Váháte s přezouváním? Nechte si poradit od odborníků!

Bridgestone, největší výrobce pneumatik a gumárenských produktů na světě a provozovatel sítě profesionálních pneuservisů, nabízí stručný přehled důležitých kroků týkajících se pneumatik, které by motoristé při přípravě svého vozu na spolehlivý a bezpečný provoz v jarním a letním období rozhodně neměli opominout. Odborníci ze sítě pneuservisů, nabízejí tipy nejen pro sezonní přezouvání, ale také pro správnou péči o pneumatiky a výměnu opotřebovaných pneumatik za nové.

Technický pokrok v konstrukci pneumatik je nezadržitelný. Společnost Bridgestone například již několik let důkladně testuje prototypy bezvzduchových pneumatik, které nebudou vyžadovat huštění, což usnadní údržbu a zvýší úroveň bezpečnosti. Nikomu se však ještě nepodařilo zkonstruovat pneumatiky, které by v jednom balení a bez kompromisů nabízely přednosti nejlepších zimních a letních pneumatik v podmínkách všech čtyř ročních období mírného podnebného pásu. Na trhu jsou sice k dispozici tzv. celoroční pneumatiky, ty jsou ovšem vždy kompromisem, který je akceptovatelný především v regionech s relativně malými rozdíly mezi teplým a chladným ročním obdobím. Pro naprostou většinu motoristů v našich klimatických podmínkách je proto výhodnější volbou střídavé používání letních a zimních pneumatik.

I přesto jezdí řada motoristů s vidinou finanční úspory na zimních pneumatikách po celý rok. Specialisté na pneumatiky však před tímto krátkozrakým, riskantním rozhodnutím důrazně varují, protože jízda na zimních pneumatikách je za vysokých teplot vysloveně nebezpečná. Zimní pneumatiky jsou složením své směsi i konstrukcí dezénu optimalizovány pro nízké teploty a povrchy s nízkou adhezí. Za teplejšího počasí se jejich provozní vlastnosti rapidně zhoršují.

U letních pneumatik je tomu přesně naopak. Překročí-li průměrné denní teploty hranici 7°C, mají nad zimními pneumatikami navrch. V každodenním provozu to znamená například citelně lepší ovladatelnost vozu nebo výrazné zkrácení brzdné dráhy, které může v nouzové situaci odvrátit nehodu s nedozírnými následky. Otálet s přezutím na letní pneumatiky se proto nevyplácí.

Přezouvání je vhodnou příležitostí k důkladné kontrole stavu pneumatik, od tlaku přes hloubku dezénu až po přítomnost případných poškození běhounu a bočnic pneumatiky. Z hlediska bezpečnosti se doporučuje vyměnit pneumatiky dřív, než se dezén opotřebuje pod minimální hloubku 1,6 mm, kterou stanovuje legislativa. Odborníci z Bridgestone tvrdí, že by se měly pneumatiky měnit dokonce výrazně dříve, protože náročné jízdní zkoušky ukázaly, že již u pneumatik s hloubkou dezénu pod 3 mm (u zimních pneumatik je tato hranice dokonce 4 mm a naštěstí je jako limit stanovena legislativou) dochází k výraznému zhoršení jejich výkonu, který může vážně ohrozit bezpečnost.

Opotřebené nebo nedostatečně nahuštěné pneumatiky prodlužují délku brzdné dráhy, nepříznivě ovlivňují jízdní vlastnosti, zvyšují riziko smyku a akvaplaningu, významně zkracují životnost pneumatik, zvyšují valivý odpor, a tím i spotřebu paliva a emise CO2. Bridgestone doporučuje kontrolovat tlak v pneumatikách pravidelně – alespoň jednou za měsíc a také před dlouhými cestami nebo při přepravě těžkých nákladů. Tlak se měří u studených pneumatik a jeho správné hodnoty pro konkrétní vozidlo jsou uvedeny v návodu k použití vozidla a ve většině případů buď pod krytem víčka palivové nádrže, na vnitřní straně dveří nebo v přihrádce.

Zvláštní pozornost věnujte nepravidelnému opotřebení pneumatik. To signalizuje špatně seřízenou geometrii podvozku, která zkracuje životnost pneumatik a negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti vozu. Z hlediska bezpečnosti jsou nežádoucí také zářezy, natržená místa, trhliny nebo vyboulení na boční stěně, poškození nárazem, kameny nebo jiné ostré předměty, zachycené v pneumatice, poškození ráfků (od nich může následně dojít i k poškození pneumatiky) a projevy stárnutí pneumatik. Bridgestone v každém případě doporučuje výměnu pneumatik starších deseti let.

Pokud stojíte na prahu jarní sezony před výměnou opotřebovaných pneumatik za nové, pak rozhodně nepodceňujte výběr správného letního obutí. Cena by při rozhodování o koupi neměla být hlavním kritériem. Nezávislé testy pneumatik ukazují, že mezi jednotlivými typy pneumatik mohou být značné rozdíly z hlediska provozních vlastností, bezpečnosti, životnosti a celkových nákladů.

Kdy tedy přezout?
Na základě dlouhodobých zkušeností naší redakce by mělo být rozhodující, za jakých teplot řidič nejčastěji jezdí. Ráno jsou ještě teploty nízké, během, dopoledne ale rostou již i přes 15°C. Kdo například vyjíždí brzo ráno do práce a vrací se až k večeru, měl by o datu přezutí již přemýšlet. Kdo ale vyjíždí ráno a vrací se odpoledne, už by mohl mít přezuto na letní – zejména pokud po cestě z práce zajede ještě na nákup apod.

Při výběru pneumatik je třeba mít na paměti, že některé laciné pneumatiky neznámých značek mohou mít nejen problémy třeba za mokra, ale potíže mohou dělat i zaměstnancům pneuservisu při vyvažování. Při výměně ojetých pneumatik za nové také lze jednoznačně doporučit výměnu ventilků. Vždyť jeho závada dokáže vozidlo odstavit stejně snadno, jako klasický defekt pneumatiky.

Mohlo by se vám líbit...