Mild-hybrid od Peugeotu je řešením jen na pár let

Automobilky hledají cesty, jak vyhovět přísným emisním normám, aniž by už teď musely přejít na výrobu výhradně čistě elektrických vozů. Francouzský Peugeot není výjimkou. Na přechodné období se rozhodl vsadit na Mild-hybridní technologii.

Flotila testovacích vozů připravených pro novináře

Nelze si nepoložit otázku, proč až teď. Nezaspal náhodou Peugeot trochu dobu? První mild-hybridní modely totiž uvede na český trh až na konci letošního roku, zatímco ho konkurence už dávno předběhla. V roce 2030 pak s přechodem na 100% elektromobily mild-hybrid z repertoáru Peugeotu nadobro zmizí. Stálo toto provizorní řešení za miliony proinvestovaných eur? Na tuto otázku odpoví až čas. Jisté je jen to, že francouzský výrobce neměl moc na výběr.

Od roku 2020 Peugeot uvádí na evropské trhy elektromobily a plug-in hybridy. Letos to dotáhl až do stádia, kdy má nejširší elektrickou modelovou řadu ze všech francouzských značek. Na evropském trhu elektromobilů se již zabydlel, což mu pomáhá dosahovat nízkých průměrných emisí. Nyní uvádí mild-hybridní pohon a nahrazuje jím čistě benzinový motor PureTech 130, a to rovnou v celé své modelové řadě. První dorazí SUV Peugeot 3008, brzy nato i větší 5008.

To by se mělo stihnout na konci letošního, případně začátkem příštího roku. Od poloviny roku 2024 už pravděpodobně Peugeot bude chrlit jeden mild-hybrid za druhým: 208, 2008, 308, 308 SW i 408. Takřka kompletní produktová nabídka se tak přeorientuje na mild-hybridní směr.

Položme si ještě druhou otázku: Proč se Peugeot nespokojí s plug-in hybridem, když tuto technologii má už dobře zavedenou? Vždyť například SUV 3008 je čtvrtým nejprodávanějším plug-in hybridem hustě obsazeného segmentu C v Evropě. Odpovědí je, že tento pohon není pro každého. Cílí totiž na klienty, kteří jsou movití, chtějí výkonnější vůz, mají možnost dobíjet a auto používají určitým způsobem, tedy jezdí krátké (na elektřinu) i delší vzdálenosti (na benzín). Tito uživatelé by podle předpokladů výrobce měli efektivně využívat dobíjecí infrastrukturu a dobíjet vůz tak, aby byl ekonomický efekt co nejvyšší – pravda, některé výzkumy toto nepotvrzují.

Mild-hybridní systém nezabírá tolik místa a pro zástavbu není tak náročný

S mild-hybridem dobíjení neřešíte (a ani nemůžete) a poradí si s každou cestou. Na druhou stranu vám elektrickou jízdu neposkytne. Na to, aby utáhl auto čistě na elektřinu, mu síly nestačí.

Ale dost otázek, pojďme Peugeot 3008 Hybrid 48V otestovat na vlastní kůži. Elektrický motor přidává tomuto půldruhé tuny těžkému vozu na dynamice (mimochodem mild-hybridním systémem vůz nabral jen asi 70 kilo), současně však dokáže citelně snížit spotřebu v porovnání s klasickým benzinovým pohonem. Elektronika totiž umí skvěle rozdělit práci mezi oba motory. Při prudkém sešlápnutí plynu elektromotor zajistí benzinovému agregátu při nízkých otáčkách vyšší točivý moment. Když naopak zpomalíte, spalovací motor vypne a elektromotor začne fungovat jako generátor a pouští veškerou vyrobenou energii do 48V baterie.

Přístrojová kaplička je u mild-hybridu trochu jiná, než u běžné verze poháněné výhradně spalovacím motorem

Při popojíždění a manévrování odvede všechnu práci elektromotor, tedy v režimu nulových emisí. Přepínání mezi oběma motory probíhá bez jakéhokoli cukání či jiných nepříjemných projevů. A nemůžeme vynechat novou elektrifikovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovku, umožňující změnu převodu bez přerušení točivého momentu (což zaručuje zcela plynulou změnu převodu), která je speciálně navržena pro hybridní systémy.

