Dvě pětiny Evropanů zvažují koupi elektromobilu: Jak vůz správně vybrat a kde nabíjet?

Jaké jsou naše obavy? 56% zájemců o elektromobil se obává vysoké ceny auta, 39% nedostatečného dojezdu a 62% výdrže baterie. Menší obavy pak mají lidé žijící v domech, kde je předpoklad bezproblémového nabíjení.

e-Golf lze dobíjet rychlostí až 44 kW

Pořízení automobilu je po bydlení druhou největší investicí a při výběru tak musíme zvažovat nejen pořizovací cenu, ale i provozní náklady. Právě provozní náklady jsou důvodem, proč již 43% Evropanů reálně uvažuje o koupi elektromobilu. Přesto se ale 56% zájemců obává vysoké pořizovací ceny, 39% nedostatečného dojezdu a 35% problémů s nabíjením. Z nedostatečné životnosti baterie mí obavy 62% zájemců. Jak si vybrat elektromobil, který bude vyhovovat každému zákazníkovi s ohledem na jeho individuální potřeby?

Mezinárodní síť autocenter AAA AUTO a Mototechna letos prodala již 472 elektromobilů, což je dvakrát více než minulý rok za stejné období. „Rekordní prodeje čistě elektrických aut potvrzují stále se zvyšující zájem na sekundárním trhu. Z evropských statistik víme, že 43 procent lidí o koupi alespoň uvažuje. Více než polovina z nich se obává vysoké ceny. Průměrný kupující v EU počítá s tím, že za elektromobil utratí 725 tisíc korun, ale do této hranice se vejde jen minimum nových elektroaut. Většina populace na tak vysokou hranici nedosáhne, a proto musí volit ojeté. V Česku je tato hladina ještě mnohem nižší, zhruba 400 tisíc korun,“ komentuje zájem o elektromobily Petr Vaněček, co-CEO skupiny AURES Holdings, které provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Kromě vysoké ceny se zákazníci obávají i nedostatečné výdrže baterie, v případě ojetin je takových motoristů dokonce 62 procent. Přitom moduly baterie bývají v záruce do 8 let stáří vozu nebo 160 tisíc najetých kilometrů, pokud splníte základní parametry, jako je dodržování servisních prohlídek – pokud jsou předepsány. U běžných spalovacích aut jsou záruky daleko kratší. Jak si ale ověřit stav baterie?

„U elektromobilů je daleko riskantnější koupě vozu od soukromníka, protože si sami reálný stav nezjistíte. Ani sám prodávající to nemůže vědět přesně. Abychom v AAA AUTO mohli za nabízené elektromobily ručit, musíme každý vůz, který nám zákazník přiveze, detailně testovat. Důležitá jsou pro nás dvě kritéria. Prvním je zdraví baterie neboli State of Health (SoH), které se načítá z řídicí jednotky vozu. Interně máme v AURES Holdings nastaveno, že vykupujeme jen auta s SoH nad 80%. Druhým kritériem je Aviloo skóre, což je vlastní metodika specializované rakouské společnosti, se kterou spolupracujeme. Zohledňuje historii nabíjení baterie, historii jízd auta, zjišťuje teplotně a napěťově nevyvážené moduly akumulátoru plus spoustu dalších parametrů. V jednotkách minut tak máme u každého vykupovaného vozu certifikát, na jehož základě vidíme, jestli je baterie v pořádku. Když Aviloo odhalí nějakou chybu, nemůžeme auto vykoupit,“ vysvětluje Petr Vaněček.

Výhodou elektromobilů Tesla je nejen rozsáhlá nabíjecí síť (tu lze částečně využívat i pro vozy jiných značek), ale především na ní navázaná navigace, která sleduje obsazenost nabíjecích stojanů.

Jak si vybrat ten správný elektromobil?
Nejjednodušší je poradit se v autocentru, kde mají odborníky, kteří jsou na prodej těchto aut pravidelně školeni – AAA AUTO nabízí jen v ČR aktuálně 158 elektromobilů. Kromě ceny a výdrže baterie je rozhodující i to, kdo má jaké možnosti nabíjení.

„Proto každému klientovi nabízíme konzultaci a vše s ním velice podrobně probíráme, aby si nekoupil auto s nevyhovujícími parametry. Při koupi spalovacího auta řeší lidé, jak je staré, kolik má najeto, jaký má motor, jaký výkon, převodovku, typ karoserie… Při koupi elektrovozu ale řeší úplně jiné věci,“ upozorňuje Petr Vaněček.

