TEST: Peugeot Rifter má zavazadelník, který vzdoruje fyzikálním zákonům

V tiskové zprávě jsme se dočetli, že Peugeot Rifter nabízí modulární a snadno přizpůsobitelnou prostornost, což v překladu znamená, že pobere takřka cokoli. Na tiskové konferenci jsme pak od produktového manažera značky Peugeot, který sám s Rifterem jezdí, slyšeli, že „Není, co by Rifter nepobral“. Tato tvrzení si říkala o to, abychom to ověřili v praxi. Vzali jsme tedy naftový Peugeot Rifter ve variantě Long o délce 475 cm a podrobili ho testu. Dokáže tento osobák převézt paddleboard 10‘6 o délce 323 cm? A výsledek nás opravdu překvapil!

Peugeot Rifter je populární osobní dodávka, která se na českém trhu prodává od roku 2018. Nicméně její historie sahá o mnoho a mnoho let dříve, kdy Peugeot tento vůz ve starší generaci nabízel pod označením Partner Tepee. Na rozdíl od jeho rodného bratra, Citroënu Berlingo, který se už po celé dekády jmenuje stejně, Rifter se rozhodl pro radikální změnu. Důvodem bylo zejména to, že se v roce 2018 zkusil svézt na SUV vlně, když vsadil na zvýšený podvozek a atraktivní oplastování karoserie.

Dále adoptoval i-Cockpit, což bylo tehdy ultramoderní uspořádání interiéru používané výhradně v osobních vozech. Rifter tak dal jasně najevo, že se z kategorie dělníka v montérkách přesunuje do světa multifunkčních osobních vozů určených pro aktivní, prakticky zaměřené, ale také náročné uživatele. A klienti tuto výzvu s nadšením přijali. Peugeot Rifter se stal jedním z nejprodávanějších vozů značky.

Povedený facelift
Před dvěma lety se Rifter sice odmlčel poté, co výrobce z emisních důvodů zařízl verze se spalovacím motorem, nicméně teď je osvědčený dieselový Rifter zpátky. A co víc v modernizované podobě, s atraktivnějším vzhledem, novými prvky výbavy, vylepšeným interiérem a zajímavými odstíny karoserie. To, co však zůstalo stejné, je nabídka verzí. Je k dispozici ve dvou délkách, ve standardní (440 cm) a dlouhé (475 cm) variantě, každá v pětimístném nebo sedmimístném provedení. Delší verze má rovněž větší rozvor a převisy pro ideální obyvatelnost vozu.

Působivý design
Design modelu Peugeot Rifter zdařile kombinuje výrazný, mohutný, a přitom elegantní styl. Po faceliftu má dynamičtější přední část, jejímž hlavním charakteristickým prvkem je nová maska chladiče obklopená po stranách symbolickým světelným podpisem značky ve tvaru tří drápů. Přibyly i nové barvy karoserie. Jedná se o atraktivní zelenou Sirkka a modrou Kiama. Obě vozu mimořádně sluší a pomáhají zvýraznit líbivé tvary. Zajímavé, ale i praktické jsou široké podběhy kol a výrazné boční ochranné plasty. Ty vám spolu s vysokou světlou výškou přijdou vhod zejména pro jízdu mimo zpevněné komunikace.

 

Co nového uvnitř?
O systému Peugeot i-Cockpit už jsme se zmínili, ten má Rifter už od roku 2018. Facelift ho ale vylepšil. Nyní je Rifter vybavený novým 100% digitálním desetipalcovým barevným přístrojovým panelem s optimalizovaným a přizpůsobitelným zobrazením základních informací, včetně informací z navigačního systému. Nový kompaktní multifunkční volant je potažený kůží a může být vyhřívaný. Nám přišel vzhledem k rozměrům vozu nepřirozeně malý, někomu jinému to ale může vyhovovat.

Bezpečnost
Bohatá je nabídka asistenčních systémů, Rifter jich má celkem osmnáct. Mezi nimi například systém sledování únavy řidiče, snímání dopravních značek, funkci udržování vozu v jízdním pruhu, automatické nouzové brzdění s detekcí chodců a cyklistů, omezovač rychlosti, adaptivní tempomat a další. Kromě toho nabízí i vylepšený parkovací asistent s 12 senzory vepředu i vzadu a také se systémem VisioPark 180°, který je nyní vybavený zadní parkovací kamerou s vysokým rozlišením.