Jízdě s novým mild-hybridem od Peugeotu nemáme co vytknout, snad až na spotřebu, kterou jsme čekali trochu nižší. Na druhou stranu jízda s nezajetým autem, v pětatřicetistupňovém horku, v kopcovitém terénu se spoustou zatáček a „novinářským“ jízdním stylem, který auto nijak nešetří, má k ideálním podmínkám opravdu hodně daleko. Takže posuzování spotřeby si necháme na později do redakčního testu, kde ji budeme moci posoudit za adekvátních podmínek.

Zvenku se provedení mild-hybrid neliší od ostatních vozů

Bohužel jsme neměli možnost vyzkoušet vůz v typickém městském provozu. Tam by totiž měl být jednoznačně nejefektivnější. Časté brzdění, poskakování v zácpě či dojíždění na semaforech mu umožňuje rekuperovat energii, kterou vám pak poctivě vrátí. Oproti vozu s klasickým benzínovým pohonem tak podle výrobce ve městě ušetříte až dva a půl litru paliva na sto kilometrů. Mimo město už vám tolik šťávy neuspoří, konkrétně se jedná o asi 0,7 litru na sto kilometrů.

Nejmíň mu sedí dálnice. Tam má spotřebu stejnou jako vůz se spalovacím motorem. V průměru úspora paliva mild-hybridního vozu představuje asi jeden litr na sto kilometrů, což odpovídá snížení emisí asi o 20 gramů CO2 na kilometr.

Architektura palubní desky s malým volantem zůstala zachována

Co nás trochu překvapilo, je to, že zvenčí nijak nepoznáte, že se jedná o mild-hybrid. Žádný znak, specifická barva či dekorační prvek. Proč tomu tak je, jsme se zeptali designéra Luca Van Poucke, který byl na akci přítomen: „Naší strategií je nerozlišovat designově pohony. Elektromotor bude obecně nabývat na významu. Velmi brzy přestane být něčím výjimečným, a nebude tedy důvod ho v rámci naší modelové řady nijak vymezovat. Tento trend je patrný například u nového Peugeotu e-2008. Zatímco před faceliftem byla elektrická verze rozpoznatelná na první pohled, dnes už ji od ostatních verzí takřka nerozlišíte.“

Ani záď vozu nenese zásadní odlišnosti

Nicméně pod kapotou už rozdíl objevíte poměrně snadno. Také v interiéru je oproti ostatním vozům něco jinak, konkrétně vyvýšený digitální displej. Ten je pro mild-hybridy specifický v tom, že zobrazuje 100% elektrickou jízdu (modrý otáčkoměr), tok energie v systému, úroveň nabití baterie, její provozní stav prostřednictvím měřiče výkonu (Charge, Eco, Power) a procento vzdálenosti ujeté v elektrickém režimu v daném okamžiku nebo na konci jízdy. Dalším specifikem mildhybridů je systém AVAS neboli Approaching Vehicle System Alert. Jeho úkolem je upozorňovat zvukovým signálem chodce a cyklisty na blížící se vozidlo, a to až do rychlosti 30 km/h.

První modely Peugeot poháněné mild-hybridním ústrojím dorazí už za pár měsíců. První z nich, zmíněné SUV 3008, se chystá na český trh už na podzim. Jsme zvědaví i na Peugeot 5008 Hybrid 48V. Tomuto velkému sedmimístnému „es-ú-véčku“ rozhodně prospěje, když mu nový pohon trochu sníží apetit. Ceny zatím nebyly zveřejněny, ale oproti klasickým benzinovým verzím pravděpodobně narostou jen o pár desítek tisíc korun. Rozhodně se nebude jednat o statisícové položky jako u plug-in hybridů.

Mohlo by se vám líbit...