Český trh ojetých vozidel vs. slovenský. V čem se liší?
I když jsou naši východní sousedé co do počtu obyvatel poloviční, loni se tam dovezlo jen 42,3% aut oproti České republice. Přesto ale v něčem oproti nám vynikají – dováží se tam totiž výrazně mladší vozy.
Zatímco k nám se loni dovezlo 140 397 osobních ojetých aut, na Slovensko jen 59 360 kusů. Podíl aut starších 10 let však u nás činil 49,1%, zatímco u našich východních sousedů dosahoval podíl srovnatelných vozidel jen 30,3%. A výrazný byl i rozdíl aut starších 15 let. U nás činil 23,2%, ale na Slovensku jen 14%.
„Lze říci, že až do stáří 10 let vedou Slováci, pak se ale bohužel neblahého vedení ujímáme my. Například vozy ve stáří od 3 do 5 let jsou tam mezi dovezenými auty zastoupeny z 28%, zatímco u nás je to jen 15,7%,“ upřesňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která monitoruje oba trhy a pomáhá bojovat proti nekalým praktikám nejen motoristům v Česku či na Slovensku, ale i v dalších evropských zemích tím, že prověřuje historii ojetých aut.
„Hlavním důvodem, proč se na Slovensko dovážejí mladší a dražší vozy, je registrační poplatek při první registraci vozu na Slovensku, a tedy i při registraci dovozeného ojetého vozu ze zahraničí. Výše tohoto poplatku je odstupňovaná podle objemu motoru a ekologičnosti provozu vozidla. Registrační poplatek zapříčiňuje nižší počet dovážených ojetin na slovenský trh a omezil i stáří vozů, neboť dovoz starších vozů se pak stává nevýhodný,“ vysvětluje Martin Pajer ze společnosti Cebia.
Z hlediska podílu se loni do Slovenska také dovezlo více luxusních aut než do České republiky. Mezi pěti nejdováženějšími značkami byly totiž hned tři prémiové – Audi, BMW a Mercedes-Benz. V Česku se do pětice nejdováženějších aut Audi nedostalo (místo něj ve statistikách figuruje značka Ford). Do obou zemí se ale loni nejčastěji přivezly vozy Škoda (23,7% v ČR a 23,8% v SR) a Volkswagen (20,3% v ČR a 20,6% v SR).
Dovezená auta z minulého roku ale tvořila jen menší část obou trhů inzerovaných ojetých vozidel, kterou doplnila nejen auta s tuzemským původem, ale rovněž ta, která byla do obou zemí dovezená v předchozích letech a loni přeprodávána. V celkovém stáří vozidel přitom Česká republika nad Slovenskem vyhrála, byť ne nijak výrazně. Zatímco průměrné stáří vozidel na českém trhu ojetých aut činilo loni 9,6 roku, v případě Slovenska se vyšplhalo na 9,7 roku. „To, že nás naši východní sousedé nakonec ve věku předčili, znamená, že se tam prodává méně mladých aut z firemních flotil a obecně se tam méně přeprodávají mladé tuzemské ojetiny,“ říká dále Martin Pajer.
O to více se může zdát překvapivé, že cena za ojeté auto je v České republice zhruba stejná, respektive jen mírně nižší v závislosti na aktuálním kurzu koruny vůči euru. Zatímco na Slovensku šlo loni pořídit ojeté auto v průměru za 11 500 eur (tj. cca 293 250 Kč Kč při kurzu 25,5 Kč za 1 euro), v ČR vyšlo ojeté auto na průměrných 284 000 korun. Na Slovensku přitom mizely vozy z trhu rychleji, v průměru už za 61 dní, zatímco u nás se u prodejců ohřály v průměru 70 dní, což ale mohlo být dáno také větší nabídkou vozidel, a tím i delšímu rozhodování zákazníků.
Důvodem relativně vysoké průměrné ceny za ojeté auto na Slovensku byl již zmíněný registrační poplatek, který platil po celý loňský rok a který po změně výpočtu v roce 2023 mohl dosáhnout až 3900 eur. Dalším z důvodů vyšších cen bylo větší zastoupení elektro aut a hybridů. Zatímco u našich východních sousedů činil podíl elektro aut 4%, u nás loni dosáhl pouhých 1,7%. V případě hybridů vybavených elektromotorem vedou Slováci s podílem 5,4% oproti našemu 2,6%. Slovenskému trhu také dominují ojeté vozy na naftu (55,2%), zatímco u nás už nadpoloviční podíl ztratily (47,2%). Podíl vozidel na benzín dosahoval u našich sousedů 37%, v ČR o deset procentních bodů více (47,2%).
Třetím důvodem, proč se ojetá vozidla prodávala na Slovensku v průměru za vyšší cenu, bylo větší zastoupení luxusních vozidel na trhu a větší poptávka právě po těchto vozech. Jen do deseti nejprodávanějších modelů se na Slovensku vedle BMW řady 5 dostalo i Audi A6, zatímco v ČR dosáhlo do TOP10 jen BMW řady 3, která je však oproti řadě 5 levnější, a proto v České republice i poptávanější.
Přesto ale z pohledu modelů vedla v obou zemích Škoda Octavia. Pravdou však je, že na Slovensku měla oproti České republice poloviční podíl (10% v ČR a 4,8% v SR). Zatímco u našich východních sousedů patří do deseti neprodávanějších ojetých aut i vozy Hyudai Tucson či Kia Ceed, českému trhu více dominovaly modely značek Škoda a Volkswagen. Celkově byl slovenský trh oproti českému více diverzifikovaný, neboť desítka neprodávanějších modelů tvořila jen 20,1% trhu, zatímco u nás to bylo 31,5%, tedy o polovinu více.
Průměrný nájezd ukazoval u ojetých vozidel prodávaných na českém trhu 149 000 km, na Slovensku o 6000 km více, tedy 155 000 km. U nás také prodejci častěji uváděli, že vozidlo bylo po prvním majiteli (46,7% ČR, 32,5% SR). V obou případech se ve velké míře jednalo o klamnou informaci, která měla zatraktivnit vozidlo. Na Slovensku se však s informací o prvním majiteli podvádělo o polovinu méně často než v České republice.
Pokud jde o prodeje podle barev, na Slovensku se častěji prodávala bílá ojetá auta, jejichž podíl byl o polovinu větší než na českém trhu (28,7% v SR, 19,8% v ČR). Vyšší byl také podíl černých vozidel, která si na Slovensku nárokovala čtvrtinu trhu (24,9% SR, 17,9% ČR). Na českém trhu se naopak vyskytovala více šedá auta (16,4% SR, 22,1% ČR) a modrá auta (8,9% SR, 13,3% ČR).
„Zatímco naši sousedé mají poloviční podíl stříbrných aut (3,7% SR, 7,4% ČR), mají oproti nám téměř dvojnásobný podíl aut hnědých (6,4% SR, 3,8% ČR). Z pohledu barev se celkově trhy poměrně liší. Stříbrná a šedá auta totiž často pocházejí z firemních flotil, a těch je na Slovensku méně,“ říká závěrem Martin Pajer ze společnosti Cebia.