Peugeot 205: Zatraceně dobře mířená trefa

Když řeknete ve Francii „Sarcé numéro“, každý okamžitě ví, že je řeč o modelu Peugeot 205. Tato přezdívka je s ním totiž spjata už přes čtyřicet let. Přeložíte-li „Sacré numéro“ otrocky do češtiny, vyjde z toho něco jako „posvátné číslo“. V podstatě to ale znamená něco jako „zatraceně dobré číslo“, což skvěle vystihuje podstatu tohoto nesmrtelného, nezapomenutelného a jednoho z nejúspěšnějších peugeotů všech dob.

Peugeot 205 kdysi zachránil automobilku Peugeot před hrozícím krachem a vydláždil jí novou cestu k úspěchu. Na vítězné vlně, kterou toto legendární auto spustilo, se francouzská automobilka vezla několik let. Ve své době totiž dvěstěpětka přepsala historii automobilového průmyslu a stala se ikonou, která i po více jak čtyřiceti letech inspiruje svou všestranností, inovativností a sportovním duchem.

Zrození v krizi
Na konci 70. let čelila automobilka Peugeot řadě problémů – ekonomické recesi, silné zahraniční konkurenci, vleklé stávce zaměstnanců a finančnímu vyčerpání po akvizici značky Citroën. Zhoršující situaci podtrhly nové daňové požadavky francouzské vlády. Situace, ve které se Peugeot ocitl, tak nepříjemně zaváněla bankrotem. V této temné době přišel jeden z tehdejších šéfů Peugeotu, Jean Boillot, s odvážným plánem – vytvořit nový model, který by nejen přivedl zákazníky zpět, ale také posunul Peugeot do čela evropského trhu.

Víc než jen městské auto
Peugeot 205 se měl stát něčím významnějším než jen městským vozem. Měl být všestranným automobilem pro každého – cenově dostupný, praktický pro rodiny, ale i dostatečně atraktivní a výkonný, aby oslovil mladé a sportovně laděné řidiče. Design vozu vytvořil dnes slavný, ale tehdy ještě neznámý Gérard Welter, který se rozhodl pro elegantní a moderní pojetí. Poprvé se u modelu 205 objevily prvky jako horizontální mřížka chladiče nebo pás mezi zadními světly, jež se později staly ikonickými znaky značky. Interiér navrhl Paul Bracq, známý automobilový designér, který přispěl k prostornosti a pohodlí vozu.

Sprint na vrchol
Výroba Peugeotu 205 začala na konci roku 1982 a oficiálně byl uveden na trh 24. února 1983. Model se okamžitě prosadil a poptávka raketově rostla. Z původních 800 vyrobených kusů denně se produkce zvýšila na více než 2400 kusů denně. Továrna ve francouzském Poissy jela na plný výkon, a přesto to brzy přestalo stačit, takže se část výroby přesunula i do blízkého Mulhouse. Pro uspokojení poptávky mimo Francii se rozjela produkce i ve Španělsku, nedaleko Madridu. Do konce roku 1985 Peugeot vyrobil miliontý vůz a celkově bylo do konce výroby v roce 1998 vyrobeno přes 5,3 milionu kusů.

Interiér populární sportovní verze 205 GTI

Každý si najde to svoje
Peugeot 205 byl nabízen v široké škále verzí – od základních modelů určených pro rodiny a mladé řidiče až po luxusní a sportovní varianty. Sportovní model GTI a rallye speciál Turbo 16 si získaly srdce automobilových nadšenců, zatímco cenově dostupnější modely, jako byl Junior s originálními džínovými sedadly, oslovily široké spektrum zákazníků. Oblíbenou, dnes vzácnou a ceněnou civilní sportovní verzí není jen známé „gé-té-íčko“, ale i provedení 205 Rallye se zážehovou třináctistovkou pod kapotou (hmotnost vozu je jen 794 kg a výkon motoru 103 koní), které sloužilo jako základ pro stavbu soutěžních vozů – toto však nebylo podmínkou a tak dodnes existují exempláře v původním provedení na značkách do běžného provozu. Peugeot 205 také přinesl technologické inovace – stal se prvním francouzským malým vozem s dieselovým motorem a zavedení torzních tyčí u zadní nápravy zajistilo více prostoru pro cestující.

Sportovní úspěchy, které přepsaly historii
Peugeot 205 Turbo 16 byl nejen technologickou inovací, ale i sportovním fenoménem. Vstoupil do mistrovství světa v rallye a během let 1985 a 1986 získal tituly mistrů světa mezi konstruktéry i jezdci. Po ukončení soutěže skupiny B se model prosadil i na legendárním závodě Paříž-Dakar, kde vyhrál v letech 1987 a 1988. Tyto úspěchy nejen posílily image značky, ale také přitáhly pozornost publika. Doba, kdy vládl Peugeot 205, se dodnes považuje za zlatou éru motorsportu značky Peugeot.

Peugeot 205 Turbo 16

Marketingová trefa do černého
Peugeot 205 byl také marketingovým hitem. Už za samotnou přezdívku „Sacré numéro“ by ten, kdo ji vymyslel, zasloužil Nobelovu cenu. Toto označení se mezi lidmi šířilo doslova virálně. Další důležitou roli sehrály i mimořádně povedené reklamy. Například ta nejznámější, s vozem pronásledovaným vojenským letadlem na zamrzlém jezeře, přinesly modelu popularitu a dodnes patří mezi nejikoničtější kampaně automobilového průmyslu. Peugeot 205 dokonce měl i veleslavnou ambasadorku, rovnou první dámu Francie, Bernadette Chirac. Na tu dodnes Francouzi vzpomínají, když se se svým rudým Peugeotem 205 SR z roku 1984, proháněla po silnicích departementu Corrèze, jehož byla zastupitelkou.

Král je mrtev, ať žije král
Peugeot 205 ukončil svou bohatou kariéru v roce 1998, kdy jej nahradil model 206. Ten prodejní rekordy svého předchůdce suverénně překonal a na trůnu nejprodávanějšího modelu značky ho rychle vystřídal, nicméně i tak zůstává dvěstěpětka dodnes symbolem inovace, houževnatosti a úspěchu. Navzdory svému pokročilému věku ještě dnes brázdí silnice po celém světě a připomíná svou výjimečnost.

Mohlo by se vám líbit...