Motoristé často při výběru ojetého auta podceňují testovací jízdu

Nákup vozu znamená pro většinu českých řidičů velký výdaj a je jedno, zda jde o automobil nový, nebo ojetý. Právě v případě ojetého vozu je však nutné věnovat prozkoumání jeho technického stavu dostatek pozornosti. Možná nejdůležitějším krokem při prověřování stavu auta je testovací jízda. Tu však mnozí zájemci o ojetinu podceňují.

Právě jízdní test dokáže odhalit mnohé nedostatky, které při pouhé statické kontrole není možné poznat. „Pokud zákazník pořizuje vůz na inzerát či v autobazaru, nabízí se tak příležitost zjistit, jak s ním nejspíš současný majitel zacházel. I to může být při rozhodování podstatné,“ uvádí Petr Vaněček provozní ředitel AURES Holdings, kam patří značky AAA AUTO a Mototechna a dodává: „Našim zákazníkům umožňujeme přivést si svého vlastního mechanika a necháváme jim prostor k důkladnému otestování vybraného vozu.“

Zkušený mechanik je schopen rozpoznat skutečný stav automobilu, a proto se vyplatí si jeho přítomnost při výběru ojetiny zajistit. Pokud kupujete vozidlo přímo od majitele, není od věci nechat chvíli řídit jeho. Dostanete tak příležitost sledovat, jak s vozidlem zachází. Pokud se k autu nechová dobře (vytáčení motoru za studena atd.), počítejte s tím, že se podepsalo na jeho stavu.

Každý automobil může být náchylný k jiným problémům, avšak řadu běžných opotřebení lze u všech vozidel odhalit stejně. Určitě nejdůležitější součástí každého vozu je jeho motor. Ten by měl být před zkouškou studený. Kupující by měl začít pomalým rozjížděním. Chod motoru by měl být plynulý, bez jakéhokoliv škubání. V rámci zkušební jízdy je dobré zrychlit až do maximálních otáček. V záběru motoru by neměly být žádné prodlevy nebo ztráty výkonu.

Pokud je motor vybaven turbodmychadlem, chvíli trvá, než začne působit. Potom by měl být znatelný plynulý nárůst výkonu. Zcela zdravé není hvízdání turba, ale některá vozidla takto mohou jezdit ještě roky, než bude nutné turbodmychadlo repasovat. Motor nikdy nesmí při zkušební jízdě vařit. Teplota se musí držet v normálu.

Výkup vozu v AAA AUTO začíná kontrolou dokladů, pak následuje důkladná prohlídka na zvedáku

Pokud vybíráte vůz s manuální převodovkou, rychlosti musí jít zařadit lehce, plynule a přesně. Řazení je dobré vyzkoušet při pomalé, klidné jízdě i při sportovní jízdě s vytáčením otáček do maxima. Zkuste také na jednotlivé rychlostní stupně přidat plyn a následně ubrat – zařazené rychlostní stupně nesmějí vypadávat. U automatické převodovky se při řazení se nesmí ozývat žádné zvuky, které by signalizovaly, že reakce nebyla okamžitá. Přechody mezi jednotlivými stupni by měly být plynulé, bez rázů. Vyzkoušejte také zpátečku, i jízda vzad musí být plynulá, bez nezdravého škubání.

Kupující by měl na rovném úseku za jízdy dát na moment ruce z volantu, aby viděl, zda auto netáhne bez jeho zásahu do stran. Tento postup je dobré zkusit při zvyšování a snižování rychlosti, i při šlápnutí na brzdu. Pokud se ukáže, že automobil táhne do strany, na vině může být špatná geometrie vozu, ale také poškozené zavěšení či nesprávná funkce brzd.

Účinnost brzd nejlépe ověříte při prudkém brzdění z vysoké rychlosti. Před tím ale nejprve brzděte s citem a sledujte, co vozidlo dělá při zvyšujícím se tlaku na brzdový pedál – při prudkém brzdění už budete tušit, co vás čeká. Volant držte jen opravdu zlehka, aby bylo cítit, co auto dělá, ale současně šlo v případě nutnosti korigovat jeho směr. Pokud auto nedrží stopu, jsou na vině špatné brzdy nebo uchycení náprav. Příčina může být také ve vadné geometrii nebo sjetých či podhuštěných pneumatikách.