Jak se mohou dvě stejná auta lišit, si ukážeme na příkladu dvou aut v ceně zhruba 400 tisíc koru: Nissan Leaf druhé generace se 40 kWh baterií, vyrobený v roce 2019 a Hyundai Ioniq Electric s baterií 28 kWh, který byl vyroben v roce 2018. Které byste si koupili? Nissan Leaf se zdá jako jasná volba – silnější 40 kWh baterie, o rok novější, vyšší výkon 110 kW, o něco vyšší dojezd km. Jenže pak budete řešit cestu na delší vzdálenost, než umožňuje jedno nabití akumulátoru a zjistíte, že s Leafem budete cestou nabíjet výrazně déle. Jak je to možné? Parametry, na jaké jsou uživatelé zvyklí v případě spalovacích aut, nejsou ty nejdůležitější.

Podstatnější je, jak rychle se auto nabíjí a jaký má reálný dojezd. „Proto také zákazníci na našem webu najdou i informace o dojezdu. Našim cílem je, aby každý kupující viděl, kam auto na jedno nabití dojede, a to v dálničním režimu, ve městě, v kombinovaném provozu, v létě či v zimě. Zároveň je ve výpočtu zahrnuta degradace baterie, takže údaje jsou vztaženy vždy přesně k vybranému konkrétnímu elektromobilu,“ doplňuje Vaněček.

Kde můžu nabíjet elektromobil a jezdit levně?
Dobíjení je jedním ze zásadních kritérií při výběru elektromobilu. Pokud máte doma fotovoltaickou elektrárnu, tak patříte mezi ty, kdo by měli zvážit pořízení elektromobilu jako první auto do rodiny. Například dobře vybavená Tesla se dá koupit za stejné peníze jako naftový vůz stejné třídy. V českých podmínkách máme sedm až osm měsíců, kdy můžeme díky sluneční energii jezdit zdarma. Navíc přebytečnou energii můžete ukládat do trakčního akumulátoru elektromobilu, a získáte tím i výhodné úložiště pro přebytky. Pokud doma fotovoltaiku nemáte, pak nabíjejte v noci. Díky vlastnictví elektromobilu můžete dostat dvou tarifní sazbu a tím pádem celou noc nabíjet elektromobil z takzvaného nočního proudu.

Společnost AURES Holding, provozovatel sítí AAA AUTO a Mototechna, letos otevřela specializovanou pobočku na prodej elektromobilů v Čestlicích, tedy hned za hranicí hlavního města.

Nejlepší variantou je, pokud máte možnost nabíjet během vaší pracovní doby. Jednak můžete využívat fotovoltaickou energii, ať už z FTV vašeho zaměstnavatele nebo ze sítě, a za 8,5 hodiny vaší pracovní doby se nabije jakékoliv auto. Navíc někteří zaměstnavatelé nechávají dobíjení jako benefit, nebo to mají v rámci zelené politiky firmy, nebo vás nechají nabíjet za stejnou cenu, jakou máte doma. Takže pořád jezdíte nejlevněji, jak to jde. Například v AAA AUTO mají dobíjení elektromobilů jako jeden ze zaměstnaneckých benefitů.

Další možností je veřejná dobíjecí síť. „V ČR máme jeden z nejlepších poměrů počtu nabíjecích bodů vůči počtu rezervovaných elektromobilů. Jsme na tom dokonce lépe než v Norsku, a to díky menšímu množství BEV v provozu,“ upozorňuje Petr Vaněček z AAA AUTO. Nejlevnější je pomalejší střídavé AC nabíjení. V ČR máme 2200 nabíjecích bodů a stále přibývají další. Cena takového nabíjení se pohybuje mezi 5,90 až 10 Kč za kWh elektrické energie. Svůj elektromobil zde nabijete zpravidla přes noc, ale musíte si dát pozor na časový limit většiny provozovatelů.

Další variantou je rychlejší DC nabíjení, které najdete na 1800 místech v České republice. Toto nabíjení je specifické tím, že nejrychleji probíhá do zhruba 80% kapacity baterie, další nabíjení není energeticky ani ekonomicky výhodné (z důvodu ochrany akumulátoru pak klesá rychlost nabíjení, což prodlužuje čas trávený u nabíječky). Cena stejnosměrného nabíjení se pohybuje mezi 10 až 13 Kč za kWh a auto nabijete za zhruba 20 až 60 minut.

Nejrychlejším typem nabíjení je pak UFC (ultra fast charger), který má v ČR 140 nabíjecích bodů, většinou u dálnic. Toto nabíjení je cenově nejnáročnější a pohybuje se od 10 do 18 Kč za kWh, v některých extrémních případech i 21 Kč za kWh. Auto tady plně nabijete většinou za 35 až 45 minut. Také zde se po uplynutí této doby z hlediska poplatků nevyplatí nabíjet déle.

Důležité je ale i to, jakou rychlost nabíjení auto umí přijmout. Pokud totiž budete mít elektromobil schopný nabíjet jen rychlostí 50 kW, bude použití UFC vyhazováním peněz – levnější klasické DC nabíjení je obvykle rychlostí 50 či 75 kW, což by pro takový vůz bylo zcela vyhovující.

Mohlo by se vám líbit...