Citroën 19_19 Concept, cestování v režimu Ë-Comfort

Citroën se pro oslavu 100 let odvahy a kreativity ve službách svobody pohybu rozhodl představit opravdu velkolepý objekt, skutečné UFO ve světě automobilů. Tento manifest Citroënu překračuje veškerý rámec a představuje vizi záměrně nekonvenční mobility, která hledí dopředu a nezná žádná omezení.

19_19 Concept čerpá svou inspiraci z velké části v letectví, oblasti, v níž má zásadní význam aerodynamika a pozornost k detailům. Koncepční vůz 19_19 Concept se na první pohled vyznačuje zcela novou, velmi výraznou siluetou. Nabízí expresivní nový tvar, který boří tradiční principy autonomních elektromobilů. Vnější vzhled vozu 19_19 Concept lze rozložit do několika vrstev: plně prosklená odpružená kabina; předimenzovaná kola; technický podvozek, který přiznává způsob elektrického pohonu a zavěšení.

Neobvyklá silueta koncepčního vozu 19_19 Concept připomíná trup letadla i průhlednou kouli kabiny vrtulníku. Vypadá jako levitující kapsle na 4 kolech. Vůz zaujme délkou rozvoru 3100 mm, který pojme mimořádně velkou nálož baterií. Kabina svým tvarem působí, jako by byla zavěšená nad čtyřmi koly, toto zavěšení je pak jako rozhraní či spojení mezi kabinou a koly. Citroën se odjakživa snažil dělat ze svých modelů létající koberce, zde k tomu slouží technologické tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy a inteligentním aktivním řízením. Tlumiče jsou přiznané, lze je vidět z kabiny.

Výrazně vypouklá kabina nabízí neobvyklé rozměry, rozšiřuje se ve výši loktů a ramen, aby se posádka cítila co nejpohodlněji. Z boku je vestavený black panel splývající s předními dveřmi, který po přiblížení k vozu slouží jako uvítací rozhraní. Auto jako správný osobní asistent řidiče rozpozná, přivítá a komunikuje s ním právě prostřednictvím tohoto panelu, který je zabudovaný ve všech dveřích a na němž se mohou objevovat animované grafické zprávy ilustrující například zamknutí a odemknutí dveří.

Střecha má velice čisté linie a nad hlavami pasažérů na zadních sedadlech jsou na ní umístěny dva LIDARy, systémy měření za pomocí laseru. Jsou podobně jako dvojitá stabilizační křidélka na letadle úmyslně viditelná, rozložená a stejně jako v letectví fungují po dvou. Funkce je redundantní, pro větší bezpečnost.

Vzduchotěsné dveře, které se otevírají proti sobě a nemají mezi sebou středový sloupek, poskytují výjimečný přístup bez jakéhokoliv omezení, tedy velmi snadné nasedání i vystupování. Oči jsou vůči zemi v podobné výšce jako u současných SUV; výhled, držení těla a snadné nastupování výrazně přispívají k pohodlí.

Zaujmou mimořádná kola
Přední okna jsou zbarvená do šeda, cestující vepředu tak mohou vidět a být viděni do poloviny výšky, zatímco v zadní části vozu jsou okna opatřena mikroperforovaným modrým motivem, díky němuž si osoby uvnitř zachovají soukromí a budou vidět ven, aniž by byly samy viděny.

Předimenzovaná 30″ kola o průměru 930 mm s pneumatikami 255/30 R30 mají revoluční design. Pneumatiky pro ně dodala společnost GoodYear. Pneumatika a ráfek tvoří jediný celek, guma pneumatiky pokračuje i na ráfky a vytváří dokonale jednolitý a naprosto jedinečný celek, který přispívá k akustickému komfortu. Blatníky, které přečnívají přes kola, s nimi splývají.

Podvozek koncepčního vozu 19_19 Concept byl navržen jako skateboard, v přiznané technické platformě jsou zabudovány baterie elektrického pohonu a všechny elektrické prvky. Je výrazně aerodynamický, má doplňky optimalizující obtékání vzduchu, ale také různá čidla a radary užitečné z hlediska fungování vozu. Vzadu pod kabinou se ostrá příď, napomáhající aerodynamice vozu a uzavírající tok vzduchu.

Ruční řízení či plně autonomní jízda
Volant zůstává na místě, aby mohl řidič v případě potřeby převzít kontrolu nad vozidlem, ale koncepční vůz 19_19 Concept je schopen jet v autonomním režimu bez dozoru řidiče. Po nastavení autonomního režimu je stejně jako pedálové ústrojí zatažitelný, takže řidič získá více prostoru, může si udělat pohodlí. Podle Citroënu si tak může užít cestu – s tím ale bude skutečný řidič, milující řizení, jen těžko souhlasit.

19_19 Concept, jehož palubní deska je velmi střídmá, zobrazuje všechny informace o jízdě ne na digitálním panelu nebo přístroji před řidičem, ale v jeho zorném poli, a to díky vyspělému systému projekce přes čelní sklo jako ve stíhacím letounu, podobně jako ve voze C6. Toto zobrazení přes čelní sklo pomáhá řidiči prostřednictvím zařízení s rozšířenou realitou, které mu poskytuje nejrelevantnější informace na nejlepším místě, například pokyny k navigaci přímo na silnici, se šipkami umístěnými přímo na vozovce, takže trasa je ještě přehlednější, včetně upozornění na slepé cesty či na nebezpečí, kterým je třeba se vyhnout.

100% elektrický pohon
Nejnovější koncept od Citroënu dosahuje zrychlení 0-100 km/h za 5 vteřin a jeho maximální rychlost je 200 km/hod. Pomocí baterií o kapacitě 100 kWh, pohonu všech čtyř kol a kombinace dvou motorů (jeden vepředu, druhý vzadu) vyvíjí točivý moment 800 Nm, výkon dosahuje 340 kW a dojezd podle protokolu WLTP je 800 km. Ultrarychlé nabíjení znamená, že dojezd 600 km je obnovený za 20 minut. Koncept nabízí i možnost pohodlného nabíjení bez kabelů, protože ho lze dobíjet indukcí, kdy se baterie mohou dobíjet i přímo při jízdě, pokud to umožňuje silniční infrastruktura.

Základní údaje vozu
Délka: 4 655 mm
Šířka: 2 240 mm
Výška: 1 600 mm
Rozvor: 3 100 mm
Průměr kol: 913 mm
Pneumatiky Goodyear: 255/30 R30

Mohlo by se vám líbit...