Na zimu má být připraveno auto i řidič

Nezadržitelně se blíží zima, plískanice, šero, sníh. Jak na specifické podmínky na silnicích připravit auto i řidiče? A co radí odborníci ze Škoda Auto?

 

Dny se už citelně krátí, ráno řidiči vyjíždí za šera a vrací se často za tmy. Zatažená obloha mnohdy neoplývá světlem ani přes den. K tomu ranní opary a časté mlhy. Přes den mnohdy drobně mrholí, teploty již běžně klesají pod sedm stupňů a brzy slezou ještě níž.

„To jsou nástrahy, na které je nutné se připravit a počítat s nimi. Řidiči by se na nové období měli mentálně přenastavit, být ostražitější. Je nutné víc předvídat, překvapit mohou úseky se spadaným listím, které pěkně klouže především v zatáčkách. Často silněji fouká, nebezpečný může být nárazový vítr. Noční a ranní mrazy také napáchají své, musíme počítat s tím, že promrzlé mohou být především mosty. Tomu všemu je třeba přizpůsobit styl a rychlost jízdy,“ říká Petr Krásný, vývojový specialista bezpečnosti vozu, který se coby člen týmu výzkumu dopravní bezpečnosti ve Škoda Auto věnuje analýzám dopravních nehod.

Přezouvat na zimní
Samozřejmé by mělo být přezutí na zimní pneumatiky. Ty na auto od podzimu do jara zkrátka patří – i když sněhovou pokrývku třeba za celou dobu nepotkáme. Na studených a promrzlých silnicích letní směs nefunguje, je tvrdá, ztrácí přilnavost, brzdná dráha se prodlužuje a jízda není bezpečná. Dopravní expert doporučuje nečekat s výměnou až na poslední chvíli – pneuservisy bývají přeplněné a na přezutí můžete klidně čekat i dva týdny.

„A pozor na minimální povolenou hloubku vzorku běhounu, ta se v různých zemích liší, v České republice to jsou třeba čtyři milimetry, což není zas tak málo, někoho to může překvapit,“ říká Petr Krásný. Zbystřit by měl i ten, kdo má na vozidle celoroční pneumatiky. Ty mohou stačit při jízdě po městě, za předpokladu dostatečné údržby silnic. Ale pro cestu mimo něj už nebudou vždy ideální, na nějaké vyjížďky do horských oblastí jsou pak absolutně nevhodné.

Kvalitní škrabka a smetáček jsou naprostým základem pro přípravu auta před jízdou v zimě.

Dobrý výhled i svícení
Vidíte dobře ven? Stojí za to utřít zaprášené a zamaštěné vnitřní strany skel příslušnými prostředky či ubrousky, zbavíte se tak nežádoucích odlesků například od světlometů okolních aut. Utřete též všechna tři zpětná zrcátka – to vnitřní na sobě mívá šmouhy od prstů a dlaně.

„Doporučujeme vyměnit lišty stěračů, minimálně těch předních, výměna jednou ročně je ideální a právě před zimou je důležité mít je v co nejlepší kondici. Jsou motoristé, kteří střídají dvě sady stěračů několik let po sobě – v létě ostřikujeme výrazně méně a navíc gumovým lištám nesvědčí pobyt na sluníčku, takže stárnou rychleji; na zimu je pak k dispozici lepší sada. Při tankování využijte přestávky a dostupných kyblíků s vodou a umyjte čelní sklo a alespoň přední boční okénka, světlomety, zpětná zrcátka, zadní svítilny a registrační značku,“ vypočítává další ze členů týmu výzkumu dopravní bezpečnosti Robert Šťastný.

Zkontrolujte také osvětlení vozu a případné nefunkční žárovky vyměňte. Podívejte se do krabičky s náhradními žárovkami, jestli je obsah kompletní. Pokud ne, dokupte chybějící kusy. Jak je na tom kabinový filtr ventilační soustavy? Jeho nadměrné znečištění snižuje účinnost a kromě toho kumuluje vlhkost v interiéru. To má za následek někdy i dost výrazné prodloužení doby potřebné k odmlžení skel. Skla se navíc opětovně mlží. Kabinový filtr by se měl měnit každý rok a spolu s výměnou je vhodné nechat odborně vyčistit klimatizaci/ventilaci.

