Zima může pomoci s prověřováním ojetiny

I když se sníh v České republice letos ještě příliš neukázal, dny jsou stále chladné a teploty blízké nule. Takové podmínky mohou pomoci s odhalením některých závad u ojetých vozů. Výběr ojetého automobilu tedy není třeba odkládat.

Mohlo by se zdát, že zrealizovat nákup ojetého vozu v zimě není dobrým krokem. Na vozovkách bývá sníh, náledí, motor i další komponenty pracují pod větším tlakem, auto i řidič jsou zkrátka vystaveni velké zátěži. To je ale jedině dobře. V zimě se mnohem lépe projeví řada vad, které mohou ojetý vůz trápit.

První, co oči zájemce o ojetý vůz vidí, je pochopitelně karoserie. Je důležité, aby byl automobil čistý, což v zimním období rozhodně není samozřejmost. Může se stát, že vůz je záměrně špinavý, aby se skryla koroze nebo vady laku.

„Zákazník by měl mít možnost při výběru vozu vidět auto především čisté, aby si mohl v první řadě vizuálně vše zkontrolovat. Proto také na všech našich pobočkách průběžně všechny vozy z naší nabídky dvanácti tisíc vozů čistíme zvenku i zevnitř, a to i když zrovna sněží,“ říká Luboš Vorlík, výkonný ředitel autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice.

Velkou pozornost je třeba věnovat motoru. Ten by měl být před prvním startem zcela studený, aby motorista slyšel případné nežádoucí zvuky. Ty se v chladném zimním počasí projeví spíše než v letních slunných dnech. Můžete tak slyšet nejen pískat držkový či klínový řemen, který z důvodu svého stáří nebo vady napínáků již ve vlhkém počasí prokluzuje, mnohdy se ozývají i ložiska vodící nebo napínací kladky, za nežádoucími zvuky někdy stojí i alternátor. Hlučnější může být také posilovač řízení, při otáčení volantu.

Takového sněhuláka je třeba nejprve zbavit sněhu, pod kterým se mohou ukrývat třeba důlky po kroupech

Zvuková kontrola ale začíná už při pokusu automobil nastartovat. V zimě se snáze pozná slabý akumulátor. Pokud před samotným startem ještě zapnete třeba ventilátor rozvodu vzduchu v interiéru, při samotném startu bude akumulátor více zatížen – i tak ale vůz musí naskočit bez problémů, jinak je jasné, že autobaterie již není v požadované kondici.

Pozor ale u naftových motorů, kde mohou mít špatné starty na svědomí vadné žhavicí svíčky – v tomto případě neskočte na pohádky o příznivých cenách, které mohou platit jen pokud jde vše jak po drátkách. Cena žhavičů totiž nemusí být při jejich výměně nejvyšší položkou. Někdy se stane, že jsou lidově řečeno zarostlé a nejdou vymontovat. Při pokusu o demontáž se zalomí a vyndání každé žhavicí svíčky pak přijde přibližně na 4000 korun (každý válec má svou).

Zkušební jízda s promrzlým vozem může odhalit třeba vrzání silentbloků, které by se v teple ještě neprojevilo

Hodně dokáže odhalit také zkušební jízda s vymrzlým vozem. Ztuhlé silentbloky někdy odhalí svou nedobrou kondici vzráním, motor nemusí v chladu dobře držet volnoběžné otáčky a vrzáním se mohou přihlásit o výměnu také horní uložení předních tlumičů, jejichž výměna není vždy úplně laciná. Sledujte také kouř jdoucí z výfuku, že je zpočátku silnější je normální, po zahřátí vozidlo ale výrazně kouřit nesmí.

Všimněte si také jak se otevírají dveře. Nezapomeňte vyzkoušet všechny, včetně kapoty motoru! Zde a u dveří zavazadelníku mohou být plynové vzpěry. Ty při svém opotřebení v chladu nedrží v horní poloze a dostat dveřmi zavazadelníku po hlavě nepatří mezi příjemné zážitky. Výměna naštěstí není náročná ani nákladná. Přední a zadní dveře mohou přimrzat, ale i vrzat. Přimrzání může značit opotřebení těsnění a s tím spojený průnik vody – ale pozor, není to pravidlo: stačí pokud za deště dveře otevřete, mezi těsnění nateče a po zavření dveří přes noc mrzne.

Poctivý prodejce vám umožní kontrolu na zvedáku

Vrzání pantů bočních dveří či jejich ztížené otevírání má mnohdy na svědomí opotřebovaný ocelový díl, který je vybraný tak, aby se dveře otevřely nejprve částečně a při větším tlaku zcela. Lety používání se tento díl opotřebovává a přes vrchol dělící tyto dvě fáze se pak dveře dostávají za slyšitelného vrzání či dokonce klapotu. Také tento problém se dříve odhalí v zimě, než v létě. Pomoci může promazání, které je však třeba pravidelně obnovovat.

Stále více vozů v dnešní době disponuje širokou paletou elektronické výbavy, a je proto dobré si zkontrolovat i funkčnost stahování oken, klimatizace, stěračů, centrálního zamykání či elektrického otevírání zavazadlového prostoru a mnoho dalších prvků výbavy. Nelze vyloučit, že někam zatekla voda, zmrzla a udělala v elektroinstalaci paseku. Po rozmrznutí a vyschnutí by mohla závada zmizet, ale jen do dalšího zimního období.

Důrazně lze doporučit i prověrku automechanikem a to i pomocí diagnostiky

Pokud vybíráte automobil s pohonem všech kol, dobře prověřte, jak funguje. Porucha může potkat v podstatě každý systém pohonu 4×4, i vozy vybavené Haldex spojkou, jako jsou třeba Škoda Octavia nebo Volkswagen Passat. Ideální je pro test sníh, případně bláto v němž lze ověřit záběr kol.

„Pokud si automobil kupujete na ulici, budete mít kontrolu vozu značně sníženou. Velká autocentra vám umožní automobil prohlédnout na zvedáku i s vlastním mechanikem a nabídnou vám dostatečně dlouhou testovací jízdu, kdy nejlépe ověříte vlastnosti vozu v provozu,“ doplňuje Vorlík. Zimní prohlídka může v rámci výběru automobilu ušetřit nejen potenciální starosti do budoucna, ale i notnou dávku finančních prostředků.

Mohlo by se vám líbit...