Norská elektropohádka je spíš horor

Médii v uplynulých dvou dnech proběhla zpráva o výrazném prosazování elektromobilů na norském trhu. Zatímco laik mohl získat dojem, že touha vlastnit elektromobil v řadách motoristů roste, realita může být zcela jiná. Krátká reportáž v TV bez bližšího vysvětlení faktů tak byla záměrně manipulativní, o nějaké novinářské práci nemůže být ani řeč. Jak to tedy v tom Norsku je?

Všechno by bylo v naprostém pořádku, pokud by měli motoristé možnost naprosto svobodné volby. To se ale neděje. Norsko totiž už delší dobu citelně dotuje ceny elektromobilů, čímž je dělá dostupnější a na druhou stranu speciální daní zvyšuje ceny aut se spalovacím motorem. Dochází tedy k výraznému pokřivení trhu.

Motoristé tak mnohdy z finančních důvodů volí cenově výrazně dostupnější elektromobily. S jejich pořízením jim ale přibývají vrásky, protože ať už se Norsko snaží, jak chce, možností dobíjení elektromobilů není dost. Zejména na sídlištích je situace zoufalá – odtud pocházejí různé fotografie prodlužovacích kabelů natažených z oken, tyto fotky brázdí internetem již delší dobu. Není asi nutné zdůrazňovat, že projít mezi prodlužovačkami ulicí je pak někdy pěkná bojovka.

Norská vláda navíc chtěla už v tomto roce zcela zakázat prodej osobních vozidel se spalovacím motorem. Nakonec byl termín odložen na rok 2025. Norská představa o svobodě a demokracii (pořádání politických táborů pro děti, odebírání dětí z fungujících rodin), tak dostává další rozměr.

A to se ještě neprojevují ekonomické důsledky takového jednání. Masivní rozšíření elektromobilů totiž jde ruku v ruce s úbytkem práce pro autoservisy a menším odbytem náhradních dílů, v jejichž výrobě je opět zaměstnána řada lidí. Kromě toho je samotná výroba elekromobilu, ale i jeho provoz (elektrická energie je stále především ze spalovacích elektráren) takovou ekologickou zátěží, že se podle studií elektromobil vyrovná vozu s dieselovým motorem až při nájezdu 160 000 km. To už ale končí záruka na jeho akumulátor, jehož výroba je v porovnání s ostatními díly elektromobilu vůbec největší ekologickou zátěží.

Garantovaná životnost akumulátoru 160 000 km nebo určitý počet let přitom vůbec neznamená, že bude stále v dobré kondici. Podle automobilek je garantováno jen to, že akumulátor bude mít ještě alespoň 70% kapacity (postupem času se snižuje). Výměna akumulátoru je přitom tak drahou záležitostí, že se k ní automobilky odmítají vyjádřit. Podle technika jedné francouzské značky se dokonce prodlužovat životnost elektromobilu výměnou akumulátoru vůbec nevyplatí. Zde je nejlépe vidět, jak nesmyslný je tlak na rozšíření elektromobility.

Mohlo by se vám líbit...