Barometr trhu ojetin: on-line prodeje uzavřené bazary nenahradí

Po uzavření autobazarů v důsledku pandemie Covid-19 někteří prodejci nabízejí ojetiny on-line. Takto se ale rozhodně neprodávají stejné objemy vozů, jako při přímém prodeji na provozovnách. Navíc omezení pohybu značně poznamenalo i prodeje vozidel prostřednictvím soukromé inzerce.

 

Vláda v rámci protikoronavirových opatření uzavřela řadu prodejen. Patří mezi ně i autobazary, které ale paradoxně představují jen minimální riziko přenosu nemoci, protože v drtivé většině případů nabízejí ojeté vozy na venkovních plochách. Uzavření autobazarů a další zavedená opatření vedla k citelnému poklesu prodejů ojetin a nic na tom nemění ani zavedení on-line prodeje v případě některých větších obchodníků.

Nabídku a prodej ojetých automobilů on-line, tedy přes internet, má jasně nejpropracovanější společnost AURES Holdings, provozovatel sítě AAA AUTO a Mototechna. Právě pod těmito zavedenými značkami už od jara probíhá bez přerušení také prodej ojetých a zánovních vozidel on-line s tím, že zákazníkům jsou zakoupená vozidla doručena přímo na určenou adresu a pečlivě vydezinfikována. Přesto AAA AUTO hlásí přibližně poloviční prodeje oproti běžnému stavu, kdy většina prodejů probíhá v autocentrech Áček.

Pokles prodejů se ale týká také automobilů nabízených prostřednictvím soukromé inzerce. To je důsledek zavedených opatření souvisejících s omezením pohybu osob, a kromě toho také určité nejistoty a obav, které vedou řadu lidí ke zvýšené opatrnosti. To se týká jak ochrany zdraví, tak ekonomické situace.

Právě určitá ekonomická nejistota pak vede některé motoristy k odkládání prodejů a nákupů vozidel. V důsledku toho je na trhu méně kvalitních ojetin, než tomu bylo dříve – motoristé si je nechávají. Naopak řada prodávaných ojetin vykazuje různé vady, a právě kvůli nim se jich snaží majitelé i v této době zbavit.

V dalších týdnech nelze očekávat dramatické změny. Dokud nepoleví zavedená opatření a neotevřou se autobazary, počet prodejů neporoste. Čím déle tato situace potrvá, tím více se promítne vzrůstající finanční nejistota do nabídky ojetin na trhu, a tedy počet nabízených vozidel bude pravděpodobně klesat. Oproti běžnému stavu jiné uvažování motoristů ovlivněné obavami o ekonomickou situaci už potvrzují i některé autoservisy, jimž se množí zákazníci tlačící na cenu a vyžadující montáž nejlevnějších dílů.

Co je barometr trhu ojetin
Barometr trhu ojetin je sérií článků, vycházejících každý měsíc. Za pomoci dat sesbíraných autorem, který se jako novinář v prostředí obchodu s ojetými automobily řadu let pohybuje, a dat poskytnutých významnými obchodníky s ojetými vozy, hodnotí situaci na českém trhu s ojetinami a snaží se předpovídat další vývoj.

Mohlo by se vám líbit...