První plug-in hybrid Škoda je model Superb iV

Superb iV je první sériový vůz Škoda s plug-in hybridním pohonem. Benzinový motor 1.4 TSI a elektromotor podávají maximální systémový výkon 160 kW (218 k). Dojezd v čistě elektrickém módu činí v režimu WLTP až 55 km. Dojezd v kombinovaném režimu se spalovacím motorem činí 850 km. Nová varianta s plug-in hybridním pohonem se bude nabízet ve výbavových stupních Ambition a Style, ve výbavovém stupni L&K a také ve voze Škoda Superb Sportline. Výroba se v závodu v Kvasinách rozběhne na podzim tohoto roku. Vůz bude uveden na trh na počátku roku 2020.

Nový vůz Škoda Superb iV je prvním sériově vyráběným modelem značky Škoda s plug‑in hybridní technologií. Kombinace výkonného spalovacího motoru a elektromotoru nabízí ekologickou jízdu při zachování maximálního výkonu. Baterie má kapacitu 37 Ah, respektive 13 kWh, emise CO2 činí méně než 40 g/km. Dojezd v čistě elektrickém režimu činí až 55 km dle cyklu WLTP. Škoda Superb iV plní emisní normu Euro 6d‑TEMP.

Z běžné domácí zásuvky se baterie nabije například přes noc. Pokud se nabíjí pomocí wallboxu s nabíjecím výkonem 3,6 kW, trvá nabití 3,5 hodiny. Konektor nabíjecího kabelu se nachází pod krytkou v masce chladiče. Automobil je také schopen dobíjet baterii nebo udržovat nabití během jízdy na spalovací motor nebo rekuperací brzdné energie, aby se po delší cestě dal poslední úsek před cílem, například ve městě, zvládnout opět bez lokálních emisí.

O čistě elektrickou jízdu se stará elektromotor s výkonem 85 kW, který automaticky nebo na pokyn řidiče pomáhá benzinovému motoru o výkonu 115 kW (156 k). Volba jízdního režimu Driving Mode Select umožňuje tři různé speciální režimy: režim Sport, elektrický režim a hybridní režim. Režim Sport nabízí maximální systémový výkon 160 kW (218 k) a maximální točivý moment 400 Nm.

Se standardně dodávanou šestistupňovou automatickou převodovkou DSG dosahuje vůz dynamických jízdních výkonů. V elektrickém režimu využívá Superb iV výhradně elektromotor. V hybridním režimu automaticky zajišťuje elektronika souhru elektrického a spalovacího motoru.

V interiéru plug‑in hybridního modelu se nachází několik prvků, kterými se odlišuje od verze se spalovacím motorem. Barevný displej Maxi Dot v přístrojové kapličce je vždy součástí standardní výbavy, na přání je nabízen Virtuální Kokpit s displejem o velikosti 10,25″ s možností individuálního zobrazení. Na displeji infotainment systému jsou zobrazována data specifická pro verzi iV, například aktuální kapacita baterie nebo dojezd v elektrickém režimu.

Elektrický režim a režim Sport lze také nastavit přímo tlačítky na středové konzoli. Pomocí aplikace e‑Manager v menu infotainmentu je možné vypracovat časový profil, který ještě před začátkem jízdy zapne klimatizaci a zajistí nabíjení baterie. Nastavení klimatizace se uskutečňuje prostřednictvím vyobrazeného menu, kdy se řidič může rozhodnout, zda pro klimatizaci využije proud ze sítě nebo z baterie automobilu.

Standardně dodávaný navigační systém Amundsen s 8″ displejem nebo na přání dodávaný systém Columbus s displejem o uhlopříčce 9,2″ jsou založeny na nejnovější generaci infotainmentu. Díky zabudované kartě eSIM včetně datového balíčku jsou infotainment systémy vždy online. Online podpora a dopravní informace dodávané v reálném čase umožnují preciznější a rychlejší vypočítání trasy, systém okamžitě upozorňuje na dopravní zácpy a umí rychle nabídnout odpovídající alternativní trasy. Online a offline funkce se navzájem plynule prolínají bez povšimnutí cestujících.

Nové jsou také aplikace infotainmentu, které lze stahovat rovnou ve voze z online obchodu v automobilu, dostupného přes displej infotainment systému. Aktuálně jsou k dispozici aplikace Počasí, která zobrazuje počasí v celé Evropě, a aplikace Zprávy, u které si lze předplatit odebírání zpráv. V online obchodu v automobilu je také možné si objednat dodatečné datové balíčky. Díky nim budou mít cestující ve voze k dispozici objem dat dostupný přes Wi-Fi hotspot, které lze využít například pro streamovací služby.

Aktualizace softwaru i map probíhají online vzduchem. Služby jsou první rok zdarma stejně jako přístup k mobilním službám Škoda Connect, mezi něž například patří Proaktivní servisní služba, Služby vzdáleného přístupu k vozu a služby specifické pro hybridní verzi jako například Dobíjení nebo Klimatizace. Klimatizaci lze tak pohodlně ovládat na dálku. Zapnutí klimatizace během nabíjení nemá vliv na stav nabíjení baterie.

Technologie SmartLink umožňuje přes Android Auto a MirrorLink zrcadlení a ovládání aplikací chytrého telefonu na displeji infotainment systému. Přes Apple CarPlay to dokonce funguje bezdrátově. Infotainment systém Amundsen je na přání kombinovatelný s Virtuálním kokpitem, který nabízí několik režimů zobrazení. Vrcholný systém Columbus je dodáván vždy s Virtuálním kokpitem.

Tato kombinace umožňuje zobrazení navigace přímo na obrazovce Virtuálního kokpitu. Systém Columbus lze také ovládat gesty. Kromě toho nabízí dotyková obrazovka možnost personalizace. Řidič může měnit pozici ikon na domovské obrazovce infotainment systému Columbus tažením prstem dle svých preferencí. Vůz nabízí také USB konektor typu C ve středové konzoli, USB konektor typu A v Jumbo Boxu a dva USB konektory typu C vzadu.

Pro vůz Škoda Superb iV jsou exkluzivně nabízeny dva další asistenční systémy. Díky asistentu manévrování s přívěsem (Trailer Assist) je parkování a couvání s přívěsem jednoduché a bezpečné. Na displeji se zobrazí schematicky pohled na přívěs z ptačí perspektivy. Řidič nastaví pomocí otočného spínače ovládání zpětných zrcátek směr a úhel, ve kterém chce couvat. Poté už jen sleduje provoz za vozidlem a jemně přidává plyn a brzdí. Trailer Assist převezme kontrolu nad volantem. Systém Area View za pomocí čtyř kamer a zobrazení 360° pohledu na centrálním displeji značně ulehčuje řidiči parkování a manévrování v úzkých ulicích.

Ještě dodejme, že lithium-iontová baterie je uložena před zadní nápravou. Objem zavazadlového prostoru tak činí 485 litrů u verze liftback a 510 litrů u kombi. Vozu nechybí zvukový generátor E-noise, který při jízdě v elektrickém režimu vydává specifický zvuk, aby tak upozornil chodce a cyklisty. Přítomnost tohoto výstražného systému je jistě dobrou zprávou.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.