Minimální poruchovost, to je výsledek dvou tisícovek testů baterií elektromobilů v AAA AUTO

Pouhých 25 bateriových elektromobilů a 18 zásuvkových plug-in hybridů z celkových 2020 otestovaných aut mělo při detailním měření diagnostikou Aviloo stav zdraví baterie nižší než 80 procent. Exkluzivní data společnosti AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna, tak ukazují, že baterie elektrovozů jsou na tom v provozu mnohem lépe, než se obecně předpokládá. AURES je jedinou společností v České republice, která má k dispozici takovouto databázi výsledků – její experti během 19 měsíců testování proměřili stav celkem 1672 bateriových elektromobilů (BEV) a 315 plug-in hybridů (PHEV).

„Díky hloubkovému měření stavu zdraví baterie (State of Health, SoH) speciální diagnostikou rakouské značky Aviloo, můžeme zájemcům o použitý elektromobil bez obav nabídnout i starší vozidla s vyšším nájezdem. Výrobci často, ale zdaleka ne vždy, garantují životnost baterií do stáří osmi let a 160 tisíc ujetých kilometrů, během nichž by stav zdraví baterie neměl klesnout pod hranici 70 procent. My v AAA AUTO jsme si stanovili vlastní hranici bezpečného výkupu na 80 procent SoH – a naprostá většina nabízených vozů ji s přehledem splňuje,“ říká generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.

„Přes dvě tisícovky proměřených vozů měly v průměru nájezd 63 300 kilometrů a SoH 92,62 procenta, což je vynikající výsledek. Nejvíce najeto měl bateriový elektromobil s 375 tisíci kilometry, jeho SoH přitom bylo na úrovni 87,5%. U plug-in hybridů to bylo auto s 221 tisíci kilometry a stavem baterie 82,4 procenta,“ doplňuje Petr Vaněček.

Problematika záruk na elektroauta, potažmo na jejich baterie, je poměrně složitá, protože výrobci ji mnohdy podmiňují dodržením prohlídek v autorizovaném servisu i jinými podmínkami. „Tovární záruku v popisu auta uvádíme pouze v případě, že jsme ji byli schopni u výrobce ověřit. V opačném případě nabízíme speciální záruční program Carlife e-Deluxe, ušitý na míru právě elektromobilům,“ říká Petr Vaněček.

S měřením pomocí Aviloo v „Áčkách“ začali v lednu 2023. Otestování první tisícovky aut trvalo 19 měsíců, pak začalo elektroaut v nabídce přibývat, takže další tisícovku zvládli za méně než poloviční dobu, pouhých osm měsíců. „Vozidla s SoH baterie pod 80 procent jsou ojedinělá, oněch 25 kusů tvoří pouze 1,5 procenta námi testovaných BEV, 18 kusů plug-in hybridů představuje 5,7 procenta. Takové auto nemusíme nutně odmítnout – pokud je jinak v celkově výborném stavu a dokážeme ho nabídnout za zajímavou cenu, jsme schopni ho vykoupit. Jsou to ovšem výjimky, v současné době například z asi 210 nabízených BEV máme jediné s SoH 79 procent, ostatní přesahují osmdesátkovou hranici,“ vysvětluje šéf AAA AUTO. Pouze dva nabízené BEV měly při měření SoH pod 60%, u PHEV to byly tři kusy; v takovém případě o výkupu nemohla být řeč.

AURES Holdings, provozovatel sítí AAA AUTO a Mototechna, má velké autocentrum specializované na elektromobily v Čestlicích u Prahy

„Absolutním rekordmanem v nejnižším SoH byl elektromobil s 25procentním zdravím, a to při nájezdu 72 tisíc kilometrů. U plug-in hybridů to bylo padesátiprocentní zdraví baterie při nájezdu 116 tisíc km. O počet ujetých kilometrů totiž u elektromobilů až tak nejde, mnohem víc záleží na tom, jak se uživatel k baterii choval, jakým způsobem ji nabíjel, zda ji vyjížděl do nuly a podobně,“ vysvětluje Petr Vaněček.

Dokládají to i kuriózní případy, na něž v největším tuzemském autocentru narazili – některé plug-in hybridy s nájezdem přes sto tisíc kilometrů měly stav SoH velmi blízký 100 procentům. „Byla to s pravděpodobností hraničící s jistotou vozidla, která jejich řidiči používali jako běžné spalovací vozy a možnost externího dobíjení nevyužívali, což bývá třeba případ služebních aut. Baterie vozu tím pádem téměř nedegraduje,“ dodává Vaněček a přidává: „Díky Aviloo jsme odhalili také jeden nesoulad stavu tachometru, zobrazeného na přístrojové desce, se stavem nájezdu, evidovaným v řídících jednotkách vozu. Detekovali jsme rovněž několik nekvalitních akumulátorů. Taková vozidla jsme samozřejmě odmítli.“

Zjištění AURESu o spolehlivosti elektromobilů odpovídá také závěrům nedávného výzkumu britského ministerstva dopravy, které zkoumalo technické údaje ze silničních asistenčních služeb a stanic technických kontrol u 264 milionů vozidel z let 2005 až 2022. Došlo k tomu, že elektromobily mají výrazně nižší riziko poruchy ve srovnání s vozy se spalovacími motory. „Výzkumníci hodnotili pravděpodobnost poruchy na každých 1,6 km (jedna britská míle) denně. U benzínových aut činil tento údaj 8,4, u dieselů 6,4 a u elektromobilů pouhých 2,5 procenta,“ uzavírá Petr Vaněček s tím, že výsledky ukazují, že elektromobily jsou na trhu plně konkurenceschopným soupeřem vozidel se spalovacími motory.

Mohlo by se vám líbit...