Volkswagen představil první elektrické modely před 10 lety

Volkswagen zahájil svou elektrickou ofenzivu před 10 lety světovou premiérou modelů e-Golf a e-up! na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2013. Dodnes tyto vozy spolehlivě slouží, a to s původními bateriemi. Obavy z životnosti akumulátoru pohonu se tak nepotvrdily. Klíčem k úspěchu byla volba kvalitních baterií – například pro e-Golf je dodával Panasonic a pak Samsung.

Volkswagen e-Golf dnes pořídíte v dobrém stavu a bohaté výbavě za ceny okolo 400 000 Kč. Jelikož mu na praktičnosti zástavba elektopohonu nic neubrala, představuje zajímavý tip na ojetý elektromobil.

Německý výrobce současnosti nabízí nejširší portfolio elektromobilů na trhu, sahající od kompaktního modelu ID.3 přes populární SUV ID.4 a SUV-kupé ID.5 (odvozené od ID.4) až po ikonické MPV ID. Buzz. Zanedlouho nabídku doplní vlajková loď ID.7 a v roce 2025 se počítá se zahájením prodeje cenově dostupnějšího modelu ID.2.

„Volkswagen patří již deset let mezi průkopníky elektromobility a svou důsledně rozšiřovanou řadou elektrických modelů – od roku 2019 na základě modulární platformy MEB – si postupně vybudoval a upevnil pozici lídra v tomto perspektivním segmentu automobilového trhu,“ říká Jakub Šebesta, ředitel divize Volkswagen osobní vozy společnosti Porsche Česká republika. Nicméně první zkušenosti s bateriovým pohonem Volkswagen udělal mnohem dříve. První elektrické Golfy v počtu desítek kusů vznikly totiž už i v první generaci tohoto modelu, následované modely Golf citySTROMer na bázi Golfu II. a III. generace.

Na skutečnou cestu k elektromobilitě se však tento německý výrobce vydal přesně před deseti lety. Na mezinárodním autosalonu IAA 2013 ve Frankfurtu nad Mohanem oslavily v jeho expozici světovou premiéru dva extrémně úsporné elektromobily: e-up! a e-Golf, který je postavený na 7. generaci tohoto ikonického modelu. Oba modely s nulovými emisemi byly bez omezení vhodné pro každodenní provoz a nabízely atraktivní výbavu v praktické pětidveřové karoserii. Již tehdy pocházely elektromotory a převodovky z vlastního vývoje a jejich výrobu zajišťovala divize Volkswagen Group Components.

Akumulátory nejprve dodával japonský Panasonic, později se této role ujala společnost Samsung. Dobrou zprávou je, že akumulátory obou těchto výrobců platí za vzor spolehlivosti a tak bez problémů pohánějí i vozy s nájezdem přes 160 000 km. Nemalou výhodou je i fakt, že je v případě problémů lze měnit jen částech. Takovou opravu pak lze cenově srovnávat s větší opravou spalovacího motoru.

e-Golf lze dobíjet rychlostí až 44 kW

V dalším kroku zahájil Volkswagen vývoj modulární platformy určené výhradně pro elektromobily, aby bylo možné zákazníkům poskytovat veškeré výhody, které elektrický pohon nabízí. Vznikla tak platforma MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten), z níž vzešla dnes již velmi rozvětvená rodina plně elektrických modelů ID. Pokrok ve vývoji je však patrný i v jiných ohledech.

Volkswagen ID.3 z roku 2023 poskytuje v porovnání s modelem e-Golf z roku 2013 delší dojezd i rychlejší nabíjení. ID.3 je navíc osazen silnějším elektromotorem (nicméně i původní pohánějící e-Golf a nabízející výkon 85 kW, dokázal s autem pěkně zacvičit, což je dáno prakticky okamžitou dostupností maxima točivého momentu). Cestující přitom mají v interiéru ID.3 k dispozici o trochu více prostoru a před deseti lety nepředstavitelnou škálu asistenčních a digitálních funkcí.

Avšak už e-Golf nabízel třeba automatické parkování, couvací kameru, bezklíčový vstup nebo třeba „autopilota“, tedy automatické vedení vozu v jízdním pruhu ve spolupráci s adaptivním tempomatem. V nabídce byly buď Full LED světlomety a nebo LED Matrix světla, která dodnes představují špičku v osvětlení vozidel. V čem původní model ID.3 vůči e-Golfu citelně zaostal je kvalita zpracování interiéru. Zde není ani po letech e-Golfu co vytknout, zatímco na ID.3 se v tomto směru sypala kritika hned po uvedení na trh a ani s ID.4 to nebylo o mnoho lepší.

Zatímco Volkswagen e-Golf disponoval sadou akumulátorů o kapacitě 24,2 kWh, která umožňovala na jedno nabití dojezd 190 km, pojme baterie současného modelu ID.3 58 až 77 kWh elektrické energie, což postačuje k ujetí 426 až 556 km. Menší e-up! disponoval využitelnou kapacitou dokonce jen 18,7 kWh a jeho dojezd byl jen 160 km.

Elektrické pohony v modelech Volkswagen udělaly velký vývojový skok také z hlediska výkonnosti. Zatímco řidiči modelů e-up! a e-Golf s pohonem předních kol se museli spokojit s nejvyšším výkonem 60 kW (82 k), či 85 kW (116 k) v případě e-Golfu a maximálním točivým momentem 210 N.m, resp. 270 N.m (e-Golf), poskytuje ID.3 v případě potřeby intenzivní akcelerace až 150 kW (204 k) a 310 N.m. Zrychlení z 0 na 100 km/h je tak otázkou pouhých 7,3 až 7,9 sekundy.

Nejvyšší rychlost ID.3 je elektronicky omezena na 160 km/h. Volkswagen e-Golf z roku 2013 umožňoval cestování nejvyšší rychlostí 140 km/h a ke zrychlení z 0 na 100 km/h potřeboval 10,4 sekundy. Čtyřmístný e-up! koncipovaný především do města nabízel největší rychlost 130 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,4 sekundy.

ID.3 je oproti e-Golfu vyšší, čímž dává pocit větší prostornosti

Již brzy dorazí na trh téměř pětimetrová manažerská limuzína Volkswagen ID.7, patřící do vyšší střední třídy. Tento model VW poprvé nabídne dojezd až 700 km díky vynikající aerodynamice s cx=0,23 a nové generaci mimořádně úsporného elektrického pohonu. Elektromotor o výkonu 210 kW (286 k) je navíc dosud nejvýkonnějším elektromotorem v modelech Volkswagen ID., kromě verzí GTX, které nabízí výkon až 220 kW a brzy až 250 kW díky použití dvojice elektromotorů.

Elektrickou energii bude možné doplňovat nabíjecími výkony až 200 kW. Jak se takto rychlé nabíjení odrazí na životnosti akumulátorů – bude-li využíváno často, ale zjistíme až za čas. ID.7 je tak ideálním elektromobilem pro cestování na dlouhé vzdálenosti, což ocení především řidiči s vysokými počty ujetých kilometrů a fleetoví zákazníci.

Mohlo by se vám líbit...