Peugeot E-408: pařížské „déjà vu“, aneb světová premiéra podruhé
Vzpomínáte, co bylo hlavní hvězdou předposledního pařížského autosalonu v roce 2022? Byl to Peugeot 408. Značka ho tam vystavovala v obří skleněné kouli a francouzská veřejnost žasla nad jeho extravagantními tvary. A co bylo letošní hvězdou stánku značky v Paříži? Těžko uvěřit, ale znovu Peugeot 408. Tentokrát ovšem v elektrické verzi. Peugeot mu dokonce připravil velkolepou světovou premiéru.
Je zvláštní, že ostatním modelům francouzská automobilka premiéry na nejprestižnějších mezinárodních autosalonech v posledních letech moc nedělá. Dokonce ani jeden z pilířů modelové řady Peugeot, SUV 3008, neodhalila automobilka na autosalonu před zraky statisíců návštěvníků, ale pouze v kolébce značky v Sochaux za přítomnosti několika desítek motoristických novinářů. Čím je tedy fastback 408 tak výjimečný, že se představuje s těmi nejvyššími poctami?
Především se jedná o designově nesmírně atraktivní vůz. Jeho silueta, kombinující tvary SUV a kupé s dramaticky skloněnou zádí, vás nepochybně uchvátí. Přední část vozu působí dravě a dynamicky, v zadní části nepřehlédnete kočičí uši, neboli originální hříčku designérů sloužící k optimálnímu proudění vzduchu a zlepšení už tak skoro dokonalé aerodynamiky. Vůz budí respekt svým sebevědomým postojem a velkorysými rozměry. Z hlediska místa na zadních sedadlech je dokonce neprostornějším modelem řady. To jsou všechno ale prvky, které už jsme u Peugeotu 408 mohli pozorovat v roce 2022, když dorazil na evropský trh. Novinkou letošního roku je plně elektrický pohon.
Stoprocentně elektrická verze modelu Peugeot 408 je totiž posledním dílem elektrické skládačky, na které Peugeot dlouho a intenzivně pracoval. Automobilka tímto vozem završila elektrifikaci své modelové řady, a ředitelka Peugeotu Linda Jackson tak splnila svůj slib, který dala před několika měsíci a opakovala takřka při každém veřejném projevu, a to, že Peugeot do roku 2025 nabídne pro každý svůj model aspoň jednu plně elektrickou verzi – to se právě teď stalo. Elektrický pohon si můžete vybrat, ať už vám stačí malé městské auto typu 208 nebo naopak potřebujete tu největší dodávku typu Boxer. Značka Peugeot má tak nyní nejširší nabídku elektromobilů v rámci celého evropského trhu.
Elektrický Peugeot E-408 pohání elektromotor o výkonu 157 kW, tedy 210 koní. Baterie vozu o využitelné kapacitě 60 kWh je tvořená z 80 procent niklem, o zbývajících 20 procent se pak dělí rovným dílem mangan a kobalt. Toto složení zajišťuje vysokou energetickou hustotu, a elektrický Peugeot E-408 tak ujede na jedno nabití až 453 kilometrů. Dobíjení z 20 na 80 procent zabere přibližně půl hodiny.
Tak jako i ostatní elektromobily Peugeot, také model E-408 dostal nejmodernější aplikace, které mají elektromobilistům usnadnit život. Největším pomocníkem je systém Peugeot i-Connect Advanced, kterým je elektrický Peugeot E-408 vybaven standardně. Tento systém nabízí on-line navigaci TomTom. Pro optimální čitelnost je mapa zobrazena přes celý deseti palcový dotykový displej. Výhodou je, že se celý systém aktualizuje Over the air, což značně šetří čas.
Navigační systém zahrnuje funkci Trip Planner, která optimalizuje plánování trasy tak, aby se maximalizoval dojezd vozu a zefektivnilo dobíjení. Pro výpočet ideální trasy systém zohledňuje celou řadu informací, včetně vzdálenosti, kterou je třeba ujet, úrovně nabití baterie na začátku cesty a požadované úrovně nabití baterie při příjezdu. Dále se bere v úvahu rychlost vozu, spotřeba energie, provoz, typ silnice, stoupání/klesání a samozřejmě dostupnost nabíjecích stanic.
Dalším nepostradatelným pomocníkem každého uživatele elektrického vozu Peugeot je aplikace MyPeugeot pro chytré telefony. Ta umožňuje:
• Přednastavení teploty: tato funkce, využívaná při zapojení vozidla do elektrické sítě, zajišťuje kromě komfortu i optimalizaci dojezdu.
• Kontrola stavu nabití baterie, naprogramování, spouštění nebo odložení nabíjení baterie.
• Aktivace uvítací světelné sekvence pro rychlou lokalizaci vozu na parkovišti.
A když už jsme u chytrých aplikací, je třeba zmínit i nástroj umělé inteligence ChatGPT, který prostřednictvím hlasového ovládání reaguje na požadavky uživatele. Elektrický Peugeot E-408 má navíc tuto vymoženost sériově. Budete-li si chtít tuto elektrickou šelmu pořídit, připravte si minimálně milion. Skromnější verze Allure totiž vyjde na 1 050 000 Kč, luxusnější GT pak na 1 140 000 Kč. Plug-in hybridní verzi o výkonu 225 koní koupíte za cenu lehce pod milion. Nabídku završuje hybridní model za 709 000 Kč. Záruku mají všechny verze shodně pětiletou, na baterii je pak záruka osmiletá. Můžete zvážit i nabídku operativního leasingu, která startuje na měsíční splátce 9640 Kč včetně DPH.