Audi skysphere concept: jaká je budoucnost podle Audi?

Značka Audi vzbudila rozruch působivým roadsterem. Otevřený dvoumístný vůz s elektrickým pohonem, jehož linie ukazují budoucí design značky Audi, nese označení Audi skysphere concept. Výrobce jím ilustruje svou vizi progresivního luxusního segmentu budoucnosti.

Audi skysphere concept ztělesňuje novou definici luxusu v podání značky Audi. V níž již nejde jen o jízdu a řízení. Studie byla koncipována s jasným cílem nabízet svým cestujícím fascinující zážitky prvotřídní úrovně.

Koncepce studie Audi skysphere concept počítá se dvěma různými zážitky z jízdy: s cestováním ve velkém stylu a se sportovní jízdou. K realizaci obou cílů přispělo pozoruhodné technické řešení – variabilní rozvor náprav. Řidič může díky elektromotorům a sofistikovanému mechanismu vzájemně posouvatelných komponentů podvozku a rámu měnit rozvor náprav, a tím i vnější délku vozu v rozsahu 250 milimetrů. Současně dochází i ke změně světlé výšky, a to o 10 milimetrů, což prospívá jízdnímu komfortu, nebo jízdní dynamice.

Řidič si může zvolit režim jízdy jedním dotykem. V režimu „Sports“ může elektrický roadster s vnější délkou 4,94 metru a zkráceným rozvorem sám řídit. Excelentní agilitu navzdory vnějším rozměrům zajišťuje řízení zadních kol. Druhou možností je automatizovaný jízdní režim „Grand Touring“, v němž se studie promění v automobil kategorie GT o délce 5,19 metru, který převezme veškeré funkce řízení. Majitel vozu pak může třeba koukat po krajině.

Volant a pedály se přesunou do polohy, v níž nejsou na očích. Pocit prostornosti se tím dostává do nových dimenzí. Studie Audi skysphere concept přitom svými senzory samočinně sleduje průběh silnice i ostatní účastníky silničního provozu. Automatizace jízdy přináší nové možnosti, které rozšiřují vlastní služby Audi spolu s integrací dalších digitálních služeb: zážitky z cestování lze sdílet s přáteli na sociálních sítích pořizováním záběrů z interiéru a okolí – zde výrobce asi hodně myslel na ty, co žijí virtuální život sledováním sociálních sítí, zatímco ten skutečný jim protéká mezi prsty. Kromě toho mohou cestující během jízdy vyřizovat také své každodenní povinnosti. V režimu automatizované jízdy dodává studie Audi skysphere concept cestujícím již během cesty informace z aktuálního cíle a sama se postará o parkování i nabíjení.

Výkon 465 kW a dojezd 500 km
Pohon studie Audi skysphere zajišťuje elektromotor, uložený v prostoru poháněné zadní nápravy. S nejvyšším výkonem 465 kW a točivým momentem 750 N.m má s roadsterem o hmotnosti 1800 kilogramů snadnou práci. Na poháněnou zadní nápravu připadá cca 60 procent hmotnosti vozu, což je zárukou vynikající trakce. V případě potřeby je zrychlení z 0 na 100 km/h otázkou pouhých 4 sekund.

Akumulátorové moduly jsou umístěny především za kabinou, což je ideální uspořádání z hlediska těžiště a agility. Další moduly se nacházejí ve středovém tunelu mezi sedadly. I toto umístění bylo zvoleno z důvodu příznivého vlivu na jízdní dynamiku. Předpokládaná kapacita sady akumulátorů je více než 80 kWh, což v hospodárném režimu Grand Touring postačuje k ujetí více než 500 kilometrů na jedno nabití podle metodiky WLTP.

Přední i zadní kola jsou zavěšena na dvojicích příčných ramen. Horní a spodní příčná ramena jsou výkovky nebo odlitky z hliníkové slitiny. Řízení zajišťuje systém „Steer-by-Wire“ (bez mechanického spojení mezi volantem a koly), který ovládá jak přední, tak i zadní kola. Bez mechanického spojení s přední nápravou může řízení volit různé převody a charakteristiky – a to na povel tlačítka. Řízení tak lze nastavit od extrémně strmého až po komfortní, ale také od vysokých až po minimální vratné síly, například při parkování. Řízení zadních kol a adaptivní rozvor náprav kromě toho stojí také za malým průměrem otáčení.

Vzduchové odpružení a řízení zadních kol
U značky Audi již klasická technologie, avšak v nejnovější evoluční verzi, zajišťuje požadovanou mnohostrannost podvozku – jedná se o adaptivní vzduchové odpružení se třemi nezávislými vzduchovými komorami. Při sportovní jízdě s velkými zrychleními lze jednotlivé komory deaktivovat. V důsledku toho je charakteristika pružin progresivnější a příčné i podélné pohyby karoserie lze potlačit na minimum. Snížení světlé výšky karoserie o 10 milimetrů způsobí pokles aerodynamického odporu vzduchu, což je mimořádně důležité při cestování na dlouhé vzdálenosti.

