Ojetých aut na trhu dále ubývá

V květnu 2024 bylo v české inzerci o pět procent méně aut než o měsíc dříve, oproti březnu je úbytek skoro dvojnásobný. Nabídkové ceny po meziročním poklesu začínají stagnovat, meziměsíčně se změnily o pouhého půl procenta.

Po razantním nárůstu na počátku letošního roku začíná na tuzemském trhu ojetých automobilů ubývat. Meziměsíčně poklesl počet vozů, nabízených na českých inzertních serverech, o pět procent – na květnových 113 040 z dubnových 118 674, oproti březnu je nabídka nižší o devět procent. Trend poklesu je zjevný: v meziročním srovnání činí úbytek dokonce 11 procent – v květnu loňského roku se v české inzerci vyskytovalo 125,5 tisíce vozidel. Vyplývá to z analýzy provedené experty AURES Holdings, provozovatele největší sítě prodejců ojetých vozů v České republice AAA AUTO a Mototechna.

Nabídkové ceny na inzertních agregátorech se meziročně mírně snížily (o pět procent) na mediánových 200 tisíc korun, a také meziměsíčně jsou stále nižší, byť o zanedbatelné půlprocento. Ani kilometrový nájezd a věkový medián se téměř neliší – kolem 158 tisíc kilometrů a 11,1 roku. Znamená to tedy, že na prodej jsou parametrově stále velmi podobná auta.

Pokud jde o skladby motorizací, s výjimkou stoupajícího podílu elektroaut se podíl inzerovaných pohonů výrazněji nemění – v květnu 2024 tvořily diesely 55,2 procenta, benzinové motorizace pak necelých 39,3 procenta, o rok dříve byla obě čísla o 0,3% nižší. Elektromobilů sice neustále přibývá, celkově ovšem stále tvoří poměrně zanedbatelnou část trhu – před rokem v květnu jich bylo v nabídce 900 kusů, tedy 0,9 procenta všech vozů, letos v květnu pak 1,1 procenta (984 kusů). Také meziměsíčně nabídka elektromobilů mírně vzrostla, a to o čtyři procenta, což představuje 39 kusů. Hybridy ukusují z nabídkového koláče přece jen o něco větší část – oproti loňským 1461 kusům (1,4% trhu) jich letos v květnu v české inzerci figurovalo 1641, tedy 1,8 procenta.

Česká jednička AAA AUTO však i přes úbytek aut na trhu zpomalení prodejů nehlásí. „V síti našich autocenter AAA AUTO a Mototechna už pět měsíců v řadě evidujeme nejlepší prodejní výsledky za 32 let historie naší společnosti,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings. „Vyšší zájem o bateriové elektromobily se propisuje i do našich prodejních výsledků. Za celý loňský rok jsme na českém trhu prodali 300 elektromobilů, z toho za prvních pět měsíců 101 kusů. Zato v letošním roce se jich za stejnou dobu v našich českých pobočkách prodalo 202 kusů, což představuje přesně stoprocentní nárůst,“ komentuje situaci na trhu s elektromobily Petr Vaněček z AAA AUTO.

U elektromobilů také sledujeme neustálý pokles nabídkových cen – meziměsíčně o 5,5 procenta na 829 tisíc korun. Meziročně pak například Škoda Enyaq spadla o 33 procent na 1,039 milionu korun, Tesla Model 3 o 26% na 702 tisíc Kč. Ale zatímco u enyaqu došlo k nevýraznému meziměsíčnímu nárůstu ceny (+10 tisíc Kč), populární americký elektromobil pokračuje v cenovém sešupu, od minulého měsíce ubral dalších 37 tisíc korun.

Pokud se vrátíme ke klasickým spalovacím motorům, v meziročním srovnání zlevnila i česká jednička Škoda Octavia, a to poměrně výrazně (-7,2%) na mediánových 180 tisíc korun, druhá v žebříčku nejnabízenějších vozů, Škoda Fabia, ubrala dokonce 11 procent na 80 tisíc korun, třetí Škoda Superb pak pět procent na 351 tisíc korun. Zmiňovaných modelů je v nabídce i meziročně méně, ve všech případech zhruba o tisíc kusů. „Průměrné octavie už mívají poměrně dost najeto, přičemž situace se meziročně zhoršuje – zatímco loni byl medián najetých kilometrů 184 tisíc, letos v květnu to bylo už 190 tisíc; stáří je přes 11 let. U fabie je to dokonce přes 15 let,“ doplňuje Petr Vaněček.

Z hlediska karosářských variant na trhu meziročně nejvíc ubylo hatchbacků (18 vs 14 tisíc kusů), počty populárních SUV zůstávají stejné, u verzí kombi a sedan je úbytek úměrný celkovému počtu – žádné výrazné anomálie se tedy v tomto směru neobjevují.

Mohlo by se vám líbit...