Ojetiny vybíráme pečlivěji, než tomu bylo dříve
Ojetinám se daří, doba inzerování ojetého automobilu se ale prodloužila. Průměrná doba prodeje vozu od prvního inzerátu meziročně stoupla z 32 na 40 dní. Nejrychleji se prodávají veterány v perfektním stavu. Například Škodu 105 tak můžete prodat za dva dny za 429 900 korun.
V loňském roce se postupně začala uklidňovat situace na sekundárním automobilovém trhu. Nabídka se začala konečně rozšiřovat a letos v lednu byla dokonce největší za posledního půl roku. Stabilizovaly se ceny a průměrná doba, po kterou jsou inzerované automobily v nabídce, meziročně stoupla z 32 dní na 40. Tento trend je patrný i u nejoblíbenějších modelů, kdy například nejprodávanější Škoda Octavia se prodá nejčastěji za 39 dní, o deset dní pomaleji než minulý rok. Nejrychleji se pak prodávají veteráni a investiční vozy. Data vyplývají z kontinuálního monitoringu trhu ojetých automobilů mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.
„Poslední tři roky se sekundární automobilový trh potýká s velkými výpadky ve výrobě a klesající nabídkou. Posledních několik měsíců se situace uklidnila – auta přibývají a ceny jsou stabilní. Mění se ale vnímání zákazníků. Zatímco v pandemii lidé měnili auta v rekordním čase podle aktuální potřeby, vloni se doba prodeje vozu o něco prodloužila. Lidé v důsledku krize déle vybírají automobily, protože si chtějí koupi lépe promyslet, aby jejich investice dávala v současné ekonomické situaci opravdu smysl,“ upozornil Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Průměrná doba, po kterou jsou inzerované vozy v nabídce, se tak prodloužila meziročně o osm dní na nejčastějších čtyřicet. I tak jde o druhou nejnižší dobu za posledních pět let. Před pěti lety se vůz prodával v průměru o deset dní déle. „Lidé vidí v automobilech jistou formu investice, protože ceny ani u ojetin neklesají tak rychle. Nejrychleji pak mizí vozy s investičním potenciálem. Za pouhé dva dny tak vloni prodali inzerenti třeba Škodu 105 nebo Škodu 135. V obou případech byla cena výrazně nad 400 000 korun,“ doplnil Vaněček.
Doba inzerce se prodloužila u všech nejžádanějších automobilů. Čechy nejoblíbenější Škoda Octavia se nejčastěji prodá za 39 dní, tedy o deset dní pomaleji než loni. V desítce nejprodávanějších automobilů se nejdéle prodává Škoda Karoq, u které se zároveň doba prodloužila nejvýrazněji, a to o 24 dní. Naopak se meziročně snížila doba inzerce u elektromobilů. BMW i3 se prodává nejčastěji 44 dní, Model 3 od Tesly 37 dní, Škoda Enyaq 36 dní.
„U elektromobilů se díky zvýšené poptávce v loňském roce snížila průměrná doba inzerování na polovinu. U hybridů je doba prodeje ještě nižší. Například Toyota Corolla nebo Toyota RAV se prodávají většinou za 31 dní, Toyota C-HR pak 29 dní,“ vyjasnil Petr Vaněček. Velmi rychle pak mizí cenově dostupné elektromobily s akceptovatelným dojezdem a cenou do půl milionu korun. K těm patří například Volkswagen e-Golf v provedení před modernizací (reálný dojezd asi 150 km) nebo modernizovaný Fiat 500e (dojezd taktéž okolo 150 km).