Cenové propadáky a držáky mezi ojetinami
Škoda, Volkswagen a Toyota. U těchto tří továrních značek najdete nejvíce modelů aut, která za prvních pět let provozu nejméně ztrácejí na ceně. Na opačném konci tohoto žebříčku jsou modely značek automobilů Citroën, Peugeot nebo Renault. U ročních aut také výrazně ztrácejí stylovky typu Mini nebo Fiat 500. Vyplývá to z aktuálních dat inovační laboratoře AuresLab, která dlouhodobě monitoruje vývoj cen automobilů na českém trhu.
V kategorii malých vozů si nejlépe drží cenu domácí Škoda Fabia následovaná koncernovým konkurentem Volkswagenem Polo a Toyotou Yaris. U těchto modelů automobilů klesne hodnota po prvních pěti letech provozu nejméně. Konečnou prodejní cenu konkrétní ojetiny samozřejmě ovlivňuje celá řada faktorů, přičemž největší vliv má celkový technický stav vozu a jeho historie. Za nehavarovanou a pravidelně servisovanou Fabii s nízkým nájezdem po prvním soukromém majiteli může prodávající požadovat i o několik desítek tisíc korun více než za stejný model intenzivně používaný například ve stavební firmě.
Standardem u pětiletých malých vozů je dnes klimatizace a airbagy, výhodu mají automobily vybavené tempomatem a Bluetooth. Drahá příplatková výbava ale cenu ojetiny nezvýší. Pokud jste si před pěti lety objednali novou Fabii s příplatkovou výbavou za více než sto tisíc, dnes už je zpět určitě nezískáte.
„Jediné, za co se z dnešního pohledu vyplatilo v roce 2014 u trojkové Fabie připlatit, byl MirrorLink. Zrcadlení telefonu na obrazovce v autě se tehdy mohlo jevit jako rozmařilost fajnšmekrů nových technologií, dnes je ale zcela běžné a velmi žádané. A právě Fabia s autorádiem Bolero, které jako jediné tuto funkci podporovalo, se dnes prodá i o 15 000 dráž než obdobná s běžným rádiem. To je větší rozdíl, než kolik se za Bolero připlácelo u nového vozu,“ popisuje jednu ze zajímavostí Stanislav Gálik, výkonný ředitel AuresLabu.
Z analyzovaných tržních dat dále vyplynulo, že v kategorii malých vozů si po prvních pěti letech provozu nejhůře drží cenu Citroën C3, Hyundai i20 a Kia Rio. Majitelé těchto modelů si při prodeji odepsali v relativních číslech nejvíce. Zajímavý je také pohled na vývoj cen ročních vozů. Po prvním roce provozu nebo přibližně 20 000 ujetých kilometrech nejrychleji ztrácejí na hodnotě stylová auta, jako jsou Fiat 500, Citroën DS3 a Mini Cooper.
Početné zastoupení mají v ČR rodinné vozy. „Nejnižší procentní pokles ceny po pěti letech provozu mají v této kategorii automobily Škoda Octavia, Volkswagen Passat a Toyota Verso. Naopak nejhůře si drží cenu Peugeot 308, Renault Scénic a Chevrolet Orlando,“ tvrdí Stanislav Gálik. S výrazným poklesem ceny po prvním roce provozu musejí počítat také majitelé rodinných vozů Hyundai i40, Peugeot 508 a Opel Insignia.
U českých řidičů získávají stále více na oblibě vozidla typu SUV. Jen za první dva měsíce letošního roku bylo podle statistiky Svazu dovozců automobilů přibližně každé třetí zaregistrované nové vozidlo SUV nebo terénní. Co se tržní ceny týče, největšími držáky mezi pětiletými vozy jsou Dacia Duster, Škoda Yeti a Volkswagen Tiguan. Naopak největší procentní rozdíl mezi cenou nového a ojetého vozu mají po pěti letech provozu Chevrolet Captiva, Mazda CX-7 a Jeep Compass.
Kdo uvažuje o nákupu modelů Nissan X-Trail, Ford Kuga nebo Mitsubishi ASX, tomu se vyplatí poohlédnout se po ročních vozech. U těchto „es-ú-véček“ totiž klesá cena v prvním roce nejrychleji. Podle Gálika se postupně mění též požadavky nakupujících na trhu s ojetými auty typu SUV. „Zatímco dříve byl u vozů velikosti Volkswagenu Tiguan nebo Kie Sportage pohon všech kol na trhu ojetých vozů vyžadován více než u vozů nových, a vozy 4×4 tak byly nedostatkovým zbožím, dnes už poptávka na trhu ojetin přejímá zvyklosti z trhu nových aut a na pohonu všech kol u této velikosti SUV trvá stále méně zákazníků,“ vysvětluje Gálik.