Nová Tesla Model Y se představuje
Mode Y prošel vydatnou omlazovací kůrou a nyní je připraven vyrazit k prvním zákazníkům. Stejně jako minulý rok uvedený omlazený Model 3 je také toto – nebojme se říci „nové SUV“ od značky Tesla, někde na pomezí mezi modernizací a zcela novým modelem. Důvod je prostý, Tesla techniku a software inovuje průběžně během výroby modelu a proto je v případě uvedení nového designu otázkou, zda nemluvit rovnou o nové generaci vozu.
Samotná americká automobilka ke své novince uvádí, že je vše „přepracováno od jednoho konce k druhému“, tedy že změn doznal celý automobil. I proto tedy mluvme spíše o zcela novém Modelu Y. Model Y pod označením Juniper byl dlouho netrpělivě očekáván a zatímco design karoserie všichni příznivci značky jen odhadovali, po stránce ztvárnění interiéru bylo prakticky jasno. Ten totiž vychází z interiéru nového Modelu 3, uvedeného loni.
Jedna změna ale nejspíš nastane: na uveřejněných záběrech interiéru s volantem vpravo je totiž vidět sloupek řízení s páčkou pro směrová světla, která u Modelu 3 chybí a suplují ji tlačítka na volantu – toto řešení přitom často sklízí kritiku. Pravá páčka ale i u Modelu Y chybí. To už ale není tak podstatné.
Automobil dostal ambientní osvětlení LED páskem vedoucím přes celou šíři palubní desky, přes přední až na zadní dveře, což interiér příjemně oživuje. Nechybí ani druhý displej mezi opěradly předních sedadel o velikosti 8 palců (displej na palubní desce má rozměr 15,4 palce), který cestujícím vzadu umožní jak ovládání klimatizace, tak třeba hrát hry nebo sledovat filmy. To ocení především rodiče, snažící se zabavit děti na dlouhých cestách. A ano, ani ty nejsou pro plně elektrickou Teslu Model Y problém, ale o tom až později.
Těšit se můžeme na nejen vyhřívaná, ale i odvětrávaná elektricky ovládaná sedadla, a v neposlední řadě i špičkově odhlučněný interiér, což je zásluha především speciálně navrženého akustického skla. Opěradla zadních sedadel se sklápí také elektricky a to pomocí tlačítek v zavazadelníku – stejně tak je lze opět zvednout, což je velice praktické. Vylepšená konektivita se postará o rychlé stahování dat, samozřejmě nechybí bezklíčový vstup či otevírání zavazadlového prostoru, když se přiblížíte.

Levá páčka pod volantem, pro ovládnání směrových světel, je na fotografii vozu s volantem vpravo dobře viditelná
A zde se dostáváme k dalšímu velkému kladu automobilů Tesla, což je nabídka prostoru pro zavazadla. Tradičně nechybí frank (zavazadelník vpředu), který prakticky doplňuje objemný zavazadlový prostor vzadu. Ten po sklopení zadních sedadel naroste na více jak 2130 litrů.
Design karoserie pak byl podle výrobce přepracován s ohledem na maximální efektivitu a získání co největšího dojezdu. Mezi jednotlivými částmi karoserie se zmenšily mezery, což příznivě ovlivňuje aerodynamiku, zcela nová jsou přední i zadní světla. Změn doznalo také odpružení, ale i samotná kola a pneumatiky – v prvovýrobě dodávané pneumatiky mají být tišší a s ještě lepší přilnavostí.
Spolehnout se můžete na řadu vyspělých asistenčních systémů. Standardem je varování před překážkou, systém nouzového brzdění nebo základní autopilot držící vůz v jízdním pruhu a hlídající dění před vozidlem. Za příplatek pak půjde stejně jako u dalších modelů získat pokročilejší funkce autopilota. Potěší také hlídání mrtvého úhlu se signalizací ve vnějších zpětných zrcátkách a na obrazovce.

Maximální rychlost nového Modelu Y je 201 km/h
Vůz bude zatím dodáván ve dvou provedeních, a to jako zadokolka s dojezdem 466 km dle WLTP a v provedení s pohonem všech kol Long Range Dual Motor s dojezdem 551 km dle WLTP. Verze s pohonem zadní nápravy zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 201 km/h. Provedení Dual Motor zvládá sprint z klidu na stovku za 4,3 sekundy, maximální rychlost má však stejnou jako zadokolka. V porovnání s první generací Modelu Y se tak novinka zlepšila v akceleraci, ale maximální rychlost má nižší (byla 217 km/h).

Nový design zaujme úzkými světly jak vpředu, tak vzadu
Základní provedení s pohonem zadních kol má hmotnost 1921 kg a přijíždí na devatenáctipalcových kolech (20 palců za příplatek). Maximální rychlost nabíjení je u této verze 175 kW, což by mělo znamenat možnost dobít za 15 minut na 229 kilometrů jízdy. Provedení s pohonem všech kol má hmotnost 1992 kg a taktéž se v základu dodává na devatenáctipalcových kolech. Umí se ale nabíjet až rychlostí 250 kW. Za 15 minut tak podle údajů výrobce dokáže dobít akumulátor na 266 km jízdy.
Tesla Model Y druhé generace je 4790 mm dlouhá, 2129 mm široká (1982 mm bez zrcátek) a 1624 mm vysoká. Záruka na vůz činí 4 roky nebo 80 000 kilometrů, podle toho, co nastane dříve. Záruka na baterii a motory je 8 let nebo 160 000 km, opět podle toho, co nastane dříve. Servisní intervaly Tesla nepředepisuje, jsou pouze doporučené, což je velká výhoda ve srovnání s evropskými nebo čínskými automobilkami. K prvním zákazníkům by nová Tesla Model Y měla dorazit letos v květnu.