Škoda na autosalonu v Ženevě

Ženevský autosalon včera otevřel brány, na nejprestižnějším evropském svátku motorismu samozřejmě nechybí ani mladoboleslavská Škoda Auto. Ta zde světu poprvé živě ukazuje nejen novinky v podobě modelů Scala a Kamiq, ale koncept elektromobilu Škoda Vision iV, novou evoluci závodního speciálu Fabia R5 nebo studii Klement.

Největšími magnety expozice mladoboleslavské automobilky jsou bezpochyby modely Scala, Kamiq a studie Škoda Vision iV. O všech těchto novinkách jsme již psali podrobněji. Článek o nástupci Rapidu pod jménem Scala najdete ZDE, článek o novém SUV Škoda Kamiq ZDE. Více si můžete přečíst také o konceptu elektromobilu Škoda Vision iV ZDE. Konceptu tohoto elektromobilu se ale ještě budeme věnovat podrobněji.

Stejně tak jsme se již věnovali modernizovanému závodnímu vozu Škoda Fabia R5. Škoda ale představila na autosalonu v Ženevě i studii Klement. „Mikromobilita získává na významu. Konceptem Klement chceme na ženevském autosalonu ukázat vizi, jak si představujeme budoucnost mikromobility: udržitelnou, inovativní, elektrickou s puristickým moderním designem. Klement je moderní, dynamicky, lehce ovladatelný dopravní prostředek, kterým chce Škoda oslovit cílovou skupinu mladých, aktivních, kteří berou ohled na životní prostředí. Koncept skvěle souzní s našimi zákazníky a naší strategii eMobility. Zkoušíme proto, jak by mohl doplnit naše portfolio,“ říká Giudo Haak, vedoucí managementu produktu společnosti Škoda Auto.

Podle vyjádření automobilky je Klement určen pro ty, co očekávají více než klasické kolo, něco, co bude rychlejší, pohodlnější, zábavnější a jednoduše ovladatelné. Klement má čistý futuristický hliníkový rám bez páček, kabelů nebo bowdenů, místo pedálů jsou jen stupačky.

Zrychlovaní a brzdění je řešeno jako u populárních hoverboardů. Přenesením váhy na přední část podnožky Klement s motorem v náboji kola začne akcelerovat. Přenese-li se váha nohou dozadu, koncept aktivuje hydraulickou kotoučovou brzdu s ABS vpředu a motorovou brzdu v zadním kole.

Motor v náboji zadního kola poskytuje výkon 4 kW a umožňuje konceptu dosáhnout maximální rychlosti 45 km/h. Dvě lithium-iontové baterie (52 článků) mají celkovou kapacitu 1250 Wh a nabízí dojezd 62 km. Baterie lze jednoduše vyjmout a nabít ze zásuvky, dobíjejí se také rekuperací během brzdění.

S cílovou hmotností cca 25 kg je Klement stále lehce ovladatelný. Integrované LED osvětlení nabízí přední a zadní světlo, brzdové světlo, ve stupačkách integrovaná LED směrová světla a světla pro denní svícení.

Na rámovém nosníku kousek za řídítky je umístěn držák na chytrý telefon s indukčním nabíjením. Chytrý telefon je klíčem k mnoha funkcím a umožňuje připojení k celé škále on-line produktů značky Škoda, např. k funkci Coming Home, tísňovému volání nebo vzdálené diagnostice a údržbě konceptu. Díky zónovému monitorování umožňuje koncept také nastavení omezení oblasti pohybu.

Pro nasazení do provozu může v budoucnu přibýt mnoho dalších vylepšení jako asistenční systémy, služby na požádání nebo speciální pneumatiky, vyrobené z tlumící pěny používané pro výrobu běžeckých bot, zaručující tichou a bezstarostnou jízdu bez defektu.

Mohlo by se vám líbit...