V čem se liší iV a e-TEC?

Elektrifikace se u Škoda Auto rozjela naplno. Česká automobilka přitom volí několik různých cest, které se skrývají pod označením iV nebo e-TEC. Pojďme se podívat, co se pod kterým označením skrývá.

Elektrifikace vozového parku má v automobilovém světě řadu podob. A mladoboleslavská škodovka jich zákazníkům nabízí hned několik. Od takzvaných mild-hybridů až po čistě elektrická vozidla.

Elektrifikované škodovky nesou jedno z dvojice označení: iV, nebo e-TEC. Tyto emblémy jsou na vozech Škoda synonymem elektrifikované mobility. Skrývají se pod nimi ale technicky různorodá řešení.

Do zásuvky i bez ní
Základní rozdělení je docela jednoduché: značkou iV, kterou Škoda Auto světu představila loni při uvedení vozů Citigo e iV, Superb iV a Octavia iV nebo nedávno na svým prvním elektrickým MPV Enyaq iV, jsou zastřešeny čistě elektrické vozy a také plug-in hybridy. Zjednodušeně řečeno jde o vozy, které uživatel může, nebo dokonce musí, zapojit do elektrické zásuvky, z níž se dobíjí jejich baterie.

Označení e-TEC si odbývá premiéru ve čtvrté generaci bestselleru značky, modelu Octavia. Jde o takzvaný mild-hybrid, kde funkci spalovacího motoru doplňuje také elektromotor s relativně malou baterií. Typickým znakem mild-hybridu je, že vůz nelze dobíjet z elektrické zásuvky.

Zjednodušeně řečeno, e-TEC označuje základní úroveň elektrifikace, zatímco pod označením iV najdeme vozy, které ji mají na vyšším stupni a umožňují čistě elektrickou jízdu. Do rodiny e-TEC modelů se zatím řadí dvě motorizace vozu Octvia. Rodina iV vozů je momentálně zastoupena čistě elektrickými modely Enyaq iV a Citigo e iV a plug-in hybridy Superb iV, Octavia iV a Octavia RS iV.

Nízké napětí
Elektrický pohon modelů e-TEC je na rozdíl od vozů iV vybaven 48V technikou. Spalovací část pohonu vychází z běžných motorizací, oproti kterým je alternátor nahrazen elektromotorem pracujícím i v režimu generátoru a 48V li-ion baterií. Elektromotor je se spalovacím motorem spojen řemenem a přes něj může spalovacímu motoru buď výkonově pomáhat, nebo při brzdění naopak energii rekuperovat a ukládat zpět do baterie.

Pomoc elektromotoru je zde v řádu několika kilowatt a spalovacímu motoru se jí dostává především v nižších otáčkách, elektrický motor tak pomůže například při rozjezdu. Platí přitom, že čistě na elektřinu vozy e-TEC jezdit neumí, ale stejně jako iV umí i ve vyšších rychlostech plachtit s vypnutým spalovacím motorem. Palubní síť je v takovém okamžiku zásobena elektrickou energií ze 48V baterie a tím je zajištěn provoz veškerých k jízdě nezbytných příslušenství – například posilovače řízení. Následný rychlý start spalovacího motoru je díky přítomnosti elektromotoru pro uživatele téměř nezjistitelný.

Výsledkem je snížení spotřeby paliva a tedy emisí CO2 při zachování stejného maximálního výkonu, jako mají konvenční motorizace bez označení e-TEC. U modelu Octavia jde tedy o 81 kW u provedení 1.0 TSI e-TEC a 110 kW u verze 1.5 TSI e-TEC.

Čistě na elektřinu
Čistě elektrickou jízdu nabízejí pouze vozy s označením iV. Od e-TEC se odlišují tím, že jejich elektromotory jsou mnohem silnější a dosahují výkonu běžných spalovacích motorů. A je jedno, zda jde o plug-in hybrid, nebo čistě elektrický vůz. Například nová Octavia iV kombinuje elektromotor o výkonu 85 kW se spalovacím motorem 1.4 TSI o výkonu 110 kW. Elektromotor je v tomto případě umístěn mezi spalovacím motorem a převodovkou, takže přímo pomáhá navýšit výkon na výstupu z klikové hřídele. Celkový kombinovaný výkon této soustavy je 150 kW. Baterie s kapacitou 13 kWh pak vystačí dle cyklu WLTP na 55 kilometrů čistě elektrické jízdy.

Baterie modelů iV lze dobíjet nejen ze zásuvky či dobíjecí stanice, ale stejně jako mild-hybridy i rekuperací, tedy ukládáním energie při brzdění. Při rekuperaci pracuje elektromotor jako generátor a přeměňuje mechanickou energii na elektrickou, která se ukládá zpět do baterie. Následně ji pak lze využít zpět při akceleraci vozidla.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.