Kdy použít jaká světla, aby nenadělala více škody než užitku?

Správné používání světel v noci či za snížené viditelnosti má na bezpečnost dopravy zásadní vliv. Spolu s Toyotou jsem se proto rozhodli připomenout, kdy a jaká světla můžete bez problémů použít, a kdy byste naopak neměli. Zejména teď, s blížící se zimou a s tím přicházející sníženou viditelností je na to vhodný čas.

Dálková světla jsou během nočního cestování skvělým pomocníkem a zvyšují komfort při řízení i vaši bezpečnost. Ale může to být i naopak. Totéž platí o použití mlhovek, které někteří „neřidiči“ za volanty svých vozů nechávají svítit i za výborné viditelnosti. Chyb při používání světel se ale objevuje více. Jízda zcela bez rozsvícených světel je přitom jednou z nich, avšak objevuje se již jen vzácně – hloupých motoristů, kteří se snaží za každou cenu šetřit žárovky, naštěstí ubývá a ti co zapomenout rozsvítit svou chybu obvykle rychle napraví, jakmile na ně zabliká první projíždějící auto.

Ale berme to pěkně popořadě. V České republice platí povinnost mít rozsvícená světla automobilu po celý den a po celý rok, je-li vozidlo v pohybu. Nařízení vychází z toho, že osvětlený vůz je na silnici vždy lépe vidět. Navíc auto s nerozsvícenými světly je mezi těmi svítícími prakticky neviditelné, což už nejednou vedlo k dopravní nehodě. Je dobré vědět, že světla pro denní svícení osvětlují vůz jen zepředu, proto jakmile se začne šeřit, hustě prší nebo je mlha, je nutné zapnout potkávací světla, která aktivují také zadní světla.

Zde je na místě říct, že u některých moderních vozidel jde rozsvícení koncových světel spolu se světly pro denní svícení nastavit pomocí diagnostiky. I tak ale platí povinnost při snížené viditelnosti přepnout na potkávací světla, což v případě novějších vozů lze zajistit i automatikou, která řidičům přináší velkou dávku komfortu. Pozor ale na vozidla s dodatečně dodělávaným denním svícením, kde automatické přepínání nefunguje vždy precizně a u některých vozidel k němu může docházet až při značném snížení viditelnosti, i když by se tak mělo stát dříve.

Dálkovými světly ohrožujete ostatní
A pak jsou tu dálková světla, jejichž použití je jasně stanoveno zákonem. A zatímco přes den na silnicích zcela neosvětlené auto potkáte už jen málokdy, použití dálkových světel je stále velmi problematické. Řidiči totiž často neznají pravidla, a mnohdy si ani neuvědomují, že dálková světla mohou ostatní řidiče i další účastníky silničního provozu oslňovat – stávají se tak nepříjemnými a dokonce i nebezpečnými.

„Dálková světla nesmí být použita samozřejmě ve dne a pak také v případě, že je vozovka dostatečně a souvisle osvětlená, tedy například v obci. Dálkovými světly byste určitě neměli svítit nikdy, když hrozí, že oslníte protijedoucí vůz, řidiče před vámi, ale třeba také chodce, cyklisty, anebo také vlak,“ připomíná produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Václav Zikmund.

Svítíte-li dálkovými světly, měli byste být ostražití vždy, když se blížíte k zatáčce, do které nevidíte, případně k horizontu – ve chvíli, kdy se tam objeví auto, dálková světla ihned zhasněte. To samozřejmě platí, pokud to za vás neudělá automatika. Zde ale pozor! Pro správnou funkci automatického přepínání, stejně jako vykrajování u LED Matrix světlometů, je nebytně nutné mít světlomety správně seřízené. Navíc se množí případy, kdy po absolvování STK, když technik světlomet přizvedne, přestane vykrajování správně fungovat a tato výrazná LED světla pak velice nepříjemně oslňují protijedoucí řidiče! Seřizovat LED Matrix světla by tak měl značkový servis, přizvednutí světlometu na STK je lepší technikovi rozmluvit.

Je také dobré vědět, že když je opravdu hustá mlha nebo sněžení, dálkové svícení může být i v noci spíš na škodu. Silné světlo se totiž od této bílé tmy spíše odráží, a tak zhoršuje viditelnost i vám samotným. Dálková světla zkrátka mlhová nahradit neumí.

Pozor na mlhovky
Řidiči v této souvislosti také často chybují při používání mlhových světel, která se zbytečně nadužívají. Měla by se zapínat v situaci, kdy je viditelnost jen několik metrů. Ovšem jakmile se mlha rozpustí, nebo silné sněžení trochu ustane, mlhovky ihned vypněte. Umějí totiž oslnit dokonce víc než dálková světla.

Bohužel, české silnice jsou plné motoristů, kteří asi dostali řidičák nějakým omylem a mají pocit, že je bezpodmínečně nutné zapínat zadní mlhovky při každém dešti (někdy i jakmile usednou do vozu), ale tak to není! Nejen že při dešti či nevelkém sněžení za dobré viditelnosti to není nutné, ale dokonce jde o přestupek. Proto se vždy řiďte podle toho, jak dobře vidíte vozidla před sebou – pokud svítí běžnými koncovými světly a jsou dobře vidět, mlhovku nezapínejte! Její výrazné světlo v tomto případě bude silně oslňovat, za což vám zejména řidiči za vámi vůbec nepoděkují.

Mohlo by se vám líbit...