508 Peugeot Sport Engineered má pohon všech kol a stovku dá za 4,3 sekundy!

Dne 18. října 2018 oznámila divize Peugeot Sport vývoj řady vysoce výkonných sériových vozů s elektrickým a hybridním pohonem. Na ženevském autosalonu 2019 značka Peugeot představí ve světové premiéře koncepční hybridní vůz 508 Peugeot Sport Engineered, který je předobrazem této nové produktové řady.

Vývojem koncepčního vozu 508 Peugeot Sport Engineered odvozeného od Peugeotu 508 Hybrid byl pověřen tým inženýrů divize Peugeot Sport. Tento koncept nabízí mimořádné výkony, jakých dosud žádný Peugeot nedosáhl, a současně se pyšní elegantním sportovním vzhledem. „Elektrifikace je skvělou příležitostí k tomu, abychom nabídli zcela nové zážitky z jízdy. Vytváříme „neo-performance“: nové zdroje energie, nové funkce, nové možnosti, nové výzvy. Čirou radost z jízdy s pouhými 49 g CO2/km,“ uvedl Jean-Philippe Imparato, generální ředitel Peugeot.

Pod taktovkou Peugeot Sportu
Peugeot má již nyní v produktové nabídce vozy dosahující vynikajících výkonů: verze GT nebo GTi a v blízké budoucnosti Hybrid a Hybrid4. Koncepční vůz 508 Peugeot Sport Engineered jde ještě dál. Je předzvěstí rozvoje nové řady výkonných vozů využívajících elektromotor. Peugeot touto strategií demonstruje, že elektrická energie je zdrojem nové inteligentní výkonnosti, „neo-performance“, spojující výkon a úspornost. Vývojem této nové řady byla pověřena divize Peugeot Sport, která již v minulosti vytvořila celou řadu těch nejvýkonnějších sportovních vozů Peugeot.

Divize Peugeot Sport je samozřejmě známá ve světě mezinárodních závodů nejvyšší úrovně i programem zákaznického závodění. A to zejména díky vozu Peugeot 908, který zvítězil v závodě 24hodin Le Mans, a vozu Peugeot 3008 DKR, který triumfoval v Rallye Dakar. V rukou soukromníků pak exceluje především cenově dostupný rallyový speciál Peugeot 208 R2, na okruzích se pak úspěšně prosazují modely 308 Racing-Cup a 308 TCR.

Výsledky odbornosti a zkušenosti divize Peugeot Sport vidíme i na běžných silnicích, neboť se podílela na vývoji takových vozů, jako je fantastický Peugeot RCZ-R, velice povedený malý hothatch 208 GTi a zatím poslední uvedený sportovně laděný model 308 GTi by Peugeot Sport.

V případě koncepčního vozu 508 Peugeot Sport Engineered čerpal Peugeot Sport ze zkušeností, které získal při vývoji dvou předchozích koncepčních vozů s elektrickým motorem: 208 Hybrid FE a 308 R Hybrid Concept. Mimořádně úsporný 208 Hybrid FE, jehož výkon dosáhl úrovně verze GTi s emisemi a spotřebou nižšími než u tehdejšího nejmenšího spalovacího motoru. Po řadě optimalizací byly emise sníženy na 46 g CO2/km, zrychlení z 0 na 100 km/h přitom vůz dosáhl za pouhých 8 sekund.

308 R Hybrid Concept dosahoval vynikajících výsledků – kumulovaný výkon 500 koní, točivý moment 730 Nm a zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhé 4 sekundy. Koncepční vůz 508 Peugeot Sport Engineered těží ze zkušeností získaných při konstrukci svých předchůdců a současně využívá nejnovější technologie. To vše pro dosažení vysoké úspornosti a bezkonkurenčních výkonů.

Technologická výkonnost na prvním místě
Inženýři divize Peugeot Sport spojili sílu tří motorů (benzínový PureTech o výkonu 200 koní, elektromotor o výkonu 110 koní vpředu a elektromotor o výkonu 200 koní vzadu – dva druhy energie a pohon 4×4, dosáhli neobyčejné akcelerace při maximálním točivém momentu 500 Nm. Těmito vlastnostmi se výkony koncepčního vozu 508 Peugeot Sport Engineered dostávají na úroveň automobilu se spalovacím motorem o výkonu 400 koní, když akceleruje z 0 na 100 km/h za pouhých 4,3 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 250 km/h. Těchto výkonů je dosahováno s emisemi pouhých 49 g CO2/km!

Konstrukce brzd je výkonům přizpůsobena. Přední kotoučové vzduchem chlazené brzdy o průměru 380 mm jsou namontované na hliníkovou nábojovou část a aktivují je čtyři písty (o průměru 38 a 41 mm) pohybující se v pevném třmenu. Podvozek vozu Peugeot 508 byl speciálně upraven – nižší světlá výška, nový systém tlumení a přední rozchod širší o 24 mm, zadní o 12 mm. Řízení je opět o něco přesnější pro větší účinnost i radost z řízení.

