Ceny ojetin nestoupají, na trhu jich stále mírně přibývá

Ojeté automobily mohli Češi v červenci kupovat nejčastěji za 200 000 korun, což je o 15 tisíc méně než v lednu, a hranici dvou set tisíc korun ojetiny nepřekročily už čtvrtý měsíc v řadě. Průměrně bylo na sekundárním trhu nabízeno 137 544 aut, která měla najeto nejčastěji 164 000 km a byla 11 let stará.

Ceny ojetých aut dosáhly svého maxima na počátku letošního roku, od té doby postupně klesají. Ještě v lednu se pohybovaly na úrovni 215 tisíc korun, nyní již čtvrtý měsíc v řadě nepřekročily hranici 200 tisíc. Ukazují to analýzy skupiny AURES Holdings, provozovatele autocenter AAA AUTO a Mototechna, jejíž experti kontinuálně sledují inzertní nabídky a neustále vylepšují analytické nástroje pro zpracovávání dat. Díky těmto analýzám přinášejí relevantní obraz nabídky ojetých automobilů na trhu.

„Nyní už můžeme hovořit o stabilizaci cen na celém sekundárním trhu, u nejžádanějších vozů, zejména škodovek, pak i o poklesu průměrných cen. Nejčastěji nabízeným vozem českého trhu zůstává i nadále Škoda Octavia, jichž v inzerci najdeme téměř 11 tisíc kusů, s mediánovou cenou 180 tisíc korun, nájezdem necelých 196 tisíc kilometrů a stářím deseti let. Následuje ji menší fabia, s mediánem ceny 80 tisíc korun a patnáctiletým stářím,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings.

Pokles cen je znatelný i u elektromobilů – například v dubnu byla jejich mediánová cena 750 tisíc korun, v červenci je to o 110 tisíc korun méně. V nabídce se jich také objevuje mnohem více. Zatímco v lednu figurovalo měsíčně v inzerci v průměru 1335 plně elektrických aut, v červenci jich bylo 1663.

„Například nejprodávanější Škoda Enyaq je od ledna levnější o 150 tisíc korun,“ upřesňuje Petr Vaněček a dodává: „V síti AAA AUTO a Mototechna jsme coby lídr trhu s použitými elektromobily jich letos prodali 415, zatímco loni za celý rok 346. Letos tedy čekáme minimálně zdvojnásobení loňských prodejních objemů bateriových automobilů,“ říká Petr Vaněček.

Velmi podobné je to s hybridními vozy – ve srovnání s letošním lednem je jich na trhu o 400 více, celkem 2500 kusů. A co vozidla s čistě spalovacím motorem? V nabídce českých inzertních serverů byla v červenci převaha dieselových motorizací nad benzinovými (65 vs 48 tisíc kusů). „To nemusí nutně znamenat, že o nafťáky je větší zájem, může to také být tím, že prodejci se snaží dieselových aut zbavit. Podle našich prodejních čísel totiž benziny nad diesely vedou v poměru 60:40,“ uzavírá Petr Vaněček.

Mohlo by se vám líbit...