Příběh Toyoty Supra píše novou kapitolu

Minulý týden byla v Detroitu slavnostně odhalena dlouho očekávaná pátá generace Toyoty Supra. Připomeňte si příběh této japonské ikony mezi sportovními kupé.

Historie sportovních kupé Toyoty s pohonem zadních kol a řadovými šestiválcovými motory začíná v 60. letech. Konkrétně v roce 1965, kdy se světu představil legendární model 2000GT. Auto dostalo dvoulitrový motor se šesti v řadě postavenými válci a maximálním výkonem 152 koní. Na rychlost 100 km/h se rozjelo za 8,6 sekundy.

Konstrukce Toyoty s kotoučovými brzdami u každého kola a hořčíkovými ráfky byla ve své době revoluční. Kupé vyhrávalo na okruzích, překonávalo světové rekordy, a dokonce se objevilo v bondovce „Žiješ jenom dvakrát“. Takový byl první japonský supersport z produkce Toyoty. Z výrobní rampy sjelo pouhých 351 exemplářů Toyoty 2000GT.

Supra místo XX
Název Supra zazněl poprvé v roce 1978. Toyota se tak rozhodla označit větší a silnější verzi modelu Celica, který se na japonském trhu prodával pod názvem Celica XX. Automobil Celica Supra dostal motory R6 o objemech 2,0, 2,6 a dokonce i 2,8 litru. Nejsilnější z nich produkoval výkon 125 koní.

Kupé navíc opouštělo autosalony vybavené nezávislým zavěšením zadní nápravy, kotoučovými brzdami na všech kolech a posilovačem řízení. Nechyběla moderní výbava dané doby, v podobě tempomatu a klimatizace. Celica Supra byla populární ve Spojených státech. Více než polovina exemplářů tohoto modelu skončila právě tam.

Napříč Afrikou
Druhá generace modelu Celica Supry a Celica XX se na trhu objevila v roce 1981. Japonské kupé mělo stále šestiválcové řadové motory. Pod kapotou byl mimo jiné motor 5M-GE o objemu 2,8 litru a 1G-GEU o objemu 2.0 litru. Supra druhé generace byla ještě lepší – dočkala se nezávislého zavěšení, kde byly využity vzpěry MacPherson, dostala účinnější brzdy a propracovanější systém řízení.

Postupně se stal součástí vozu i stabilizátor vyrobený ve spolupráci s britskou značkou Lotus. Supra A60 se poprvé dostala na evropský trh, ovšem největší popularitě se i nadále těšila v USA, kde dokonce získala titul Import Car of the Year. Celica Supra druhé generace soutěžila i na závodech British Saloon Car Championship a v Safari Rallye.

Celica definitivně mizí
Třetí verze Toyoty Supra pochází z roku 1986. Z auta se konečně stal nezávislý model a slovo Celica z názvu zmizelo. Zdroj pohonu se ovšem nezměnil, když zůstávají řadové šestiválce. Jedním z nich byl i motor 7M-GE o objemu 3,0 litru a jeho silnější varianta 7M-GTE o výkonu 235 koní. Další zajímavou konstrukcí, kterou byla vybavena Supra A70, byl 2,5 litrový motor s turbodmychadlem 1JZ-GTE. Auto mělo výkon 280 koní a dalo se sehnat výhradně v Japonsku.

Kromě moderních motorů dostala Toyota Supra 3. generace také nezávislé dvouvahadlové zavěšení se systémem elektronické regulace Toyota Electronic Modulated Suspension. Toyota vyrobila i 500 kusů limitované série Supra Turbo-A. K pohonu tohoto vozu sloužila jednotka 7M-GTEU o výkonu 277 koňských sil, aby automobil mohl získat závodní homologaci FIA.

Rychlá a zběsilá Supra A80
V roce 2002 představila Toyota 4. generaci. Nová Supra byla širší a kratší, měla také komfortní interiér s přístroji obklopujícími řidiče po vzoru stíhačky. Autoři Supry A80 vsadili pouze na dvě pohonné jednotky. Jednalo se o třílitrové šestiválcové motory s označením 2JZ. Atmosférický 2JZ-GE generoval více než 220 koní, a 2JZ-GTE twin-turbo v nejsilnějších verzích vyvinul výkon bezmála 330 koní.

Díky těmto motorům dokázalo auto zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy. A co víc, Toyotou zkonstruované jednotky se ukázaly jako dokonale propracované a neobyčejně odolné a umožňovaly tuningové zásahy, po nichž výkony vozů překračovaly 1000 koní. Díky filmu Rychle a zběsile se Supra a její 2JZ staly skutečnými ikonami popkultury.

Supra i nadále píše historii
Nejnovější generace Toyoty Supra byla představena v polovině ledna 2019 v Detroitu. O slavnostní odhalení se postaral samotný šéf Toyoty Akio Toyoda a vítěz posledního závodu Le Mans 24 Fernando Alonso. I tentokrát jde o sportovní kupé zaměřené na radost z jízdy, s pohonem zadních kol, skvělým rozložením hmotnosti a šestiválcem pod kapotou. Auto je v nabídce i s menším čtyřválcovým motorem. Má osmistupňovou automatickou převodovku s možností manuálního řazení a nutno dodat, že má menší rozvor náprav než Toyota GT86, ale přitom širší rozchod kol. Do České republiky dorazí na začátku léta.

Více jsme o nové Toyotě Supra psali ZDE.

Mohlo by se vám líbit...