Škoda Mountiaq je šestou žákovskou studií

Třicet pět žáků Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto zakončilo svůj školní rok. Po osmi měsících intenzivní práce představili vůz Škoda Mountiaq, působivý pickup na bázi modelu Kodiaq. Studie nalakovaná v oranžovém odstínu Sunset, který si žáci sami navrhli, zaujme celou řadou nových prvků. Již po šesté v řadě tak dokládá projekt řemeslné schopnosti žáků podnikového učiliště.

Na vývoji a výrobě vozu Škoda Mountiaq se podílelo celkem 35 žáků (mezi nimi bylo i šest dívek) firemního učiliště ze sedmi různých studijních oborů. V pořadí šestý žákovský vůz je unikátem a působivým výsledkem mnohaměsíční práce. V průběhu projektu podporovali žáky jejich učitelé odborného výcviku a také odborníci společnosti Škoda Auto z oblasti designu, výroby a technického vývoje.

Vedoucí Škoda Akademie, Carsten Brandes, zdůrazňuje: „Také Škoda Mountiaq podobně jako její předchůdci dokládá vysoké technické a řemeslné schopnosti našich žáků. Jejich práce každý rok znovu dokazuje prvotřídní kvalitu odborného vzdělání na našem učilišti“.

Jméno modelu Mountiaq evokuje chuť na dobrodružství, offroadový charakter a podtrhuje spojení vozu pro moderní životní styl s každodenní vysokou užitnou hodnotou pickupu. Záď studie zdobí nápis Škoda. Jedná se o designový prvek, který značka začala aplikovat na nové modely Scala a Kamiq.

Osm měsíců práce, více než 2000 odpracovaných hodin
Již na podzim 2018 začali žáci pracovat na novém žákovském voze. „Vlastnoruční stavba vozu Škoda Mountiaq byla jedinečnou příležitostí pro nás všechny. Mohli jsme uplatnit své teoretické znalosti v praxi,“ říká Petr Zemanec, jeden ze žáků účastnících se letošního ročníku projektu. „Těžili jsme také z nových kontaktů, které se nám podařilo navázat napříč všemi profesními skupinami. Na více než 2000 hodin, které výroba tohoto jedinečného pickupu zabrala, nikdy nezapomeneme“.

Poté, co byl definitivně stanoven design, začala v lednu praktická realizace. Karosářské a lakýrnické práce probíhaly současně, aby bylo možné vůz dokončit do května. Žáci začali zesílením karoserie, následně odstranili z modelu Kodiaq střechu a vyrobili zadní stěnu pro kabinu řidiče i nová zadní a boční okna. Za kabinou charakterizuje studii Mountiaq ložná plocha, pod níž se nachází dodatečné skryté odkládací prostory.

Žáci upravili dveře a přizpůsobili je nyní celkově širší linii vozu. Kromě toho upravili přední a zadní nárazník a vytvořili tak celkově harmonický design studie. Stupátka u prahů dveří i zcela přepracovaná záď vozu doplňují celkový vzhled a zároveň posilují robustní dojem studie. Jednou z největších výzev projektu představovala pro žáky integrace plně funkčního zadního výklopného víka.

Zvýšená světlá výška a výkonný motor
Škoda Mountiaq je 4999 milimetrů dlouhá, 2005 milimetrů široká a 1710 milimetrů vysoká. Rozvor činí 2788 milimetrů a hmotnost dosahuje 2450 kilogramů. Pro ježdění mimo silnice zvýšili žáci světlou výšku ve srovnání s modelem Kodiaq Scout mimo jiné prostřednictvím sedmnáctipalcových kol Rockstar II a speciálních pneumatik s obzvláště vysokým terénním vzorkem.

Výška tak narostla zhruba o deset centimetrů na slušných 29 centimetrů. Montáží nových kol se rozchod studie Montiaq rozšířil o tři centimetry. Přiměřený pohon zajišťuje dostatečně silný benzinový motor 2.0 TSI o výkonu 140 kW (190 koní).

Naviják na přídi, světelné efekty a oranžová barva Sunset
Žákovský vůz na terénních kolech je na pohled opravdu atraktivní. Studie na sebe přitahuje pozornost už jen zvýšeným sáním a navijákem na přídi s ochranným rámem. Naviják a speciálně pro něj vyvinutý držák snese enormní zatížení při nasazení v terénu.

Možná až příliš kreativní byli žáci u osvětlení vozu, jehoiž některé prvky působí až přeplácaně (např. svíticí logo na stropu nebo osvětlení motorového prostoru). Vedle osvětlené ložné plochy je u Škody Mountiaq osvětlena také maska, logo značky na kapotě a motorový prostor. Přední dveře promítají na vozovku logo automobilky, příď pickupu zdobí nové mlhovky. Dalšími výraznými optickými prvky jsou světelná lišta na střeše a speciální odstín laku oranžová Sunset, který si žáci sami namíchali.

Stejně jako u předchozích žákovských vozů dokazují účastníci i letos pomocí malých detailů pestrost svých nápadů. K nim patří například integrovaná chladnička, ozdobné prvky z 3D tiskárny na kolech nebo dvě vysílačky, které jsou součástí výbavy. Zcela mimořádnou třešničku na dortu vytvořil aktuální studijní ročník návrhem vlastního loga pro studii Škoda Mountiaq: auto před siluetou hor. Toto logo je vyšité do opěradel předních sedadel a využívá odstínu laku exteriéru i hru barev oranžových akcentů na volantu a rukojeti řadicí páky.

Žáci do studie použili integrovaný trychtýř v nádržce ostřikovačů. Infotainment systém Columbus výchozího modelu Kodiaq doplnili o speciální audiosystém: k reproduktorům o výkonu 320 Wattů dodali zesilovač a subwoofer o výkonu 2000 Wattů.

Mohlo by se vám líbit...