Překvapující modularita
Nejsilnější stránkou modelu Peugeot Rifter je bezpochyby jeho výjimečná prostornost. Paddleboard o velikosti 10,6 palce se nám do auta o délce 475 cm podařilo nacpat bez větších problémů, přestože se to zpočátku při pohledu na auto a o něj opřený paddleboard zdálo nemožné. Zadní dveře vozu se nám podařilo zavřít jen tak tak, ale úkol byl splněn. Stačilo sklopit opěradlo spolujezdce, což zní sice jednoduše, ale málokteré auto na trhu tuto možnost nabízí. Stejně tak i možnost otevřít jen zadní okno zavazadelníku bez nutnosti otvírat zadní víko. To je neuvěřitelně praktická vychytávka, parkujete-li v omezených prostorách.

A pak je tu ještě jedna věc, kterou moc konkurentů nenabízí, a to možnost umístit na druhou řadu sedadel tři dětské sedačky vedle sebe. V produktové řadě Peugeot toto řešení až dosud nabízely jen dva modely – Rifter a 5008. Jenže nová generace Peugeotu 5008 přešla z tří nezávislých sedadel na lavici a tři děti v sedačkách ve druhé řadě tak nyní zvládne převážet jedině Rifter.

Bezedný zavazadelník
Do vozu naložíte nejen dlouhé, ale hlavně objemné předměty. Rodiny ocení například možnost převážet kočárek bez otravného skládání. Sedadla ve druhé řadě jsou jednoduše sklopná do podlahy, takže převezete bez problémů i kola. Celkem do Riftera naložíte od 775 litrů v základním pětimístném uspořádání (měřeno po krycí plato zavazadelníku) u verze v délce Standard až po 4000 litrů ke stropu se sklopenými sedadly u varianty Long. Úložných prostor je dostatek, v závislosti na verzi až 186 litrů. Praktickou a zároveň efektní schránkou je obří průhledný oblouk s oddělenými odkládacími přihrádkami označovaný jako střecha Zénith. Je opatřen jednodílným střešním oknem, které lze zakrýt clonou s elektrickým ovládáním. Přesto jsme nedostatkem odkládacích míst netrpěli.

Nafta stále žije
Je zřejmé, že přísné emisní normy naftu z osobáků vytlačují, nicméně Peugeot Rifter stále ještě dieselové motory nabízí. Námi testovanou verzi poháněl osvědčený turbodiesel 1.5 BlueHDi o výkonu 96 kW (130 koní) spojený s osmistupňovou automatickou převodovkou. S robustním vozem si dieselový čtyřválec poradí poměrně dobře. Jízdní dynamika je slušná, víceméně taková, jakou od vozu tohoto segmentu očekáváte. Ani v náročnějších podmínkách mimo asfaltové komunikace či při velkém stoupání se Rifter nezadýchává, a přitom si stále drží relativně nízkou spotřebu pod 6 litrů nafty na 100 kilometrů. Je však evidentní, že úroveň emisí přes 150 g CO2 na kilometr tento po všech stránkách povedený model bohužel už velmi brzy připraví o jeho místo na slunci.

Pokud si naftového Riftera chcete pořídit, není tedy radno moc otálet. Teď navíc můžete využít výkupní bonus 15 000 Kč a dalších 15 000 získáte jako slevu na financování LIVE. Spokojíte-li se s Rifterem s homologací N1, můžete ho mít za zajímavých 515 000 Kč vč. DPH. 5letou záruku máte v ceně. V základním provedení přijde osobní verze Peugeotu Rifter s turbodieselem pod kapotou na 605 000 Kč, ve verzi Long pak na 660 000 Kč. To je vzhledem k rozměrům a praktičnosti vozu opravdu zajímavá cena. Sáhnout lze i po plně elektrické verzi nabízené od 925 000 korun, v případě provedení Long od 950 000 Kč.

Mohlo by se vám líbit...