V čem se liší iV a e-TEC?

Elektrifikace se u Škoda Auto rozjela naplno. Česká automobilka přitom volí několik různých cest, které se skrývají pod označením iV nebo e-TEC. Pojďme se podívat, co se pod kterým označením skrývá.

Elektrifikace vozového parku má v automobilovém světě řadu podob. A mladoboleslavská škodovka jich zákazníkům nabízí hned několik. Od takzvaných mild-hybridů až po čistě elektrická vozidla.

Elektrifikované škodovky nesou jedno z dvojice označení: iV, nebo e-TEC. Tyto emblémy jsou na vozech Škoda synonymem elektrifikované mobility. Skrývají se pod nimi ale technicky různorodá řešení.

Do zásuvky i bez ní
Základní rozdělení je docela jednoduché: značkou iV, kterou Škoda Auto světu představila loni při uvedení vozů Citigo e iV, Superb iV a Octavia iV nebo nedávno na svým prvním elektrickým MPV Enyaq iV, jsou zastřešeny čistě elektrické vozy a také plug-in hybridy. Zjednodušeně řečeno jde o vozy, které uživatel může, nebo dokonce musí, zapojit do elektrické zásuvky, z níž se dobíjí jejich baterie.

Označení e-TEC si odbývá premiéru ve čtvrté generaci bestselleru značky, modelu Octavia. Jde o takzvaný mild-hybrid, kde funkci spalovacího motoru doplňuje také elektromotor s relativně malou baterií. Typickým znakem mild-hybridu je, že vůz nelze dobíjet z elektrické zásuvky.

Zjednodušeně řečeno, e-TEC označuje základní úroveň elektrifikace, zatímco pod označením iV najdeme vozy, které ji mají na vyšším stupni a umožňují čistě elektrickou jízdu. Do rodiny e-TEC modelů se zatím řadí dvě motorizace vozu Octvia. Rodina iV vozů je momentálně zastoupena čistě elektrickými modely Enyaq iV a Citigo e iV a plug-in hybridy Superb iV, Octavia iV a Octavia RS iV.

Nízké napětí
Elektrický pohon modelů e-TEC je na rozdíl od vozů iV vybaven 48V technikou. Spalovací část pohonu vychází z běžných motorizací, oproti kterým je alternátor nahrazen elektromotorem pracujícím i v režimu generátoru a 48V li-ion baterií. Elektromotor je se spalovacím motorem spojen řemenem a přes něj může spalovacímu motoru buď výkonově pomáhat, nebo při brzdění naopak energii rekuperovat a ukládat zpět do baterie.

Pomoc elektromotoru je zde v řádu několika kilowatt a spalovacímu motoru se jí dostává především v nižších otáčkách, elektrický motor tak pomůže například při rozjezdu. Platí přitom, že čistě na elektřinu vozy e-TEC jezdit neumí, ale stejně jako iV umí i ve vyšších rychlostech plachtit s vypnutým spalovacím motorem. Palubní síť je v takovém okamžiku zásobena elektrickou energií ze 48V baterie a tím je zajištěn provoz veškerých k jízdě nezbytných příslušenství – například posilovače řízení. Následný rychlý start spalovacího motoru je díky přítomnosti elektromotoru pro uživatele téměř nezjistitelný.

Výsledkem je snížení spotřeby paliva a tedy emisí CO2 při zachování stejného maximálního výkonu, jako mají konvenční motorizace bez označení e-TEC. U modelu Octavia jde tedy o 81 kW u provedení 1.0 TSI e-TEC a 110 kW u verze 1.5 TSI e-TEC.

Čistě na elektřinu
Čistě elektrickou jízdu nabízejí pouze vozy s označením iV. Od e-TEC se odlišují tím, že jejich elektromotory jsou mnohem silnější a dosahují výkonu běžných spalovacích motorů. A je jedno, zda jde o plug-in hybrid, nebo čistě elektrický vůz. Například nová Octavia iV kombinuje elektromotor o výkonu 85 kW se spalovacím motorem 1.4 TSI o výkonu 110 kW. Elektromotor je v tomto případě umístěn mezi spalovacím motorem a převodovkou, takže přímo pomáhá navýšit výkon na výstupu z klikové hřídele. Celkový kombinovaný výkon této soustavy je 150 kW. Baterie s kapacitou 13 kWh pak vystačí dle cyklu WLTP na 55 kilometrů čistě elektrické jízdy.

Baterie modelů iV lze dobíjet nejen ze zásuvky či dobíjecí stanice, ale stejně jako mild-hybridy i rekuperací, tedy ukládáním energie při brzdění. Při rekuperaci pracuje elektromotor jako generátor a přeměňuje mechanickou energii na elektrickou, která se ukládá zpět do baterie. Následně ji pak lze využít zpět při akceleraci vozidla.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.