Návrat legendy: Toyota GR Supra přijíždí

Nová Toyota GR Supra se včera, 14. ledna 2019, představila ve světové premiéře na mezinárodním autosalonu NAIAS v Detroitu. Jedná se o první globální model GR z produkce Toyota Gazoo Racing.

Nová Toyota GR Supra byla koncipována jako sportovní vůz v té nejryzejší formě, bez jakýchkoli kompromisů, které by mohly negativně ovlivnit požitek z jízdy. Hlavní konstruktér Tetsuja Tada se držel klasické podoby s řadovým šestiválcem vpředu a pohonem zadních kol, v duchu tradic předešlých generací modelu Supra a původního sportovního modelu 2000GT. Milovníci volantu se mohou těšit na opojné spojení výkonu, agility a precizní ovladatelnosti, postavené na kombinaci skromné hmotnosti, nízkého těžiště a velmi tuhé karoserie.

Motor o zdvihovém objemu tři litry ve spolupráci s turbodmychadlem dosahuje nejvyššího výkonu 250 kW (340 koní) a maximálního točivého momentu 500 Nm. O pečlivé odladění jízdních schopností nového sportovního vozu se postarali specialisté z Toyota Gazoo Racing, kteří intenzivnímu testování na proslulé Severní smyčce Nürburgringu a okolních cestách v Německu odladili sportovní jízdní vlastnosti vozu. Další detailní testování pak vůz prodělal na různých cestách po celém světě.

„V minulosti jsem strávil bezpočet hodin za volantem staré Supry na okruhu Nürburgring, kde jsem usiloval o zisk titulu jezdeckého mistra. Supra je jako starý kamarád, který v mém srdci zaujímá zvláštní místo. Zatímco jiní výrobci k rychlé jízdě na okruhu nasazovali své krásné nové prototypy určené k uvedení na trh, já jsem řídil starou Supru, která již ani nebyla ve výrobě. Takže ačkoli Toyota neměla v plánu novou Supru vyrábět, stejně jako řada dalších pravověrných fanoušků Supry po celém světě jsem si tajně přál, aby se tomu tak stalo. Nová Supra GR se zrodila testováním na okruhu Nürburgring a mohu čestně prohlásit, že tento vůz je radost řídit a je lepší než kdy dříve,“ komentoval Akio Toyoda.

Sportovní již na pohled
Již na první pohled je zřejmé, jak se v designu nové Toyoty GR Supra odrazily tradice sportovních vozů od Toyoty. Vliv modelu 2000GT je konkrétně vidět na dlouhé kapotě, kompaktní karoserii a dvojitém vyboulení střechy. Markantní vzezření Supry čtvrté generace je zase zachyceno ve ztvárnění přední i zadní partie, zejména v podobě atletických zadních blatníků a oblouku integrovaného spoileru. Podoba však není pouze povrchní, neboť nová Toyota GR Supra staví na formátu klasického sportovního vozu s výkonným řadovým šestiválcem vpředu a pohonem zadních kol, tedy stejně jako oslavovaní předchůdci.

Design byl přesně kalkulován s ohledem na optimální odpor vzduchu a vztlakové síly, přesněji řečeno ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Například dvojité vyboulení střechy není pouhým stylistickým prvkem inspirovaným tradicemi, ale účinně snižuje čelní odpor vzduchu díky menší čelní ploše vozidla bez nutnosti obětovat prostor pro hlavu v kabině.

Výšku pouhých 1292 mm ještě podtrhuje výrazný nárazník s velkými přívody vzduchu, nezbytnými k chlazení motoru. Opticky tak vůz široký 1854 mm působí jako ještě širší. Na tom se podílejí i výrazné světlomety používají uspořádání se šesticí LED diod s integrovanými ukazateli směru a světly denního svícení. Přesunutím jednotek světlometů blíže ke středové ose se ještě opticky zdůraznil objem a robustnost předních blatníků ve tvaru mušle.

Nízká kapota v bokorysu vytváří dynamickou křivku ubíhající směrem vzad od nízké přídě vozidla, zadní hrana kapoty je přitom prakticky na stejné výškové úrovni jako zadní spoiler s propojením nízkou okenní čárou karoserie. Spodní část 4379 mm dlouhé karoserie je mírně skloněna směrem vpřed, zatímco kabina se výrazně nachyluje vzad. Utažené tvary kompaktní kabiny přitom akcentují začerněné přední sloupky a charakteristické křivky na boku střechy. V Evropě bude Toyota GR Supra standardně vyjíždět na lehkých a současně velmi tuhých 19″ kovaných kolech, s tenkými paprsky, střídavě černými a leštěnými.

Vypouklá hrana zadního spoileru byla optimalizována tak, aby potlačila vztlakové síly. Lichoběžníkový tvar zadního nárazníku zase evokuje pocit pohybu směrem dolů a ven ke kolům. Zadní sdružené svítilny používají jednoduché uspořádání s vnitřním kroužkem, markantní zadní mlhová světla a couvací světla pak tvoří bodové LED diody seskupené uprostřed spodní partie nárazníku.