Nasazení řetězů natrénujte
„Zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny a ideálně změřte, či si nechejte změřit, bod jejího tuhnutí,“ radí Krásný. Zatímco měřičem zakoupeným v hobby marketu zjistíte bod tuhnutí spíš orientačně, autoservis dokáže zjistit přesnou hodnotu pomocí refraktometru. „Ostatně před zimou vůbec není od věci zajet do servisu a nechat auto zevrubně prohlédnout, včetně například dobré funkce klimatizace a její náplně. Ale i podzimní vrtochy počasí mohou překvapit – z ještě příjemně vyhřátých nížin přejedete na víkend na hory a ráno se probudíte klidně do minus sedmi stupňů,“ varuje Petr Krásný před situací, s níž řidiči často nepočítají.

V mnoha horských oblastech je navíc zimní výbava vyloženě povinná, včetně řetězů. Proto je dobré je hodit nejen do kufru, ale raději si jejich nasazování předem vyzkoušet. Návod na správné nasazení řetězů najdete u každé sady, ale praxe je praxe.

Gumové koberečky brání průniku vlhkosti a snadno se čistí. Někteří řidiči je proto používají celoročně.

Zimní směs do všech hadiček
S přicházejícími mrazy souvisí i výměna kapaliny ostřikovačů. Vystříkejte tu letní a nalijte zimní. Důležité je poté dostatečně dlouho ostříkat všechna skla, aby se zimní kapalina dostala do všech hadiček – tedy i do celé délky té vedoucí k zadnímu ostřikovači. „Z vlastní zkušenosti vím, že když kapalina v hadičkách zamrzne, auto se v plískanicích stane skoro nepoužitelným. Každou chvíli vás při jízdě ošplouchne například protijedoucí náklaďák, stěrače špínu jen rozetřou po skle a vy nevidíte ven a končíte,“ varuje Šťastný.

Přidává další tip: „Textilní koberečky vyměnit na zimu za gumové. Na botách si do interiéru přinášíme mnohem víc vody, která se do textilie vsakuje a kobereček pak může plesnivět. Podobně praktická je gumová nebo plastová „vanička“ na dno zavazadlového prostoru.“ Kromě toho textilní koberečky nasáklé vodou z rozpuštěného sněhu z bot, často se solí, vůbec nesvědčí podlaze vozu a zejména u starších aut to může podpořit vznik koroze.

Škrabka, řetězy, kabely, lopatka…
Poslední rada expertů se týká zimní výbavy vozu. „Zkontrolujte škrabku, hodí se i startovací kabely. U těch pozor na to, kam se jednotlivé konektory připojují, u moderních aut to může být jinak, než velí letitá tradice. Jezdíte-li víc do hor, nutností jsou řetězy, špatná není lopatka, případně pytlík s pískem. Proti přimrznutí dveří je dobré jejich gumové těsnění ošetřit například glycerinovým olejem. A krásně funguje fólie na čelní sklo, které díky ní nenamrzne, není nutné ho oškrabávat a řidič navíc vidí ven celou plochou okna,“ uzavírá Krásný.

Těžko na cvičišti…
Samotná jízda za zimních podmínek je specifická a od řidiče vyžaduje větší připravenost. Ideální je, pokud základní dovednosti získá pod dohledem zkušených instruktorů. K tomu slouží různé školy bezpečné jízdy označované také jako školy smyku. Za rozumnou částku lze zakoupit celodenní kurz, kde se řidič naučí jak reagovat v různých situacích, jak se chovat při nedotáčivém a naopak při přetáčivém smyku, a navíc lépe pozná hranice své i svého vozu.

Mohlo by se vám líbit...