Rozhodující podíl na možnostech změn jízdních vlastností má aktivní podvozek studie Audi skysphere. Během klidné jízdy se při přejezdu nerovností a zvlněného povrchu vozovky cíleně mění poloha jednotlivých kol jejich posouváním vzhůru nebo dolů. Jedná se o výsledek symbiózy mezi digitálními predikcemi navigačního systému a sofistikovaných řídicích a ovládacích systémů aktivního podvozku. Pneumatiky rozměru 285/30 na aerodynamicky tvarovaných 23“ kolech z lehké slitiny kombinují minimální valivý odpor pro cestování na velké vzdálenosti a schopnost přenášet velké síly při vysokém podélném a příčném zrychlení během aktivní, sportovní jízdy.

Vyspělá LED technologie
Na přídi je jasně rozpoznatelný typický motiv masky chladiče Singleframe, přestože zde již svou funkci masky chladiče neplní, spolu s prostorově tvarovaným a osvětleným logem čtyř kruhů. Celá maska chladiče Singleframe a plochy, které na ni navazují po stranách, jsou pomyslným pódiem pro vizuální efekty, zajišťované bílými prvky LED. Zde vznikají funkční efekty i pohyblivé uvítací sekvence při odemknutí a uzamknutí vozidla. Elegantní efekt vytváří plynulé ztlumení světel ve spojení se strukturovaným, rytmicky pulzujícím světlem. Světla pro denní svícení na okrajích přídě přispívají k rozhodnému, soustředěnému „pohledu“ světlometů. Při změně rozvoru náprav spustí diody LED vpředu a vzadu speciálně zkomponovanou, dynamickou sekvenci.

Také zádi dominuje digitálně ovládaná plocha LED v celé šířce vozu. Bezpočet červených diod LED pokrývá jako rubíny svislou plochu zádě. Odrazy vytvářejí při zapnutí a vypnutí osvětlovacích jednotek dynamickou hru světel a stínů. Se zkrácením rozvoru náprav, a tím i s přechodem z provozního režimu Grand Touring na Sport, se změní také světelný design, který dává především v oblasti masky chladiče Singleframe jasně najevo odlišné charaktery studie Audi skysphere concept.

Interiér jako dva různé prostory
V designu tří nadcházejících koncepčních vozů Audi skysphere, Audi grandsphere a Audi urbansphere klade značka důraz na prostor, který obklopuje cestující („sphere“ – sféra), a vytváří z něj zážitkový prostor – interiér. Všechna tři vozidla jsou totiž koncipována pro automatizovanou jízdu úrovně 4. To znamená, že v definovaných druzích silničního provozu a jízdních situacích deleguje řidič odpovědnost za řízení kompletně na automobil a nemusí již zasahovat.

V důsledku toho lze ovládací prvky, jakými jsou volant a pedály, kompletně přemístit do neviditelné polohy mimo interiér. Interiér bez ovládacích prvků má podobu světlého, širého prostoru, který je v mnoha oblastech inspirován stylem Art deco. Komfortní sedadla se vyznačují vizuální elegancí designového mobiliáře, ale za jízdy splňují bez kompromisů funkce automobilových sedadel – včetně boční opory těla a bezpečnostních prvků. Sedadla jsou čalouněna tkaninou z mikrovlákna a díky své variabilní poloze v interiéru nabízejí volnost pohybu a prostor pro nohy jako při cestování první třídou v letadle.

Rozhodne-li se řidič, že bude Audi skysphere concept sám řídit, promění se interiér v kokpit pro maximální potěšení z jízdy. Společně s podvozkem a karoserií se posune dozadu také přístrojová deska a panel s monitorem uprostřed. Řidič nalezne všechny ovládací prvky včetně volantu a pedálů v poloze přesně pro jeho postavu.

Velké plochy dotykových displejů na čelní stěně přístrojové desky – s šířkou 1415 mm a výškou 180 mm – a v horní části středové konzoly slouží k ovládání systémů vozidla a informačních a zábavních funkcí. V režimu Grand Touring lze tímto způsobem využívat také nabídky z webu, uskutečňovat videokonference nebo sledovat filmy z internetu. Malými dotykovými panely na dveřích se ovládá klimatizace. Kvalitní audiosystém využívá reproduktory ukryté za výplněmi dveří. Několik dalších reproduktorů v zadní stěně interiéru vytváří prostorový zvuk.

Zatímco pro jednoho může být Audi skysphere concept naplněním snu, pro druhé může být noční můrou při představě neustáleno on-line připojení na sociální sítě či plně automatizované jízdy, která bere řidičskou svobodu, ale i potěšení jízdy. Pak už totiž nejde o jízdu autem, ale pouhý přesun z bodu A do bodu B a to lze uskutečnit třeba i autobusem – pravda, v nejnovějším konceptu Audi se alespoň nemusíte dělit o prostor s hromadou cizích lidí.

Mohlo by se vám líbit...