Během dvou let pandemie ubylo v inzerci na trzích zemí V4 přes 550 000 aut

Ojetých vozidel ubývá a jejich ceny rostou jak kvůli nedostatku, tak kvůli vyšší poptávce, a to o desítky tisíc. Situace se navíc v brzké době rozhodně lepšit nebude.

V roce 2021 ubylo v inzerci na trzích ve střední Evropě 80 620 (-2%) aut z druhé ruky. Ve srovnání s rokem 2019 je však pokles jestě markantnější. Za dva roky ubylo 550 376 aut (-12%), která na sekundárním trhu chybí a tlačí jejich ceny vzhůru. V České republice se střední hodnota ceny inzerovaných ojetin meziročně zvýšila o 14,4% na současných 159 999 korun.

V Polsku je nárůst 8,9% na 19 500 PLN (104 751 Kč), v Maďarsku se ojeté vozy nejčastěji prodávaly za 1 850 000 HUF (126 130 Kč), tedy o 17,1% dráž než před rokem. Pouze na Slovensku zůstal cenový medián na stejné úrovni jako v roce 2020, tedy 5990 EUR (146 156 Kč). Vyplývá to z analýzy trhu ojetých vozů, kterou pravidelně zpracovává společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

„Posledním „normálním“ rokem byl rok 2019, kdy ještě nikdo netušil, že nás čeká celosvětová koronavirová pandemie. Cenový medián ojetých aut byl v té době na českém trhu na úrovni 133 000 korun. Dnes se pohybuje o 20,3% výš. Mezi lety 2019 a 2020 nebyl cenový skok tak markantní zejména proto, že nikdo nevěděl, co nás čeká. Lockdowny zpomalily ekonomiku, lidé se báli vycházet, natož aby si šli kupovat něco jiného, než základní potřeby. Loňský rok se pak zákazníci pustili do nákupů, které v roce 2020 s tehdy neznámou nemocí za zády odkládali,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna a člen představenstva AURES Holdings.

Do toho však vstoupily problémy výrobců v dodávkách některých dílů, tlak na čistou mobilitu a energetická krize po pádu několika dodavatelů energií. „V loňském roce pak přišla další krize, spojená dodávkami polovodičů a čipů do nových aut, automobilky nebyly schopné desetitisíce vozů dokončit a dodací lhůty zákazníkům se mnohde prodloužily i přes rok, což začalo výrazně zvyšovat poptávku po vozech z druhé ruky a s tím i jejich ceny,“ doplňuje Vaněček.

Zdroj: AURES Holdings

Pandemie zamíchala nejen cenami, ale i pohony, které zákazníci při pořízení novějšího vozu preferují. Oproti roku 2020 ubylo v inzerci vozů na CNG (-21,8%), LPG (-7,1%) a Ethanol 85 (-37,4%). Naopak se v nabídkách častěji objevují hybridy (+45,7%) a plně elektrické vozy (+ 46%) – i když těch je stále jen málo ve srovnání s ostatními druhy pohonů. Z pohledu karoserie mírně ubylo hatchbacků (-3,6%) a kombi (-3,6%), naopak přibylo SUV (+14,9%).

U nejžádanějších modelů tuzemské automobilky Škoda došlo k úbytku Octavií (-7,4%) a Fabií (-4,6%), naopak přibylo populárních Karoqů (+55%) a Kodiaqů (+36,7%). Do TOP10 nejprodávanějších elektrických vozů se hned v prvním roce prodeje dostala Škoda Enyaq iV, kterých bylo minulý rok v inzerci zánovních ojetin nabízeno 200 kusů a je tak druhá za BMW i3, elektromobilem jenž je na trhu od roku 2013.

Mohlo by se vám líbit...