Nový Peugeot 3008 konečně odhalen

Peugeot dlouho napínal své příznivce poodkrýváním informací o novém modelu 3008. Několik měsíců před oficiálním odhalením totiž ukázal interiér nového vozu a jeho Peugeot Panoramic i-Cockpit – uspořádání interiéru s obrovskou 21palcovou plovoucí panoramatickou obrazovkou, která vypadá, jako by se vznášela nad palubní deskou. Pak nechala značka fanoušky na sociálních sítích volit maskovací fólie pro testovací vozy. Vítězné designy kamufláží následně byly použity a desítky zakamuflovaných aut se vypravily na evropské silnice.

Nutno říci, že vozy přikryté kamuflážní fólií mnoho naznačovaly. Linie nového modelu byly poměrně zřetelně čitelné. Už v létě bylo jasné, že nový Peugeot 3008 nebude čistokrevné SUV, jak jsme byli zvyklí. Bylo patrné skosení zádě, což je typickým znakem fastbacku. Předpremiéra, která se odehrála čtyři dny před oficiálním odhalením, tuto domněnku jednoznačně potvrdila.

Samotná premiéra se pak odehrála 12. září v Sochaux, a ta už neskrývala vůbec nic. Snad kromě jízdních vlastností vozu. Jednalo se totiž o statickou prezentaci, což znamená, že na jízdní dojmy si budeme muset ještě chvíli počkat.

Made in France
Není těžké uhodnout, proč se premiéra jednoho z nejdůležitějších modelů automobilky Peugeot odehrálo právě v kolébce značky, tedy ve francouzském Sochaux. Toto město je pro Peugeot ikonické. Vlastně se oficiálně jedná o vesnici. Rozkládá se na pouhých dvou kilometrech čtverečných a má čtyři tisíce obyvatel, z nichž většina pracuje v továrně Peugeotu. Nicméně právě tady se značka Peugeot před více než 200 lety narodila.

Navíc automobilka prezentací ve Francii zdůrazňuje, že model Peugeot 3008 je takřka kompletně „Made in France“. Výroba elektromotorů totiž probíhá v Trémery, výroba redukční převodovky ve Valenciennes a výroba samotného vozu v Sochaux. Tato francouzská města navíc nejsou od sebe moc vzdálená, což je dalším plusovým bodem pro ekologii.

 

Udržitelný přístup
Ekologicky faktorů ale na novém modelu Peugeot 3008 najdete mnohem víc. Například to, že v celém voze bylo použito více než 500 kg ekologických materiálů (kovy+polymery):

– „Zelená“ ocel a hliník tvoří 60% celkové hmotnosti „zelených“ materiálů.
– Více než 30 polymerových dílů je vyrobeno ze „zelených“ materiálů.
– Recyklovaný plast se používá v náraznících, spoilerech, odkládacích přihrádkách a koberečcích.

Udržitelný přístup k designu je patrný i ze snížení počtu ozdobných lišt na karoserii a odstranění všech chromovaných dílů z exteriéru vozu.

Elektrická přesila
Největší ekologický přínos ale představují pohony. U nového Peugeotu 3008 jasně dominují elektromotory. To umožňuje nová elektrická platforma STLA Medium určená pro všechny vozy segmentu C skupiny Stellantis. Nový Peugeot 3008 ji dostal jako úplně první.

Platforma STLA Medium „BEV-by-design“ u modelu E-3008 poskytuje rekordní energii v poměru k vzdálenosti mezi koly s kapacitou až 98 kWh, rozvor přitom zůstal krátký (273 cm). Díky této vysoce výkonné koncepci nabízí vůz E-3008 nejlepší dojezd ve své kategorii (až 700 km) a přitom zůstává kompaktní (délka 454 cm).

Nový model E-3008 nabízí tři různé motorizace:
– Jeden elektromotor, dojezd 525 km, pohon jedné nápravy, výkon 210 k/157 kW
– Dva elektromotory s dojezdem 525 km, pohon 4 kol, 320 k/240 kW
– Jeden elektromotor, dlouhý dojezd 700 km, pohon jedné nápravy, 230 k/170 kW.

Vysokonapěťová baterie může mít dle dojezdu kapacitu 73 nebo 98 kWh.

Plně elektrické verze jsou vybaveny vysokonapěťovou lithium-iontovou baterií 400V s chemickým složením NMC (nikl, mangan a kobalt). Baterie je umístěna pod podlahou. Ostatním elektrickým spotřebičům (světla, infotainment atd.) dodává energii 12V baterie, která je sama napájena z vysokonapěťové baterie prostřednictvím měniče.

Výrobce slibuje dojezd verze s největší baterií srovnatelný se spalovacím motorem

Tepelný management baterie využívá cirkulující chladicí kapalinu, která zajišťuje regulaci teploty a tím i rychlé nabíjení, optimalizovaný dojezd a delší životnost. Tepelné čerpadlo přispívá také k tepelnému komfortu cestujících a zároveň šetří energii baterie. Na baterii je poskytována záruka na 8 let nebo 160 000 km s garancí minimální nabíjecí kapacity 70%.