Atraktivní stylistické ztvárnění Toyoty Supra se představí v nejlepším světle i díky osmi různým barevným odstínům karoserie, včetně výrazné červené, žluté nebo modré. Pro speciální edici tohoto modelu bude k dispozici nová matně šedá Storm, která ještě opticky zdůrazní zdánlivě kovovou texturu zakřivených ploch vozidla s matnou povrchovou úpravou a náznakem modrého tónu.

Moderní interiér se sportovním duchem
Pracoviště řidiče v nové Toyotě GR Supra je ukázkou úhledné kombinace tradičních prvků vozů GT s ultra-moderní funkčností. Vše je rozvrženo tak, aby se řidič mohl co nejlépe soustředit jen na řízení. Nízká a štíhlá vodorovná přístrojová deska klade důraz na co nejlepší výhled skrz čelní sklo, čímž napomáhá k preciznímu vedení vozidla za rychlé jízdy. Klíčové ovládací prvky jsou pak seskupeny blízko u sebe v zájmu rychlého a snadného použití. Přístrojový panel, středový panel a výplně dveří na sebe hladce navazují tak, aby byly vizuálně sladěny v celek.

Směrem dolů pak kokpit přechází v měkké kolenní opěrky v oblasti výplní dveří a na boku středového panelu. Jejich tvar byl vypočten i na základě zkušeností týmu Toyota Gazoo Racing na závodních okruzích. Přímo před řidičem najdeme v přístrojové kapličce projekční displej a páčky řazení. Další spínače se nachází na tříramenném volantu. Samotný volant je obšitý kůží. Přístrojová kaplička dostala displej o úhlopříčce 8,8 palce, který používá otáčkoměr s 3D efektem a indikátorem řazení uprostřed. Nalevo od otáčkoměru se nachází digitální rychloměr, napravo pak informace systému palubního infotainmentu a navigace.

Asymetrický středový panel v kabině Toyoty GR Supra tvoří jasný dělicí prvek mezi pracovištěm řidiče a poněkud otevřenějším prostorem pro spolujezdce. Kolenní opěrky najdeme i na této straně. Na středovém panelu se tyčí ovládací panel klimatizace s dotykovými spínači a pamětí pro snadné ovládání, o něco výše je umístěn 8,8 palce velký centrální displej multimédií. Tento displej lze ovládat buďto přes dotykovou obrazovku nebo pomocí otočného ovládacího prvku.

Zavazadelník nabízí objem 290 litrů. V případě potřeby jej lze rozšířit pomocí demontovatelného panelu v zadní části kabiny, čímž vznikne dost místa třeba i pro golfový vak. Pro dva cestující by tedy měl být dostačující.

Design sedadel nové Toyoty GR Supra se inspiroval světem závodních vozů a zaručuje pohodlí i vynikající oporu za všech okolností, zejména při projíždění zatáček na okruhu. Čalounění v oblasti sedáku i horní části zad zahrnuje vycpávky pro výbornou oporu těla, sedadla mají integrované hlavové opěrky. Nabídka čalounění zahrnuje kůži a kombinaci polštářů čalouněných kůží s perforovaným materiálem Alcantara v oblasti opěradla a polštáře ve prospěch lepšího odvětrávání a spolehlivého přidržení těla v zatáčkách.

Šestiválcové srdce vozu
Sportovním srdcem nové Toyoty GR Supra je řadový šestiválec o zdvihovém objemu 3,0 litru s výkonem 250 kW (340 k) a točivým momentem 500 Nm. Motor je osazen turbodmychadlem typu Twin-Scroll, systémem přímého vstřikování paliva a systémem plynule proměnného časování ventilů. Výkonná, skvěle vyvážená a hladce běžící jednotka snadno dosahuje vysokých otáček a zaručuje opojnou odezvu při zrychlování.

Silný agregát je spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou, která zajišťuje bleskově rychlé řazení oběma směry, což je dáno krátkým převody pro nižší převodové stupně. Řidič se může sám ujmout řazení pomocí páček pod volantem, resp. navolit jízdní režim Normal nebo Sport podle nálady či aktuálních podmínek. Funkce Launch Control zajišťuje maximální záběr pro suverénní akceleraci z místa a dosažení rychlosti 100 km/h za pouhých 4,3 sekundy.

Když řidič navolí režim Sport, automaticky se upraví zvukový projev i odezva motoru, charakter řazení, nastavení tlumičů, řízení a odezva aktivního diferenciálu. Stabilizační systém VSC (Vehicle Stability Control) zahrnuje speciální nastavení Track (okruh) s omezenými zásahy systému a vyšší kontrolou řidiče nad dynamickými schopnostmi vozidla.

Všechna provedení Toyoty GR Supra prodávaná v Evropě budou používat aktivní diferenciál, který se uplatňuje při akceleraci i zpomalování a umožňuje hladké nastavování od nulového až 100% uzavření! Speciální elektronická řídicí jednotka sleduje širokou škálu vstupních parametrů (natočení volantu, poloha škrticí klapky, sešlápnutí brzdového pedálu, otáčky motoru a rychlost), na jejichž základě pak upravuje nastavení aktivního diferenciálu.