Pokud se ozvou nezvyklé zvuky, nebo dokonce rány (neplést s nástupem ABS) či vibrace, očekávejte investici do opravy. Důležité je zjistit, zda brzdy nevadnou, tedy jestli se při opakovaném brzdění nesnižuje jejich účinnost. U automobilů s ABS ověřte i funkci protiblokovacího systému brzd – při razantním brzdění musí pulzovat pedál brzdy, což je někdy doprovázeno typickým klepáním od předních kol, jak brzdy střídavě brzdí a povolují.

Důležité je sejmout těsnění dveří. Mohlo by skrývat neoriginální sváry, ukazující na opravu po vážné nehodě.

Ještě před jízdou zkuste jednoduchý test tlumičů. Zatlačte na blatník v místě nad tlumičem, jako byste chtěli auto rozhoupat. Karoserie by měla vykonat dva pohyby: dolů a nahoru. Rozhodně by neměla v houpání pokračovat! Při prudkém zastavení by v žádném případě nemělo dojít ke zhoupnutí vozidla s tendencí zpětného pohybu vozu. Případné rány při přejezdu nerovností, ozývající se výš nad kolem mohou ukazovat na vadný tlumič nebo na jeho vadné horní uložení.

Rázy nebo vibrace způsobené nerovností vozovky by se neměly přenášet do samotného řízení. Tento jev může být způsoben opotřebením závěsů ramen, čepů řízení, stabilizátorů apod. Mnohdy se ozývají rány či cvakání dole u kola, což bývá způsobeno vadnými táhly stabilizátoru nebo čepy ramen, případně čepy řízení.

Na test poloos je třeba vybrat místo, kde je možné zatáčet na obě strany. Od pomalého rozjíždění do kruhu přejděte k razantnějšímu přidávání plynu s následným ubráním. Toto vyzkoušejte na obě strany s koly v maximálním rejdu. Neměly by se ozývat žádné neobvyklé zvuky, zejména byste neměli slyšet zvuky podobné přeskakování řetězu na ozubeném kole. Pokud se tak stane, poloosa je vadná.

Opotřebení ložisek kol se projeví slyšitelným hučením. Za jízdy pozvolna otáčejte volantem tak, aby se váha vozu přenášela nejprve na jednu a pak na druhou stranu. Poslouchejte rozdíl mezi zvukem při zatížení a odlehčení – opotřebované ložisko začne při zatížení výrazně hučet.

Zkoumají se všechna zákoutí, kde by mohlo třeba uvíznout bláto, byl-li vůz vytopen.

Na případnou závadu výfuku nebo katalyzátoru by vás mělo upozornit zvonění – kovový, cinkavý zvuk ve výfuku. Signalizuje, že jsou poškozeny vnitřní části (vůz zpravidla neprojde při STK). Rozpadající se vnitřek katalyzátoru také může působit zhasínání motoru, ale zpravidla až po důkladném zahřátí automobilu, kdy se materiál horkem začne rozpínat – i to je dobrý důvod k dostatečně dlouho zkušební jízdě. Zvonivé zvuky ale může vydávat také uvolněná příčka v tlumiči výfuku. Odkud zvonění vychází lze většinou snadno odhalit poslechem.

„Lidé bohužel často testovací jízdu podceňují. U výkupu vozu naopak dbáme na to, aby měli co možná největší množství relevantních informací,“ zakončuje Petr Vaněček. Motoristé, kteří auto prodávají do AAA AUTO, jsou tak mnohdy překvapeni, jak důkladná je výkupní procedura. Ta začíná prověrkou dokladů, pokračuje přes statickou technickou kontrolu až k samotné testovací jízdě. K té se ale dostanou jen některé vozy, řady z nich totiž neprojde už prvními kroky prohlídky.

Mohlo by se vám líbit...

1 komentář

  1. Olinka P. napsal:

    Aj mne bolo umožnené priviesť si so sebou vlastného mechanika. To už dnes považujem za štandard. Kto sa tomu bráni, tomu by som sa vyhla ja sama.