Norská elektropohádka je spíš horor
Médii v uplynulých dvou dnech proběhla zpráva o výrazném prosazování elektromobilů na norském trhu. Zatímco laik mohl získat dojem, že touha vlastnit elektromobil v řadách motoristů roste, realita může být zcela jiná. Krátká reportáž v TV bez bližšího vysvětlení faktů tak byla záměrně manipulativní, o nějaké novinářské práci nemůže být ani řeč. Jak to tedy v tom Norsku je?
Všechno by bylo v naprostém pořádku, pokud by měli motoristé možnost naprosto svobodné volby. To se ale neděje. Norsko totiž už delší dobu citelně dotuje ceny elektromobilů, čímž je dělá dostupnější a na druhou stranu speciální daní zvyšuje ceny aut se spalovacím motorem. Dochází tedy k výraznému pokřivení trhu.
Motoristé tak mnohdy z finančních důvodů volí cenově výrazně dostupnější elektromobily. S jejich pořízením jim ale přibývají vrásky, protože ať už se Norsko snaží, jak chce, možností dobíjení elektromobilů není dost. Zejména na sídlištích je situace zoufalá – odtud pocházejí různé fotografie prodlužovacích kabelů natažených z oken, tyto fotky brázdí internetem již delší dobu. Není asi nutné zdůrazňovat, že projít mezi prodlužovačkami ulicí je pak někdy pěkná bojovka.
Norská vláda navíc chtěla už v tomto roce zcela zakázat prodej osobních vozidel se spalovacím motorem. Nakonec byl termín odložen na rok 2025. Norská představa o svobodě a demokracii (pořádání politických táborů pro děti, odebírání dětí z fungujících rodin), tak dostává další rozměr.
A to se ještě neprojevují ekonomické důsledky takového jednání. Masivní rozšíření elektromobilů totiž jde ruku v ruce s úbytkem práce pro autoservisy a menším odbytem náhradních dílů, v jejichž výrobě je opět zaměstnána řada lidí. Kromě toho je samotná výroba elekromobilu, ale i jeho provoz (elektrická energie je stále především ze spalovacích elektráren) takovou ekologickou zátěží, že se podle studií elektromobil vyrovná vozu s dieselovým motorem až při nájezdu 160 000 km. To už ale končí záruka na jeho akumulátor, jehož výroba je v porovnání s ostatními díly elektromobilu vůbec největší ekologickou zátěží.
Garantovaná životnost akumulátoru 160 000 km nebo určitý počet let přitom vůbec neznamená, že bude stále v dobré kondici. Podle automobilek je garantováno jen to, že akumulátor bude mít ještě alespoň 70% kapacity (postupem času se snižuje). Výměna akumulátoru je přitom tak drahou záležitostí, že se k ní automobilky odmítají vyjádřit. Podle technika jedné francouzské značky se dokonce prodlužovat životnost elektromobilu výměnou akumulátoru vůbec nevyplatí. Zde je nejlépe vidět, jak nesmyslný je tlak na rozšíření elektromobility.