Co umějí asistenční systémy v nové Octavii?

Stejně jako vozy jiných značek i automobily Škoda používají řadu asistenčních systémů. Některé z nich jsou opravdu užitečné. Pojďme se podívat na ty, které používá nová generaci modelu Octavia.

Některé asistenční systémy v nové generaci Škody Octavia se ve vozech této značky objevují poprvé, jiné byly dále zdokonaleny a nabízí rozšířenou funkčnost. Potřebná data a informace přitom systémům dodává až 20 různých senzorů. Premiéru má nový asistent pro vyhýbací manévr, který při hrozící kolizi s chodcem, cyklistou nebo jiným vozem řidiče aktivně podpoří tím, že posilovač řízení usnadní kontrolovaný úhybný manévr.

Rovněž nový asistent při odbočování na křižovatkách při odbočení doleva včas identifikuje vozidla blížící se v protisměru a řidiče před nimi varuje. Je-li to nutné, vůz dokonce automaticky zastaví, aby tak zabránil srážce. Užitečnou novinkou je navíc varování při vystupování, které posádku vozu při otevírání dveří varuje před vozidly nebo cyklisty blížícími se zezadu, které rozpozná až na vzdálenost 35 metrů. Novinkou na palubě je také funkce Místní dopravní informace. Automaticky upozorňuje řidiče na překážky silničního provozu v bezprostředním okolí vozu – například na konec kolony.

Inovativní asistenční systémy
Od podzimu bude pro Octavii k dispozici také Panoramatický kamerový systém, který při parkování a couvání poskytuje přehled o dění v bezprostředním okolí vozu. Čtyři kamery zabírají oblast 360 stupňů kolem vozu a ta je zobrazena na centrálním displeji ve vozidle. Asistent změny jízdního pruhu na vzdálenost až 70 metrů rozpozná vozy blížící se zezadu nebo ve slepém úhlu. Varování pak má podobu světelného signálu na vnitřní straně vnějšího zpětného zrcátka. Pokud řidič i přesto zapne znamení o změně směru jízdy, systém aktivně zasáhne korekcí řízení, aby zabránil kolizi při přejíždění z pruhu do pruhu na dálnicích nebo silnicích pro motorová vozidla.

Příspěvkem pro zlepšení bezpečnosti ve městě je Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů. Rozpoznává vozy, cyklisty a chodce pohybující se před vlastním vozem. Systém varuje opticky a akusticky a v kritických situacích iniciuje brzdění, aby aktivně zabránil srážce.

Nová prediktivní funkce Adaptivního tempomatu zpracovává údaje z kamery v čelním skle a data z navigačního systému a předvídavě upravuje rychlost podle průběhu trasy. Nový Adaptivní tempomat spolu s vylepšenou verzí Rozpoznávání dopravních značek, Adaptivním vedením v pruhu, které nově rozpozná i práce na silnici, Asistentem při jízdě v koloně, Nouzovým asistentem, automatickým parkováním (Park Assist) a Asistentem změny jízdního pruhu tvoří komplexní paket Asistovaná jízda 2.0. Vůz s tímto paketem tak splňuje definici druhého stupně autonomní jízdy.

Asistovaná jízda 2.0 také pomocí Detekce držení volantu (HoD; Hands-on Detect) minimálně každých 15 s kontroluje, zda má řidič neustále ruce na volantu, a v případě zdravotní indispozice řidiče dokáže zjistit, že již vozidlo nikdo neovládá. Pokud taková situace nastane, zasáhne Nouzový asistent, který zapne varovná světla a v rámci jízdního pruhu, ve kterém vůz jede, začne brzdit až do úplného zastavení.

Asistenty najdeme i v dalších modelech
Kompaktní modely Scala a Kamiq mají ve standardní výbavě Asistenta udržení jízdního pruhu a Front Assist s funkcí nouzové brzdy. Asistent udržení jízdního pruhu využívá kameru v čelním skle k identifikaci okrajů vozovky a dopravního značení. Systém varuje řidiče před neúmyslnou změnou směru jízdy a automaticky zasahuje do řízení, aby vůz udržel v jízdním pruhu. Radarový Front Assist sleduje odstup od vozu před sebou a varuje řidiče před hrozící kolizí. V případě nouze zahájí asistent automatické brzdění. V rozsahu od 5 do 60 km/h systém rozpoznává i cyklisty a chodce.

Četné bezpečnostní a asistenční systémy, obvyklé ve vozech vyšších tříd, jsou navíc k dispozici na přání. Patří mezi ně adaptivní tempomat nebo Asistent změny jízdního pruhu s integrovaným systémem Rear Traffic Alert. Ten řidiči pomáhá při vycouvání z parkoviště. Asistent upozorní na objekty v okolí zádi vozu a zachytí i vozidla blížící se z boku rychlostí až 70 km/h. Pokud řidič nezareaguje ani na optické, ani na akustické signály, zahájí Rear Traffic Alert automaticky nouzové brzdění.

Komfortní podporu při parkování navíc nabídne Parkovací kamera vzadu. Integrovaná funkce manévrovací brzdy Manoeuvre Assist rozpozná překážky před a za vozem a v případě potřeby vůz automaticky zabrzdí. Další součástí volitelné výbavy je Rozpoznání únavy řidiče, asistent rozjezdu do kopce a asistent dálkových světel.

Řídit má řidič, ne auto!
Avšak ne každý asistent skutečně pomáhá. K těm užitečným patří například varování při vystupování, upozorňující před vozidly blížícími se zezadu. Skvělé je, když automobil umí sám zastavit v případě, kdy řidič ztratí vědomí. Ale pokud asistent aktivně zasahuje do řízení v případě, kdy to není potřeba, je to v lepším případě k vzteku. Z testování nových automobilů známe situace, kdy vůz začal nouzově brzdit v když měl před sebou zúžený průjezd, do něhož by se ale vešel nebo dokonce v situaci, kdy před jedoucím vozem prolétl pták. Takové nepředvídatelné brzdění pak může mít za následek náraz zezadu, když řidič dalšího vozidla nestihne reagovat. Nemluvě o šoku, který utrpí posádka vozu, který se sám bezdůvodně rozhodne zabrzdit.

Právě proto řada řidičů asistenční systémy odmítá. Přitom mnoho z nich je chtěla, ale když na vlastní kůži poznali, jak fungují, vše povypínali.

Mohlo by se vám líbit...