Audi vstupuje do Formule 1

Audi vstoupí do královské kategorie motoristického sportu. Prémiová značka se bude od roku 2026 účastnit mistrovství světa FIA Formule 1 s pohonnou jednotkou z vlastního vývoje. Audi Sport bude projekt realizovat v Neuburgu na Dunaji u Ingolstadtu. Poprvé po více než jednom desetiletí tak vznikne pohon Formule 1 znovu v Německu.

Značka Audi oznámila vstup do Formule 1 na tiskové konferenci v rámci Velké ceny Belgie ve Spa-Francorchamps. Na dotazy přítomných novinářů odpovídali Markus Duesmann, předseda představenstva společnosti Audi AG, a Oliver Hoffmann, člen představenstva odpovědný za technický vývoj. Přítomni byli také Stefano Domenicali, generální ředitel Formule 1, a Mohammed ben Sulayem, prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA).

„Motoristický sport je pevnou součástí DNA značky Audi,“ říká Markus Duesmann. „Formule 1 je pro naši značku globální platformou a současně také laboratoří pro náročný vývoj. Kombinace vysokých výkonů a konkurence je v našem odvětví vždy motorem inovací a technologických transferů. S novými pravidly přišel nyní správný okamžik pro náš vstup do Formule 1. Jak Formule 1, tak Audi mají totiž jednoznačné cíle v oblasti trvalé udržitelnosti.“

Nová technická pravidla platná od roku 2026 požadují ještě rozsáhlejší elektrifikaci a používání trvale udržitelného paliva. Nad rámec již platného zastropování nákladů pro týmy budou pravidla v roce 2023 požadovat také zastropování nákladů pro výrobce pohonné jednotky. Formule 1 si navíc stanovila ambiciózní cíl dosáhnout do roku 2030 neutrální bilance emisí CO2 pro celý seriál závodů.

Aktivní spolupráce na transformaci Formule 1
„Vzhledem k velkým technologickým skokům, které tento seriál udělá v roce 2026 směrem k trvalé udržitelnosti, můžeme hovořit o nové Formuli 1. Formule 1 se transformuje a Audi se chce na tomto procesu aktivně podílet. Úzké propojení našeho projektu Formule 1 s technickým vývojem společnosti Audi AG přinese synergie,“ říká Oliver Hoffmann.

V porovnání se současnými pohony Formule 1 od roku 2026 výrazně vzroste podíl elektrického výkonu v pohonných systémech, tvořených elektromotorem, akumulátory, řídicí elektronikou a spalovacím motorem. Elektrický pohon pak bude mít přibližně stejný výkon jako spalovací motor, který poskytuje cca 400 kW (544 koní). Velmi hospodárné přeplňované motory o objemu 1,6 litru budou spalovat trvale udržitelné syntetické palivo.

Velká popularita na klíčových trzích i mezi mladými
Formule 1 přesně odpovídá svou globální popularitou, vysokou emocionalitou a vysokou technickou úrovní požadavkům značky Audi. Závody tohoto seriálu se konají na všech významných trzích značky se čtyřmi kruhy. Formule 1 je pro výrobce automobilů mimořádně zajímavá jako neobyčejná platforma pro nejnáročnější elektrifikované závodní vozy na světě. Audi tak přijímá výzvu dokázat v tomto konkurenčním prostředí svůj „náskok díky technice“.

 

Formule 1 vyvolává velký zájem na celém světě. Tento seriál závodů patří mezi nejsledovanější sportovní akce na světě. V roce 2021 sledovalo závody celkem více než 1,5 miliardy televizních diváků. Na klíčových trzích, jakými jsou Čína nebo USA, je Formule 1 oblíbená a její popularita dále roste – a to i mezi mladými cílovými skupinami. Mezi nejpopulárnějšími sporty na světě zaznamenává Formule 1 v současnosti na sociálních sítích největší nárůsty sledovanosti.

Pohonný systém bude vyvíjen v Neuburgu na Dunaji
Systém pohonu bude vyvíjen ve velmi moderním kompetenčním centru pro motoristický sport společnosti Audi Sport v Neuburgu na Dunaji, nedaleko sídla společnosti Audi AG v Ingolstadtu. „Při vývoji a výrobě pohonu Formule 1 využijeme cenné know-how našich odborníků na motoristický sport, ale také budeme pokračovat v investicích do našeho centra pro motoristický sport, a navíc rozšíříme naše řady o další vysoce kvalifikované specialisty,“ říká jednatel společnosti Audi Sport Julius Seebach, který zorganizoval vstup značky Audi do Formule 1 v rámci reorganizace motoristického sportu značky Audi.

Centrum v Neuburgu na Dunaji disponuje již zkušebnami pro motory Formule 1, vysokovýkonné elektromotory a sady akumulátorů. V současnosti probíhá projekt nezbytného rozšíření jeho kapacit z hlediska personálu, budov a technické infrastruktury. S dokončením zásadních fází projektu se počítá do konce roku. Pro projekt pohonné jednotky byla nedávno založena specializovaná 100% dceřiná firma společnosti Audi Sport. Jejím vedením, a tím i vedením projektu Formule 1, byl ve funkci generálního ředitele pověřen Adam Baker. Vystudovaný inženýr působil dosud v různých vedoucích funkcích ve službách výrobce i týmů v motoristickém sportu. Před příchodem k Audi v roce 2021 pracoval tři roky v Mezinárodní automobilové federaci (FIA).

Do konce letošního roku zveřejní Audi rozhodnutí, s jakým týmem se v roce 2026 postaví na start.

Mohlo by se vám líbit...