Maserati GranTurismo A GranCabrio se vracejí domů
Modena je tepajícím srdcem značky Maserati, perlou Motor Valley a domovem značky s trojzubcem ve znaku již více než 80 let. Závod Viale Ciro Menotti nyní přidává další klenot do své koruny: modelové řady Maserati GranTurismo a GranCabrio se vracejí domů a od konce roku 2025 se budou ve všech svých verzích opět vyrábět v historickém závodě v Modeně.
Značka zasvěcená výkonu, designu a luxusu nyní píše novou kapitolu své historie tím, že navrací oba ikonické modely, ztělesňující italskou eleganci a styl, do rodiště předchozích generací. Továrna v Modeně vyniká špičkovými technologiemi a kvalifikovanými zaměstnanci, kteří vždy hráli ústřední roli v průmyslovém odkazu značky. Továrna v Modeně je jedním z nejmodernějších závodů v zemi, vlajkovou lodí pro výrobu supersportovních modelů MC20, tedy kupé s extrémními výkony (max. rychlost přes 326 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,8 s). Jeho otevřená verze MC20 Cielo a zcela nový model GT2 Stradale jsou vybaveny motorem Maserati Nettuno.
Absolutní špičku výroby pak představuje silniční verze modelu GT2, který přivedla značku zpět k závodění a vítězství na okruzích. GT2 pohání ikonický motor V6 Nettuno, který v poslední konfiguraci dosahuje výkonu 471 kW (640 k), což z GT2 Stradale dělá nejvýkonnějším Maserati se spalovacím motorem, které může jezdit na okruhu i mimo něj. Továrna v Modeně je také opěrným bodem vývoje a výroby mimořádné pohonné jednotky: motor Nettuno byl vytvořen, vyvinut, navržen a zkonstruován výhradně společností Maserati a využívá technologii předkomorového spalování odvozenou z motorů Formule 1.
Zahájení výroby modelů GranTurismo a GranCabrio v závodě v Modeně je naplánováno na 4. čtvrtletí roku 2025, což představuje další milník v rámci oslav Roku trojzubce, výročí loga navrženého před 100 lety. Je to počátek cesty, která za necelý rok dovede značku k oslavám století v závodním sportu. V roce 1926 se Maserati Tipo 26 – první vůz v historii s logem trojzubce na kapotě – zúčastnil závodu Targa Florio s Alfierim Maseratim za volantem a zvítězil ve své třídě.
Santo Ficili, generální ředitel společnosti Maserati, k chystaným novinkám ve výrobě v Modeně řekl: „Návrat modelů GranTurismo a GranCabrio do Modeny je hrdým a strategickým rozhodnutím, které spojuje naše průmyslové dědictví s možnostmi budoucnosti, za což musíme poděkovat také našim kolegům v Mirafiori za mimořádnou práci, kterou odvedli v první fázi výroby v posledních letech. Zahájením výroby ve čtvrtém čtvrtletí roku 2025 posilujeme naše kořeny a zároveň nabízíme flexibilitu a inovace, které naši zákazníci očekávají. Řídíme se naším srdcem, které sídlí v Modeně: tato oblast je základním kamenem naší výjimečné, nejdéle existující značky v celém italském údolí automobilů, se schopností přinášet světu jedinečnou vizi výkonu a potěšení z jízdy. Závazek Značky vůči místní komunitě je vždy trvalý a zároveň chceme vytvářet nové příležitosti k růstu.“
Maserati GranTurismo a GranCabrio
Nové GranTurismo a nové GranCabrio, představené v roce 2022, resp. 2024, jsou vrcholným vyjádřením duše „granturisma v italském stylu“, který je pro značku typický, se schopností spojit vysoký výkon sportovního vozu s komfortem vhodným pro dlouhé cesty, a to jak ve verzi s výkonnými spalovacími motory, tak s nejinovativnějšími 100% elektrickými řešeními. Zároveň stanovují měřítko a ztělesňují pojem „italský luxus“ po celém světě.
Příběh předchozích generací začal v roce 2007, kdy byl vůz představen na ženevském autosalonu a okamžitě se stal milníkem na automobilové scéně: čtyřmístné dvoudveřové kupé s klasickým designem od Pininfariny vzniklo jako moderní interpretace modelu Maserati A6 1500 z roku 1947. V průběhu let a několika generací se stal jedním z nejsymboličtějších vozů, které kdy značka s trojzubcem postavila. V roce 2009, při své premiéře na frankfurtském autosalonu, se k modelu GranTurismo připojil model GranCabrio.

Maserati A6 1500 z roku 1947
V průběhu let zaznamenaly modely GranTurismo a GranCabrio mnoho úspěchů; od roku 2007 do roku 2019 nasbíraly předchozí verze po celém světě významný počet prodejů: více než 40 000 kusů (z toho 28 805 GranTurismo a 11 715 GranCabrio). Posledním modelem „made in Modena“ bylo GranTurismo Zeda v roce 2019, které znamenalo konec výroby předchozí generace a posloužilo jako faktické předání štafety „novému GranTurismu“, které mělo následovat za několik let, kdy se výroba přesunula do závodu Mirafiori v Turíně a stalo se prvním vozem v historii Maserati, který ve verzi Folgore použil 100% elektrický pohon na baterie.

Garáže u výrobního závodu Maserati v Modeně