Ten je zásadním přínosem co do stability a účinnosti za podmínek, kdy se pneumatiky blíží hranicím svých schopností. Výsledný dopad je zřejmý ve všech fázích zatáčení, od zvýšené stability během fáze brzdění a nájezdu do zatáčky až po maximální záběr při akceleraci vozidla na výjezdu.

Těžiště vozu je níže položené než u kupé GT86 a rozdělení hmotnosti 50:50 mezi přední a zadní nápravu představuje doslova ideál. Vysoká tuhost karoserie umožnila preciznější a detailnější odladění geometrie zavěšení i odladění tlumičů. Nová konstrukce zavěšení zahrnuje vzpěry McPherson s vinutými pružinami a dvojitými klouby na přední nápravě a pětiprvkový systém vzadu.

Nová GR Supra rovněž používá sportovně koncipované náboje kol s větším úhlem odklonu a optimalizovanou kinematikou. Elektrický posilovač řízení byl odladěn pro sportovní jízdu a umožňuje nastavení režimu řízení Comfort nebo Sport. Devatenáctipalcová kovaná kola jsou obuta do pneumatik Michelin Pilot Super Sport s vysokou přilnavostí. Zadní pneumatiky jsou o něco širší než přední. Vhodně dimenzované brzdy používají čtyřpístkové třmeny Brembo.

Toyota GR Supra je prvním modelem s označením GR, který bude vyrábět Toyota Gazoo Racing pro globální trhy. Toyota Gazoo Racing je zastřešující organizací globálního programu aktivit Toyoty v oblasti motoristického sportu. Počínaje Toyotou GR Supra bude Toyota Gazoo Racing přenášet technické poznatky ze závodních okruhů nebo rallyových rychlostních zkoušek do vývoje nových generací sportovně orientovaných modelů GR.

Bohatá výbava pro český trh
Během prvního roku po uvedení na trh v Evropě najde svého majitele prvních 900 nových vozů Toyota GR Supra. Úvodní modelová řada ve stupních výbavy Active a Premium. Na český trh bude uvedena výbava s označením Supra, která bude obsahovat vyčerpávající nabídku dynamicky zaměřených vlastností a systémů umožňujících řidiči vychutnat si sportovní potenciál vozidla do poslední kapky. Jedná se například o aktivní diferenciál, adaptivní odpružení AVS, 19″ kovaná kola a vysoce výkonné brzdy.

Z dalších prvků jmenujme dvouzónovou automatickou klimatizaci, adaptivní tempomat s podporou zastavování a rozjezdu, bezklíčový nástup do vozidla a spouštění motoru tlačítkem, kůží obšitý volant či digitální přístrojový štít. Adaptivní světlomety, zadní světla i světla denního svícení využívají LED technologii. Vnější zpětná zrcátka i zpětné zrcátko v kabině disponuje automatickou clonou. Pohodlí zvyšují stěrače s dešťovým čidlem a zadní kamera.

Sportovní sedadla jsou čalouněna černou kůží a nabízejí funkci elektrického nastavení (včetně bederní opěrky) a integrovaného vyhřívání. Systém palubního infotainmentu zahrnuje audio soustavu s 10 reproduktory, 8,8″ displej, navigaci, Bluetooth a USB připojení.

Z bezpečnostních prvků jmenujme paket Supra Safety+, jehož součástí je sledování slepého úhlu a výstraha při opuštění jízdního pruhu, systém monitorování provozu za vozidlem, systém výstrahy před nárazem do zadní části vozidla a inteligentní parkovací senzory s automatickým brzděním. Dále je k dispozici systém sledování tlaku v pneumatikách a funkce E-Call, která v případě vážné nehody automaticky odešle záchranným složkám informaci o poloze vozidla. Všechna vozidla Toyota GR Supra jsou vybavena alarmem.

Dalšími prvky výbavy jsou např. prémiová audio soustava JBL s 12 reproduktory, projekční (HUD) displej před řidičem, bezdrátové dobíjení mobilních telefonů a pakety pro ukládání nebo osvětlení.

Toyota GR Supra A90 Edition
Na oslavu tradice modelu Supra a uvedení páté generace kódového označení bude nejprve vyroben exkluzivní model Toyota GR Supra A90 Edition, jehož výroba se omezí na pouhých 90 exemplářů. Vozy A90 Edition budou lakovány v novém atraktivním matně šedém odstínu Storm Grey, vyjedou na matně černých litých kolech a kokpit řidiče bude čalouněn červenou kůží. Vozy Toyota GR Supra A90 Edition budou nabídnuty exkluzivně prvním 90 evropským zákazníkům. První vozy Toyota GR Supra převezmou zákazníci koncem léta 2019. Všechna vozidla se budou vyrábět v rakouském Štýrském Hradci.

Mohlo by se vám líbit...