Koncept Audi Q4 e-tron odhaluje detaily

Značka se čtyřmi kruhy ve znaku letos na ženevském autosalonu nabídla detailní pohled na další automobil s elektrickým pohonem. Koncept Audi Q4 e-tron je kompaktním, 4,59 metrů dlouhým čtyřdveřovým SUV, jehož spojitost s Audi e-tron je patrná na první pohled.

Koncept Audi Q4 e-tron nabízí detailní pohled na automobil, jenž se v budoucnu stane pátým sériově vyráběným elektromobilem značky a který výrobce představí na konci roku 2020. Prodeje prvního elektrického Audi e-tron již započaly a první vozy se ke svým majitelům dostanou na konci března 2019. V průběhu letošního roku bude představeno Audi e-tron Sportback a z výrobní linky začne sjíždět také speciálně po Čínu navržené Audi Q2L e-tron.

Uvedení na trh sériové verze čtyřdveřového vysokovýkonného kupé Audi e-tron GT, které vyvíjí dceřiná společnost Audi Sport, je naplánováno na druhou polovinu roku 2020. Ve stejnou dobu si svůj produkční debut odbude také kompaktní Audi Q4 e-tron. S touto nabídkou Audi pokrývá všechny důležité segmenty trhu s elektromobily, od segmentu A po třídu full-size, a to pouhé dva roky po uvedení prvního elektricky poháněného vozu.

Kompaktní zvenku, prostorný uvnitř
4,59 metru dlouhý, 1,90 metru široký, 1,61 metru vysoký: Se svými rozměry zaujímá koncept Audi Q4 e-tron pozici v horní třetině segmentu kompaktních vozů. Jeho nároky na silniční prostor toto elektrické SUV kvalifikují jako agilní univerzál, který se hodí také na jízdu ve městě. Pokud jde o interiér, tak ten je pravým opakem. Díky rozvoru 2,77 metru se řadí přinejmenším o kategorii výše. A protože uvnitř vozu chybí středový tunel, koncept Q4 e-tron nabízí nečekanou prostornost a komfort, zejména pokud jde o prostor pro nohy cestujících vpředu a vzadu.

Pocit prostornosti interiéru umocňuje jeho barevné schéma. Zatímco v horní části převládají světlé, teplé barvy, tmavý koberec na podlaze působí jako kontrastní prvek. Stropnice, okenní sloupky a horní část obložení dveří a přístrojový panel jsou potaženy bílými a béžovými textiliemi z mikrovláken. Trvalá udržitelnost je v případě konceptu Audi e-tron prioritou číslo jedna nejen z hlediska elektrického pohonu. Například podlahová krytina je vyrobena z recyklovaných materiálů. Namísto chromovaných kovových dekoračních rámečků jsou povrchy nastříkány několika vrstvami vysoce kvalitní barvy. Čtveřice sedadel s integrovanými opěrkami hlavy je čalouněna příjemným a kvalitním materiálem Alcantara.

Displej virtuálního kokpitu poskytuje nejdůležitější informace týkající se rychlosti, stavu nabití akumulátoru a navigace. Zcela novým prvkem je velkoformátový head-up displej s funkcemi rozšířené reality. Zobrazuje důležité grafické informace, například navigační šipky přímo na silnici.

Ovládací panely navržené v podobě dotykových ploch na ramenech volantu lze používat k volbě často využívaných funkcí. Ve středvé části palubní desky se nachází displej o rozměru 12,3 palce, pomocí něhož lze ovládat zobrazovaný infotainment a funkce vozu. Displej je pro jednodušší obsluhu natočen směrem k řidiči. Pod ním je umístěna řada tlačítek ovládajících klimatizaci. Palubní deska nabízí dostatek odkládacích prostor včetně místa pro nabíjení mobilního telefonu. Dveře kromě běžných odkládacích ploch ve spodní části umožňují odložit do speciálně tvarované horní části láhev, odkud je snadno dostupná.

Audi na první pohled
Koncept Q4 e-tron je díky přední masce Singleframe se čtyřmi navzájem propojenými kruhy na první pohled rozpoznatelný jako model Audi. A další pohled stačí k tomu, aby bylo jasné, že tohle je elektrické Audi e-tron. Stejně jako první sériové Audi s elektrickým pohonem, také nový koncept se chlubí strukturovaným, uzavřeným povrchem uvnitř široké, téměř vzpřímené osmiúhelníkové masky, která nahrazuje tradiční masku chladiče. Vzduch dodávají velké nasávací otvory, které vedou pod dvěma předními Matrix světlomety až do spodní části předního nárazníku.

Široký světelný pás, spojující obě světelné jednotky v zadní části konceptu Q4 e-tron, byl integrován tak, aby v sobě odrážel typický prvek Audi e-tron. Také v této oblasti je viditelná příslušnost k rodině e-tron. To platí rovněž o vnitřku světel, kde uspořádání LED segmentů rovněž připomíná staršího bratra.

