) a dodává: „Umožnit prodej autobazarům by zcela jistě vedlo ke zvýšení standardu hygieny aktuálně prodávaných vozidel.“

V zahraničí, například v Polsku a v Maďarsku zůstaly prodejny ojetin otevřené, ovšem s tím, že se zvýšila hygienická opatření. České autobazary jsou připravené začít přísné hygienické standardy okamžitě uplatňovat. Například autobazary dokážou díky využití moderních technologií eliminovat riziko shlukování většího počtu osob. Jejich běžný provoz funguje tak, že schůzky se zákazníky organizuje call centrum. Při rozhovoru s telefonním prodejcem si zákazníci vyberou vůz z internetové nabídky a domluví si schůzku v konkrétním čase na pobočce tak, aby se eliminovalo shlukování.

Pokud by bylo prodejcům ojetin umožněno znovu otevřít provozovny pro veřejnost, tak by dokonce i uzavření smlouvy mohl zákazník realizovat v samostatné kanceláři, kde je možno zajistit vzdálenost mezi osobami minimálně 2 metry. Současně většina aktivit při prodeji auta probíhá ve venkovním prostředí, kde je možné zajistit mnohem větší izolaci zákazníků, než k tomu aktuálně dochází v obchodech s potravinami.

Porovnávat provoz v autobazaru například s provozem v obchodu s elektronikou je tedy nesmyslné. Vláda nyní začíná zvažovat a postupně uvolňovat některá opatření, která rozhodně měla v počátcích koronavirové krize velký význam, nyní je ale už lze za určitých podmínek uvolnit. Provoz autobazarů, kde zpravidla dochází z velké části k obchodu venku, tedy mimo uzavřené prostory, by si určitě taktéž zasloužil zelenou – samozřejmě za přísného dodržování bezpečnostních a hygienických pravidel. Zatím ale o uvolnění opatření pro profesionální obchodníky s ojetými vozy nepadlo ze strany vlády ani slovo.

Se současnou nelehkou situací se tak někteří snaží bojovat pomocí internetového prodeje. Daří se zejména síti AAA AUTO, i když počet vozidel prodaných po internetu se s běžným provozem poboček srovnávat nedá. Vždyť AAA AUTO za dva týdny takto prodalo 700 ojetin, avšak za běžného provozu by se počet prodaných vozidel pohyboval okolo 2000. Pokles prodejů je tedy značný i v situaci, kdy se s touto nelehkou situací obchodník snaží aktivně bojovat.

Mohlo by se vám líbit...