Toyota ukázala pokroky při vývoji vodíkového motoru
Sportovní divize Toyoty, Toyota Gazoo Racing, zveřejnila na svém oficiálním kanálu video, které popisuje vývoj konceptu vozu AE86 H2 se spalovacím vodíkovým motorem a BEV s elektromotorem. Oba koncepty byly představeny autosalonu v Tokiu letos v polovině ledna.
Ve videu nový prezident Gazoo Racing Company Tomoya Takahashi, který má na starosti vodíkový koncept a nový prezident Lexus International Takeshi Watanabe, odpovědný za elektrický vůz, přibližují své názory na vývoj těchto vodíkových automobilů. Odhalují zákulisí jejich vzniku, výrobní postupy i postřehy samotných inženýrů.
Podle Watanabeho mnoho lidí cítí úzkost z toho, že máme opustit automobily v podobě, na kterou jsme byli mnoho let zvyklí. Toyota se proto rozhodla vzít starší vůz a na jeho základě vytvořit něco nového.
„Naším záměrem bylo do stávajícího vozu aplikovat v největší možné míře již známé technologie. Chtěli jsme využít vodíkový pohon ve stávajícím modelu a udělat ho zábavnější. Proto jsme použili naši srdeční záležitost AE86,“ dodal Takahashi.
Nejprve bylo potřeba vůz zcela rozebrat, vyčistit a znovu nalakovat. Pro přepracování stávajícího motoru na spalování vodíku konstruktéři TGR využili 3D modelování i nejnovější poznatky z moderní jednotky G16E. Ty bylo nutné zakomponovat do klasického mechanického agregátu.
To ale není vše. Zcela nově bylo nutné vytvořit svody a výfuk, tedy kompletní výfukový systém. Výsledkem je vůz s výbornou akcelerací a sportovními jízdními výkony.
Při vzniku elektrické verze šli konstruktéři jinou cestou. Z vozu zcela odstranili spalovací agregát a místo něj zabudovali elektromotor a baterie. Nešli přitom cestou maximalizace kapacity baterií pro co nejdelší dojezd, ale spíše se snažili zachovat nízkou hmotnost automobilu. Výsledkem je lehké sportovní auto s výbornou akcelerací.
„S AE 86 mám osobní zkušenost a byl jsem překvapený, jak zábavné to auto s elektromotorem je,“ dodal Kenji Arai z vývojového oddělení Lexusu.
Cílem je uhlíková neutralita
V dalším videu TGR shrnuje za sezónu 2022 projekt vodíkového motoru jako možnosti dosažení uhlíkové neutrality. Projekt byl zahájený ale už o dva roky dříve. Toyota na něm spolupracovala s mnoha partnery z celého světa. V roce 2022 pak proběhly předváděcí jízdy s vozem s vodíkovým motorem GR Yaris H2. Ten se zúčastnil dvou podniků WRC v srpnu v Belgii a v listopadu v Japonsku.
V prosinci pak do svého prvního závodu mimo Japonsko vstoupil další koncept s vodíkovým motorem ORC Rookie GR Corolla H2. Byl nasazený ve vytrvalostním závodu Idemitsu 1500 Super Endurance 2022 na 25 hodin v Thajsku.