TEST: Opel Corsa 1.2 Turbo – malý ďábel ze staré školy

Tříválcová benzinová dvanáctistovka o výkonu rovných 100 koní se v Corse ukázala jako vhodná volba. Naopak převodovka by mohla být jiná. Přesto Opel Corsa rozhodně nezklamal.

Opel Corsa napříč svými generacemi rostl, až se po řadě let dostal do rozměrů, kdy už nutně nemusí být jen městským či příměstským přibližovadlem, ale může zastat i pozici jediného vozu ať už pro pár či třeba tříčlennou rodinu. Nicméně přirozeněji tento vůz budeme stále vnímat jako druhý do rodiny, i když ve skutečnosti dnes už dokáže více. Pokud navíc bude mít pod kapotou přeplňovanou dvanáctistovku, jako tomu bylo v případě testovaného vozu, nabídne i úsporné svezení a díky svému skvělému podvozku také čertovsky dobrou zábavu na klikatých okreskách.

Když už je řeč o podvozku, tak ten Corsa dostala stejně jako zbytek techniky od koncernového sourozence Peugeotu 208. Naštěstí od něj ale nepřebrala nesmyslnou architekturu palubní desky, a tak v malém opelu najdeme normálně vypadající volant i tradičně umístěnou přístrojovou kapličku, na níž je výborně vidět. Takže vlastně můžeme říct, že si Corsa vzala jen to dobré. Ano, design karoserie opelu je méně výrazný, to ale může být pro řadu motoristů plus – vzhledově totiž vůz nijak nestrádá, alespoň podle našeho soudu.

Jako daleko důležitější vnímáme zpracování interiéru, který působí moderně a kvalitně. Nelze si nevšimnout dvojice displejů, kdy ten menší plní funkci přístrojové kapličky a větší je pro infotainment. Ten je zde jednoduchý, ale přesto zcela dostačující – samozřejmě mu nechybí funkce zrcadlení mobilního telefonu. Pozitivně vnímáme do rukou dobře padnoucí multifunkční volant a ani sedadla nejsou špatná.

Na středovém tunelu mezi předními sedačkami pak najdete volič automatické převodovky a zde musíme přiznat, že by nám v Corse více seděl klasický manuál. Ten naštěstí můžete pro tuto motorizaci mít a ještě ušetříte 40 000 korun, které se připlácejí za automatickou převodovku AT8.

Jak již z jejího označení plyne, disponuje osmi převodovými stupni a dle našeho soudu je takový počet převodů pro malý vůz zbytečný. Také samotné řazení neprobíhá vždy tak rychle, jak by si řidič přál, což opět mluví pro manuální převodovku, která je mimochodem povedená a potěší přesným řazením. Nutno přiznat, že automatická převodovka sice trochu utlumí snahu motoru při rozjezdu z klidu, ale není to nijak zásadní – nakonec Corsa není sportovní auto a pokud se na to podíváme touto optikou, nemáme ji z hlediska rozjezdů už vůbec co vytknout.

Pod kapotou testovaného auta je přeplňovaný tříválec o objemu 1,2 litru a výkonu 74 kW (100 koní). Díky lichému počtu válců má pohonná jednotka specifický zvuk, což se někomu líbí, většina lidí jej ale vnímá spíš neutrálně. I přes lichý počet válců se tento maloobjemový agregát vyvaroval nepříjemných nadměrných vibrací a celkově na nás působí velice vydařeně. To ostatně dokazuje i při jízdě, kdy si s malým Opelem Corsa dobře poradí a brzdou provozu není ani na dálnici.

Pokud se s vozem budete pohybovat po klikatých okreskách, doslova vás nadchne díky skvělému podvozku a ochotě jít za plynem. Nastavení odpružení přitom nijak neubírá na komfortu třeba při jízdě po městské dlažbě. Z hlediska odpružení je Corsa zkrátka a jednoduše perfektně naladěna. Navíc, pokud nebudete jezdit s nohou na plynu, vystačíte si se spotřebou lehce nad pět litrů benzinu v kombinovaném provozu.

Na začátku článku jsme vypíchli, jak Corsa postupem generací narostla co do rozměrů. I tak ale stále patří mezi malá auta a to poznáte zejména na zadních sedadlech, kde není místa zrovna na rozdávání. Automobil o délce 4061 mm disponuje rozvorem 2538 mm, šířkou 1960 mm a výškou 1435 mm – podtrženo, sečteno, pro dospělé cestující bude místo na zadních sedačkách stísněné i pokud sem usednou jen dva (vůz je standardně pětimístný). To ale v dané třídě není nic překvapivého. Spíš nepotěší fakt, že pokud použijete masivnější dětské autosedačky, bude i nastupování a poutání dětí výrazně obtížnější, než by bylo vhodné, což jsme si také vyzkoušeli. Zadní místa jsou tak vhodná spíše pro děti, kterým už stačí jen podsedák nebo už mohou cestovat bez něj.

Jako důležitý údaj pak vnímáme objem zavazadelníku, který činí pěkných 309 litrů. I přes vyšší nákladovou hranu je přístup k zavazadlům dobrý. V případě potřeby lze sklopit zadní sedadla dělená v poměru 1:2 a objem zavazadlového prostoru, proměnou auta na dvoumístné, rozšířit na 1081 litrů (měřeno po spodní hranu oken).

Základní cena Opelu Corsa je s atmosférickou dvanáctistovkou o výkonu 55 kW (75 k) 409 990 Kč, námi testované přeplňované provedení začíná na částce 449 990 Kč s manuálním řazením. Testovaná verze s automatem AT8 vyjde na 489 990 Kč. Nám přijde tento vůz opravdu povedený. Určitě zaujme všechny, co mají rádi auta ze staré školy, tedy bez hromady elektroniky (i když té bychom si dovedli představit ještě méně, což ale legislativa neumožňuje) a se spalovacím motorem zcela bez pomoci hybridního systému, postaveným podle hesla „co zde není, nemůže se pokazit“.

Mohlo by se vám líbit...