Navzdory krizi ojetá auta zdražují
Ceny aut nabízených na českých inzertních serverech rostou. Nejčastější inzerovaná cena se meziročně zvýšila o 10 000 korun. Současně o téměř 20 000 kusů meziročně poklesl počet registrací vozů s původem v zahraničí. Snížení dovozů dává sice kupujícím šanci lépe prověřit servisní historii a snížit rizika přetočení tachometru, současně ale snižuje celkovou nabídku vozů na trhu.
Jestliže v květnu 2019 bylo v ČR v nabídce k prodeji zhruba 120 000 ojetých vozů s nejčastější cenou (medián) okolo 155 000 korun, v květnu 2020 bylo v nabídce vozů méně, jen 110 000, avšak jejich nejčastější cena vzrostla na 165 000 Kč. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) mezi aktuálními nabídkami inzertních serverů, které zahrnují jak nabídky bazarů, tak i soukromých inzerentů. TOP5 prodávaných ojetin tradičně představují modely Škoda Octavia, Škoda Fabia a Volkswagen Passat, Volkswagen Golf a Škoda Superb.
„Nabídka kvalitních ojetin se za posledních několik měsíců snížila o desítky tisíc vozů. Dovoz ojetin ze zahraničí poklesl v krizi o 40 procent. Současně oslabil kurz koruny vůči euru, takže kvalitní auta s domácím původem se vyplatí spíše vyvážet do zahraničí než prodávat na českém trhu,“ vysvětluje důvody zdražení ojetin Jiří Grund, předseda AOOA.
Podle údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) poklesl počet dovozů ze zahraničí za měsíce březen až květen meziročně o 19 232 vozů. Jestliže v roce 2019 se za dané období do ČR dovezlo 47 639 ojetin, za stejné období roku 2020 to bylo jen 28 407. Nižší počet dovozů spolu s poklesem prodejů nových aut a menší ochotou lidí měnit auto za novější se mohou negativně projevit na zvýšení průměrného stáří vozového parku v ČR.
„Jestliže nebude na českém trhu dostatek kvalitních ojetin, začnou lidé obměnu svých vozidel odkládat, což ve svém důsledku povede ke zvyšování stáří vozového parku v ČR,“ doplňuje Grund. Nárůst cen ojetých vozidel předpokládal i největší prodejce na našem trhu AAA AUTO, a to už před nástupem koronaviru. Důvodem je růst cen nových vozidel, což souvisí se zaváděním elektromobilů do výrobních programů automobilek, kterým tak rostou náklady a ty se snaží snížit navýšením cen i u vozidel se spalovacími motory.