A konečně, barva karoserie, odstín modré „Solar Sky“, který se mění v závislosti na úhlu dopadu světelných paprsků, je speciálně namíchaný pro koncept Audi Q4 e-tron. Účinně odráží krátkovlnné paprsky slunečného záření, blízké infračervenému spektru. Tím se výrazně snižuje zahřívání povrchu karoserie a interiéru vozu. To přispívá k subjektivnímu pocitu pohody cestujících a současně snižuje energetické nároky na klimatizaci, která nemusí v horkých dnech pracovat na tak vysoký výkon. A to zase prodlužuje dojezd a snižuje vozu.

Systém pohonu a podvozek
Modulární platforma pro elektrifikované vozy MEB nabízí širokou škálu variant pohonu a úrovní výkonu. V konceptu Q4 e-tron je instalovaná výkonná verze elektrického pohonu. Každou z náprav pohání jeden elektromotor – Q4 e-tron je tedy označován jako quattro, přestože systém pohonu všech kol se zde zcela liší oproti vozů se spalovacím motorem, natož proti špičkovému původnímu a originálnímu quattru se stálým pohonem všech kol a diferenciálem Torsen. U Audi Q4 e-tron totiž mezi jednotlivými nápravami neexistuje mechanické spojení. Místo něj zajišťuje optimální rozdělení točivého momentu elektronika. To umožnuje elektrickému SUV dosahovat optimální trakce za každého počasí a na jakémkoliv povrchu.

Koncept využívá pro dosažení co nejvyšší hospodárnosti většinou zadní, trvale nabuzený synchronní elektromotor. Z důvodu hospodárnosti je točivý moment obvykle rozdělován tak, že upřednostňuje zadní nápravu. Pokud řidič potřebuje více výkonu, než je elektromotor schopen poskytnout, elektrický pohon všech kol připojí přední asynchronní elektromotor a podle potřeby přesune část točivého momentu na přední nápravu. To se děje také prediktivně ještě před tím, než dojde k prokluzu kol na kluzkém povrchu nebo při rychlém průjezdu zatáčkou nebo v případě nedotáčivosti či přetáčivosti vozu.

Zadní elektromotor dosahuje výkonu 150 kW a generuje točivý moment 310 Nm. Přední motor posílá na přední kola 75 kW a 150 Nm. Akumulátor v podlaze vozu má kapacitu 82 kilowatt hodin, což umožňuje dojezd v cyklu WLTP více jak 450 kilometrů. Akumulátor lze nabíjet maximálním příkonem 125 kilowatt. Ve výsledku tak nabití akumulátoru z 80 procent celkové kapacity může trvat pouhých 30 minut.

Nicméně recept na tento vynikající dojezd nezahrnuje pouze velkokapacitní akumulátor. Důležitou úlohu hraje i aerodynamický odpor karoserie nebo sofistikovaný systém rekuperace kinetické energie. K délce dojezdu přispívá také komplexní tepelný management pohonu a akumulátoru, který zahrnuje tepelné čerpadlo s chladivem CO2.

Akumulátory uprostřed
Klíčovým faktorem sportovního charakteru jsou nízko a uprostřed vozu umístněné komponenty pohonu. Vysokonapěťový akumulátor je optimálně uzpůsoben rozměrům konceptu – v podobě plochého, širokého bloku se nachází mezi nápravami pod kabinou cestujících. Akumulátor váží 510 kilogramů, což může vypadat hrozivě, ale je třeba vzít v úvahu fakt, že samotné elektromotory jsou znatelně lehčí, než klasický spalovací motor. Přední kola konceptu jsou řešena nápravou typu MacPherson s adaptivními tlumiči. Vzadu je použita víceprvková náprava se samostatnými pružinami a adaptivními tlumiči.

Audi chystá elektrickou ofenzívu
Značka se čtyřmi kruhy zahájila svou elektrickou ofenzívu v září 2018 světovou premiérou plně elektrického SUV modelu Audi e-tron. Audi do roku 2025 na nejdůležitějších světových trzích nabídne dvanáct automobilů s plně elektrickým pohonem a tyto modely mají tvořit zhruba třetinu všech podejů. SUV modely v rámci tohoto portfolia zahrnují e-tron a e-tron Sportback, které si svůj debut odbudou v roce 2019. Kromě toho má být v nabídce řada modelů s klasickými tvary karoserie, jako jsou Avant a Sportback.

Audi e-tron GT , koncept vysoce dynamického kupé s nízkou světlou výškou, měl premiéru v roce 2018 na výstavě v Los Angeles. Technologie tohoto vozu byla vyvinuta společně s Porsche, přičemž design a charakter konceptu e-tron GT nese nezaměnitelné stopy DNA Audi. Projekt se v sérový automobil promění na konci roku 2020.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.