Barometr trhu ojetin: před dovolenými nabídka vozů roste

Také letos se opakuje každoroční situace, kdy se před časem dovolených trh s ojetými automobily dostává do rychlejšího tempa. Velcí obchodníci se na tuto situaci připravili předzásobením vozidly patřícími do nejžádanějších kategorií, menší si musejí poradit v rámci svých možností.

V květnu letošního roku bylo na trhu s ojetými vozy nabízeno celkem 124 012 automobilů. 41% z nich bylo pocházelo z dovozu. Cena všech nabízených ojetin se pohybovala nejčastěji okolo 135 000 Kč a jejich nejčastější stáří se v květnu snížilo na 9,8 roku. Snížil se také nejobvyklejší nájezd, a to na 154 000 kilometrů.

Žebříček TOP10 nejinzerovanějších ojetých vozidel nadále a bez překvapení vede Škoda Octavia, následovaná menší sestrou Fabií a Volkswagenem Passat. Pořadí na prvních třech místech tak zůstalo stejné jako o měsíc dříve, tedy v dubnu. Tato zajímavá čísla zveřejnil na základě analýzy nabídky v inzerci, či přímého kontaktu s prodávajícími, výkupní tým sítě AAA AUTO.

„Áčka“ průběžně monitorují trh a získávají tak cenná a zajímavá data, která malý hráč na trhu s možnostmi pouze omezených investic nemá šanci získat. Kromě těchto údajů síť autocenter AAA AUTO také v uplynulých dnech zveřejnila fakt, že stoupá zájem o rodinné automobily typu SUV, MPV a kombi. To přímo koresponduje s ročním obdobím a blížícími se dovolenými.

A teď se již přestaňme věnovat číslům a údajům od AAA AUTO a podívejme se na vývoj trhu ojetin z trochu jiného úhlu. Stoupající zájem o prostorné rodinné vozy je v tomto období skutečnost, která se rok co rok pravidelně opakuje. Co je však pro tento rok specifické je až extrémní předražování některých na léto atraktivních modelů (jak jsme psali již minulý měsíc ZDE).

Ceny kabrioletů a sportovních vozů vždy s příchodem teplých dnů rostou, letos ale šplhají do nečekaných výšin a zájemci o tento typ vozů zatím jen marně čekají na jejich snížení. K tomu zatím nedochází, protože díky poměrně velké kupní síle motoristů zajímajících se o tento typ vozů, se prodávají kusy v opravdu dobrém stavu, nehledě na natažené ceny. Na trhu tak zůstávají hlavně problematické kabriolety a sporťáky, často se stopami po vážnějších nehodách nebo znehodnocené tuningem.

Ceny těchto aut často již zoufalí prodejci pomalu snižují, což by výhledově mohlo přidržet níž i ceny vozidel nově zadávaných do inzerce. Pokles cen by se tak v případě ojetých kabrioletů a sportovních aut skutečně mohl dostavit v řádu týdnů. Cenu si nadále budou držet modely se sbírkovým potenciálem. Z vozidel pohybujících se na hraně nebo spadajících do kategorie youngtimerů jde například o Fiat Coupé 2.0 Turbo nebo třeba mladší Mercedes-Benz CL230 K s manuální převodovkou, tedy kupé vycházející z třídy C řady 203. Ceny si podrží i mladší automobily, avšak jen ty v top stavu a s jasnou historií.

Největší část prodejů ojetin ale samozřejmě budou tvořit rodinné vozy. U těch lze kalkulovat s drobným poklesem cen až někdy v srpnu, kdy někteří prodejci začnou vnímat blížící se konec času dovolených, jako unikající příležitost prodat svůj vůz v široké záplavě konkurenčních nabídek. Snaha získat cenovou výhodu, pak může mít za následek celkový, i když ne příliš významný pokles cen.

Co je barometr trhu ojetin
Barometr trhu ojetin je sérií článků, vycházejících každý měsíc. Za pomoci dat sesbíraných autorem, který se jako novinář v prostředí obchodu s ojetými automobily řadu let pohybuje, a dat poskytnutých významnými obchodníky s ojetými vozy, hodnotí situaci na českém trhu s ojetinami a snaží se předpovídat další vývoj.

Mohlo by se vám líbit...