Vysoce výkonné pneumatiky dodal partner značky Peugeot, společnost Michelin. Koncept 508 Peugeot Sport Engineered obouvá pneumatiky Pilot Sport 4S s rozměrem 245/35 R20, které byly zvoleny pro svou přilnavost, jež posouvá hranice výkonnosti opět o něco dál. „Vyvineme nejsportovnější řadu, jakou kdy Peugeot měl. O tom jsme snili a nyní se náš sen stává díky elektrifikaci realitou.“ říká Bruno Famin, generální ředitel Peugeot Sport.

Koncepční vůz 508 Peugeot Sport Engineered do této filozofie nové řady výkonných elektrických a hybridních automobilů dokonale zapadá. Baterie 11,8 kWh umožňuje dojezd ve 100% elektrickém režimu 50 km. V režimu Sport funguje společně energie spalovacího motoru a elektromotoru až do rychlosti 190 km/h a za všech okolností zaručuje skvělou akceleraci.

Sportovní vzhled podtrhující jízdní výkony
Nový koncepční vůz klade základy budoucího stylu modelové řady s podpisem Peugeot Sport. Aerodynamika přinesla designové novinky, když je maska chladiče s přispěním technologie 3D tisku ostřejší a „plovoucí“ lamely umožňují nasměrovat vzduch přímo k chladiči. Přední nárazník je rovněž ostřejší a velké otvory sání lépe chladí mechanické ústrojí. Klapky na bocích nárazníku a na úrovni prahových lišt navádějí tok vzduchu tak, aby byl aerodynamický odpor minimální a na úrovni zadních postranních okének, v místech, kde jsou obvykle monogramy verzí GT a GT Line, jsou umístěny aerodynamické „winglety“. Zadní část je bez spojleru, který by zhoršoval rovnováhu a čisté linie původního designu. Vůz má nový difuzor, který není jen účinný, ale rovněž posiluje působivý charakter zadní části.

Ke vzhledu karoserie přispívá i speciálně vytvořený šedý odstín laku „Selenium“, jenž se díky perleťovým částicím mění podle světla, které na něj dopadá. V kontrastu se šedou karoserií jsou prvky v odstínu „Kryptonite“. Ty dodávají celku energický podtón.

Nová hliníková 20″ kola působí dynamičtěji a současně zajišťují rovněž lepší chlazení brzd. Jejich gravírovaný povrch s černým odstínem Onyx a šedým Selenium je sportovně elegantní. Kryty šroubů kol mají tvar hvězdy a zcela tak kryjí šrouby. Jsou důkazem pozornosti věnované i těm nejmenším detailům. Konstrukce ráfku umožňuje pohled na nápis Peugeot Sport Engineered na brzdových třmenech, jež jsou rovněž v odstínu „Kryptonite“.

Chromové prvky zvyšující výrazný charakter designu se změnily na leskle černé. Logo a podpis značky mají stejný eloxovaný povrch jako u nedávno představeného koncepčního vozu Peugeot e-Legend. Zpětná zrcátka s kryty z uhlíkových vláken jsou symbolem nadčasového sportovního charakteru. „Koncepční vůz 508 Peugeot Sport Engineered používá novátorské aerodynamické principy, které povyšují radikálnost vozu Peugeot 508 na vyšší úroveň. Tento koncept odráží naši vizi sportovního vozu, u něhož jde elegance ruku v ruce s úsporností,“ prohlásil Gilles Vidal, šéfdesigner automobilky Peugeot.

Interiér se sportovní duchem
Kompaktní volant nového konceptu zvyšuje mrštnost, o pohodlí se starají nová sedadla „confort-fit“ s čalouněním v provedení kůže a Alcantara s prošitím v odstínu Kryptonite a černý Onyx. Každá část kabiny včetně střechy byla speciálně vytvarována, sloupky čelního skla, dveří a zadního postranního okénka jsou potaženy Alcantarou. Volant je stále zploštělý, ale nyní je i on potažený Alcantarou v kombinaci s prvky z karbonu. V horní části je ozdobný prvek tvořený třemi proužky Peugeot Sport Engineered a prošitím kombinujícím odstín Kryptonite a černý Onyx.

Část voliče převodovky je rovněž v provedení Alcantara. Tímto materiálem jsou pokryté i perforované dveřní panely, za nimiž jsou zřetelné výklenky v odstínu Kryptonite. Výklenky postupně ustupují, a nakonec vzniká jednotný pás na palubní desce, rovněž v horní části prošitý v odstínu Kryptonite. Středový tunel má vrchní část rovněž z karbonu. Celek tak působí sportovně. Dojem sportovna a komfortu pak přináší specifický design dotykového kapacitního 10″ HD displeje a 12,3″ obrazovky vyvýšeného přístrojového panelu.

Mohlo by se vám líbit...