Z nabídky elektromotorů u Peugeotu 3008 by se mohlo zdát, že benzin už je totálně odepsaný. Naštěstí tomu tak není. Tento nový SUV fastback pořídíte i jako plug-in hybrid o výkonu 195 koní se sedmistupňovou dvojspojkovou převodovkou e-DCS7 a jako mild-hybrid o výkonu 136 koní s převodovkou e-DCS6. Verze 3008 poháněné benzinem tedy ještě pořídíte, manuální převodovku však už ne. Budoucnost zkrátka patří automatům.

Panoramatické vyhlídky
Další klíčovou inovací u nového Peugeotu 3008 je zmíněný Peugeot Panoramic i-Cockpit a jeho 21palcová panoramatická obrazovka. Je mírně zakřivená směrem k řidiči a zároveň zůstává přístupná spolujezdci na předním sedadle.

Digitální obrazovka v sobě spojuje dvě klíčové funkce:
– Na levé straně panoramatické obrazovky se na přístrojovém panelu nad kompaktním volantem zobrazují všechny informace týkající se jízdy (rychlost, měřič výkonu, asistenční systémy řízení, tok energie atd.).

– Na pravé straně panoramatické obrazovky uprostřed přístrojové desky se nachází dotyková část, která je přístupná řidiči i spolujezdci. Lze ji používat k ovládání topení, klimatizace, navigace, multimediálních systémů, konektivity atd.

„Vznášející se“ zakřivěný displej se Peugeotu velice povedl

Ve střední části palubní desky jsou umístěny i-Toggles, neboli plně přizpůsobitelné dotykové ovladače. Ty lze nakonfigurovat tak, aby poskytovaly rychlý přístup k 10 oblíbeným funkcím uživatele, ať už jde o volání oblíbenému telefonnímu kontaktu, spuštění navigace do často používaného cíle, naladění rádia na oblíbenou stanici, nastavení ideální teploty klimatizace atd.

Středová konzola je vzdušná a přehledná, takže se zvětšil prostor pro odkládací prostory a pro spolucestujícího na předním sedadle, který má k dispozici mimořádně příjemný a široký prostor. To bylo umožněno přesunutím ovládání automatické převodovky na palubní desku. Ovladač je nyní umístěn vpravo od volantu, hned vedle startovacího tlačítka. Je dokonale ergonomický a umožňuje snadné ovládání převodovky jediným pohybem.

Kompaktní volant, který je od samého počátku základním prvkem systému Peugeot i-Cockpit, prošel rozsáhlým přepracováním, aby poskytoval větší komfort řízení. Zachoval si svou kompaktnost, ale má modernější design. Přepracovaná středová část je menší a je izolovaná od ramen volantu, aby působila levitujícím dojmem podobně jako panoramatická obrazovka nad palubní deskou.

Nové jsou i ovládací prvky umístěné na volantu. Pro optimální uživatelskou ergonomii automaticky rozpoznají prsty řidiče, ale aktivují se až po stisknutí, aby se zabránilo chybným pohybům. Nový volant je u verze GT standardně vyhřívaný.

Komfort především
Nový i-Cockpit ukazuje, že tvůrci vozu zapracovali na ergonomii. Stejně tak ale i na zlepšení komfortu. Sedadla s certifikátem AGR jsou příjemně tvarovaná a jejich výplň tvoří pěna s vysokou hustotou. U GT jsou sedadla navíc odvětrávaná a opatřená masážní funkcí.

Vyhřívání je rozšířeno i na zadní řadu sedadel. Poprvé v nabídce značky Peugeot mohou být přední sedadla vybavena adaptivními bočními opěrkami, které se elektricky nafukují nebo vyfukují, aby se dokonale přizpůsobily tvaru těla cestujícího.

Grafika předních světlometů se drží líbivého ztvárnění lvích drápů

Pro zajištění zdravé atmosféry v interiéru je nový Peugeot 3008 vybaven systémem AQS, který neustále monitoruje kvalitu vzduchu vstupujícího do prostoru pro cestující a v případě potřeby automaticky aktivuje funkci recyklace vzduchu. U verze GT je za příplatek k dispozici systém úpravy vzduchu Clean Cabin, který filtruje znečišťující plyny a částice. Údaje o kvalitě vzduchu se zobrazují na pravé straně panoramatické obrazovky.

Vynikající zvukovou izolaci mohou dále vylepšit vrstvená přední okna. Tento příplatkový doplněk uživatelé ocení zejména v kombinaci s velmi kvalitním Hi-Fi systémem Focal Premium, který je výsledkem několikaleté spolupráce designérů značky Peugeot a týmů renomované francouzské značky Focal. K posunu došlo i co se týče technologií a asistenčních systémů. O tom ale až někdy příště.

Motiv lvích drápů najdeme také na zadních svítilnách

Mohlo by se vám líbit...