Škoda odhalila designovou skicu přepracovaného Superbu

Automobilka Škoda uvolnila designovou skicu s prvními detaily své modernizované vlajkové lodi Superb. Světová premiéra přepracované modelové řady Superb proběhne v květnu v rámci Mistrovství světa IIHF 2019 ve slovenské metropoli Bratislavě. Škoda je hlavním sponzorem MS už od roku 1993, tedy po sedmadvacáté v řadě, a tuto mezinárodní událost nyní poprvé využije i pro prezentaci nového modelu.

Designová skica nově provedené vlajkové lodi automobilky, ukazuje ostře vykreslené přední světlomety, mlhové světlomety s výraznou lištou a pro vozy značky Škoda typickou masku chladiče. Poprvé u modelu Superb zdobí záď namísto loga nápis Škoda. Model Škoda Superb, jehož historie sahá až do 30. let minulého století, nabízí nejnovější inovace technologií, funkčnosti a designu.

Automobil s dlouhou historií
Historie modelu Superb, vlajkové lodi značky Škoda, začala už v roce 1934 ve výrobním závodě v Mladé Boleslavi původní generací modelu Superb. V roce 1947 byl vyroben model Superb v závodě Kvasiny jako vůbec první vůz. Latinské slovo „superbus“ znamená skvělý, excelentní nebo vynikající.

Na tyto vlastnosti od roku 2001, tedy po více než padesátileté přestávce této modelové řady, plynule navazuje moderní Škoda Superb. Tento model je mezitím na trhu již ve své třetí generaci a je oblíben u rodin a stejně tak u firemních zákazníků jako komfortní služební či fleetový vůz. V dubnu 2017 překonala vlajková loď značky Škoda hranici jednoho milionu vyrobených kusů.

85 let historie Superbu podrobněji
Letos tomu bude přesně 85 let, co první vůz Škoda Superb spatřil světlo světa. Nyní, při příležitosti modernizace jeho zatím poslední generace, se zdá být vhodný čas kouknout do zpětného zrcátka na historii tohoto modelu.

Praotec z Čech (1934-1949)
Zakladatel dynastie Škoda Sueprb se představil v roce 1934 jako jeden z trojice zcela nových modelů s progresivní konstrukcí v podobě páteřového rámu s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Prostorná karoserie umožňovala přepravu až sedmi osob v naprostém pohodlí. Výkon šestiválcových řadových motorů byl na zadní kola přenášen prostřednictvím čtyřstupňové převodovky s ručním řazením.

SUPERB 640 z roku 1935 (vlevo) a SUPERB 3000 OHV z roku 1939

Superb postupně prošel mnoha úpravami i výraznými modernizacemi, objevila se dokonce i verze s osmiválcovým motorem OHV o objemu 4,0 litru a výkonu 70,7 kW (96 k). Během války vzniklo více než 1600 vojenských speciálů Súperb včetně přibližně 5 prototypů s pohonem 4×4. Po osvobození výroba vozu pokračovala v modernizované podobě v závodě v Kvasinách.

První generace: Óda na prostor (2001-2008)
V září 2001 se Škoda Auto po padesátileté přestávce oficiálně vrátila do vyšší třídy. Na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem oslavil svou světovou premiéru první novodobý Superb. Elegantní čtyřdveřový sedan doslova šokoval nabídkou místa na zadních sedadlech.

Vždyť ve kterém automobilu (nejen) té doby si mohl pasažér dát nohu přes nohu? Komu to bylo málo, mohl si nohy dokonce pohodlně natáhnout – Superb volitelně nabízel výklopnou středovou část předního opěradla. Největší model značky si získal uznání i pozorností k praktickým detailům: například v zadních dveřích byla schránka na deštník. Další, kdo podobnou vymoženost nabídnul, byl až za další dva roky nejluxusnější výrobek automobilky Rolls Royce – model Phantom.

První generace ŠKODA SUPERB

V souladu s postavením v modelové hierarchii značky Škoda byla pro Superb dostupná řada prvků techniky a výbav z prémiového segmentu, mimo jiné bi-xenonové světlomety, automatická klimatizace s vývodem pro zadní sedadla nebo střešní okno s fotovoltaickými články. Paleta motorizací zahrnovala benzinové i naftové agregáty, které poháněly přední kola. Vedle přímo řazených převodovek bylo možno zvolit i automatickou s hydrodynamickým měničem.

V roce 2006 se Superb první generace dočkal modernizace, s níž dostal nový výbavový stupeň Laurin&Klement či pozměněný vzhled přední i zadní části. Změny se dotkly také interiéru a pohonné jednotky 1,9 TDI, u níž výkon stoupl ze 77 kW na 85 kW.

Druhá generace: Sedan a liftback v jednom, navíc i kombi (2008-2015)
Ženevský autosalon roku 2008 byl svědkem debutu druhé novodobé generace modelu Superb. Zatímco předchozí model se profiloval jako prostorový zázrak, novinka přidala řadu chytrých konstrukčních řešení, která usnadňovala až zpříjemňovala užívání automobilu.

Nad svými konkurenty vůz vyčníval především aplikací patentovaného řešení otvírání pátých dveří TwinDoor (nabízejícím možnost otevření jako u sedanu či jako u liftbacku), inteligentním pohonem všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex 4. generace a adaptivními bi-xenonovými světlomety.

V kombinaci s ještě větší porcí místa před koleny cestujících vzadu než u první generace a obřím, dobře přístupným zavazadlovým prostorem se jednalo o nabídku, která v této cenové kategorii neměla obdoby. A komu to pořád bylo málo, ten se dočkal o rok později, kdy byl na frankfurtském autosalonu 2009 poprvé představen Superb kombi.

Druhá generace ŠKODA SUPERB

S výjimkou prestižního benzinového šestiválce byly všechny pohonné jednotky přeplňované turbodmychadlem a roli automatických převodovek převzala dvouspojková DSG. Postupem času se nabídka rozšířila o provedení kombi, úsporný GreenLine, vrcholný Laurin&Klement a designový paket Outdoor (pro kombi).

Omlazení druhé generace, k němuž došlo v roce 2013, bylo výraznější než v případě první generace a Superb se dočkal modernější tváře v duchu nového designového jazyka značky Škoda (včetně přepracované přídě, zádě a nového loga). Nově také nabízel řadu atraktivních prvků z oblasti techniky, bezpečnosti či komfortu.

Namátkou lze zmínit novinky jako adaptivní bi-xenonové světlomety s LED světly pro denní svícení, Driver Activity Assistant (rozpoznání únavy řidiče) nebo Automatic Parking Assistant ve verzi 2.0. Vylepšení se dočkal i systém TwinDoor, kdy varianty „liftback” a „sedan” nově dostaly každá své vlastní tlačítko.

Třetí generace: Začátek nové éry (od 2015 po současnost)
Po sedmi letech výroby se Superb s pořadovým číslem dvě dočkal nástupce. Třetí generace vlajkového modelu značky Škoda rozpracovává hlavní přednosti, které tolik oceňovali (a stále ještě oceňují) majitelé více než milionu vozů vyrobených od roku 2001. V rámci svého segmentu poskytuje prostorový koncept, který obtížně hledá přímé srovnání. Vůči druhé generaci si trojka polepšila v šířce, výšce nad hlavou i velikosti zavazadelníku.

Nyní se třetí řada Superbu v novodobé historii dočkala modernizace. Podle mnohých motoristů nejpohlednější model z výrobní řady automobilů Škoda tak stále drží krok s dobou.

Třetí generace ŠKODA SUPERB

Mohlo by se vám líbit...